Brandweer vaartuigen / Blusboten

Auteur Topic: Brandweer vaartuigen / Blusboten  (gelezen 151539 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #210 Gepost op: 16 november 2011, 17:35:06
nblusboot16 11
 door rtvrijnmond op 16 nov 2011
Samen sterk in de hulpverlening!


pieterurk

  • Manschap A / Bv in opleiding
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
  • www.ri-s.com brandwachten brandbeveiliging
    • www.ri-s.com
Reactie #211 Gepost op: 24 januari 2012, 20:24:08
Hierbij mijn toevoeging aan dit topic.


Bron: http://www.pro-worker.nl/ (met toestemming geplaatst)

Soort vaartuig: Klein reddingsvaartuig
Merk vaartuig: Pro Worker / KD Workboats
Roepnummer: -
Korps:
Regio:
Bijzonderheden:


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #212 Gepost op: 24 januari 2012, 21:26:09
Het valt me op dat veel boten nog geen schroef bescherming hebben.  En dat stelt de brandweer - en arbo regelgeving toch als verplicht. ??


pieterurk

  • Manschap A / Bv in opleiding
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
  • www.ri-s.com brandwachten brandbeveiliging
    • www.ri-s.com
Reactie #213 Gepost op: 24 januari 2012, 22:01:29
De schroefbescherming wordt alleen toegepast voor meer trekkracht.
Nou weet ik niet of deze ook voor bescherming van personen is.

Gr Pieter


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #214 Gepost op: 25 januari 2012, 09:55:59
Hierbij mijn toevoeging aan dit topic.


Bron: http://www.pro-worker.nl/ (met toestemming geplaatst)

Soort vaartuig: Klein reddingsvaartuig
Merk vaartuig: Pro Worker / KD Workboats
Roepnummer: -
Korps:
Regio:
Bijzonderheden:

Ziet er mooi uit, waarneer gaat deze geleverd worden?
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #215 Gepost op: 25 januari 2012, 16:31:36
De schroefbescherming wordt alleen toegepast voor meer trekkracht.
Nou weet ik niet of deze ook voor bescherming van personen is.

Gr Pieter

?? Dan heb ik het misschien altijd verkeerd begrepen, maar een schroefbeschermer is toch juist bedoeld voor bescherming van personen in het water tegen de schroef en andersom, de schroef tegen harde voorwerpen in het water. En wat ik heb geleerd is het nadeel van een schroefbeschermer juist verlies van kracht, of vermogen, of zoiets?

Zoals Rescue aangeeft is er volgens mij een richtlijn of regel die iedere brandweer(hulp)boot verplicht stelt om een schroefbeschermer te hebben. En daar balen veel teams van omdat dit de vaareigenschappen vaak niet verbeterd...
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Ton2

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #216 Gepost op: 25 januari 2012, 17:19:02
correct:  in het Ontwerp Brancherichtlijn Brandweerhulpboten staat daarover het volgende:

5.8 Schroefbescherming
Bij de inzet van brandweerduikers worden brandweerhulpboten gebruikt voor het transport. In de nabijheid van duikers te water dient de schroef van het hulpverleningsvaartuig beschermd te worden met een schroefbeveiliging.
De voorkeur is een jetaandrijving welke duikers de meest optimale bescherming biedt en de vaareigenschappen van het vaartuig intact laat. Een save-to-dive procedure, waarbij motoren afgezet worden e.d., kan toegepast worden. De Arbeidsinspectie controleert hier sterk op, maar is niet eenduidig met een landelijk advies.
Ervaringen in het land waarbij de schroefbescherming wordt toegepast, leren ons dat de vaareigenschappen en vaarsnelheid sterk tot zeer sterk teruglopen. Bekend is een positief resultaat van brandweer Roermond met een specifiek Dura-jet staartstuk. Kosten ongeveer € 2.000,00.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #217 Gepost op: 25 januari 2012, 19:57:30
Hierbij mijn toevoeging aan dit topic.

http://www.pro-worker.nl/images/logo/fire%2003.jpg
Bron: http://www.pro-worker.nl/ (met toestemming geplaatst)

Soort vaartuig: Klein reddingsvaartuig
Merk vaartuig: Pro Worker / KD Workboats
Roepnummer: -
Korps:
Regio:
Bijzonderheden:

Zo hebben wij er dus één in de stelplaats staan, wel zonder cabine en monitor en maar 1 motor erop.
Geleverd door Kenbri.


Specs:

Type: Kenbri, Pro-worker 650
Vermogen: 115pk
Brandstof: Benzine
Gewicht: 1600 kilo
Bouwjaar: 2010
Snelheid: Max. 50km/u
Cabine: 4+1 personen
Ombouwer: Kenbri
Go home we got it !!!  We finish what others can't


pieterurk

  • Manschap A / Bv in opleiding
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
  • www.ri-s.com brandwachten brandbeveiliging
    • www.ri-s.com
Reactie #218 Gepost op: 27 januari 2012, 10:36:30
Markvniel hier varen nu een aantal van zoals hierboven brandweer Lommel.
Je hebt de hierboven de pro worker 750 maar ook de 650 en 550.

Gr Pieter.


Adriaan1988

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 913
Reactie #219 Gepost op: 28 januari 2012, 12:34:53


Soort vaartuig: Klein reddingsvaartuig
Merk vaartuig: Pioner Multi
Roepnummer: 08-8311
Korps: Neder-betuwe/Tiel
Post: Ochten
Regio: Gelderland-zuid
Bijzonderheden: