correct: in het Ontwerp Brancherichtlijn Brandweerhulpboten staat daarover het volgende:
5.8 Schroefbescherming
Bij de inzet van brandweerduikers worden brandweerhulpboten gebruikt voor het transport. In de nabijheid van duikers te water dient de schroef van het hulpverleningsvaartuig beschermd te worden met een schroefbeveiliging.
De voorkeur is een jetaandrijving welke duikers de meest optimale bescherming biedt en de vaareigenschappen van het vaartuig intact laat. Een save-to-dive procedure, waarbij motoren afgezet worden e.d., kan toegepast worden. De Arbeidsinspectie controleert hier sterk op, maar is niet eenduidig met een landelijk advies.
Ervaringen in het land waarbij de schroefbescherming wordt toegepast, leren ons dat de vaareigenschappen en vaarsnelheid sterk tot zeer sterk teruglopen. Bekend is een positief resultaat van brandweer Roermond met een specifiek Dura-jet staartstuk. Kosten ongeveer 2.000,00.