Mooie spullen is een ding maar als er een opkomst tijd van een uur is voor de bemanning is dat nogal van invloed op de brandbestrijding.
De opkomst tijd van de bemanning is afhankelijk van de afstand (rijtijd) kazerne tot de ligplaats van de blusboot als het om een bemanning van beroepsploegen gaat.
In Amsterdam bijvoorbeeld lagen de blusboten brandweer Jason en de Jan van der Heyden voor de respectievelijke kazernes dus het was even de rijbaan oversteken en men was aan boord.
Tegenwoordig ligt de Jan van de Heyden bij de Oranjesluizen en heeft een bemanning van vrijwilligers uit Ransdorp (landelijk Noord) dus dat neemt inderdaad wel wat meer tijd.
In Amsterdam werkt de brandweer,o.a. voor het Rijnvaarthoogte gebied, samen met de havendienst. Bij een calamiteit rijdt de autospuit naar een af te spreken opstappunt en gaat de betreffende bezetting aan boord van het blusvaartuig.
Dus dat kan allemaal betrekkelijk snel gaan.
De nieuwe blusboot ZHZ is qua rompvorm afgeleid van de RWS vaartuigen.
Waarom geen combinatievaartuig RWS werk en brandweerinzet ? Voordelen dat het vaartuig altijd bemand en in de vaart is, varende bemanning altijd aan boord ook voor het onderhoud etc., brandweer gaat naar de meest gunstig gelegen opstapplaats en opereren de "brandbestrijding".
Misschien een probleem verdeling van de kosten, aanschaf en operatie, over RWS en Brandweer?