Brandweer vaartuigen / Blusboten

Auteur Topic: Brandweer vaartuigen / Blusboten  (gelezen 152454 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #260 Gepost op: 12 november 2013, 19:32:48
Wat is de opkomsttijd van de bemanning?  ::)


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #261 Gepost op: 12 november 2013, 19:52:34
Citaat van: Doruz link=msg=1219520 date=1384281168
Wat is de opkomsttijd van de bemanning?  ::)
enkele minuten, waarom vraag je dat?  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Blauwie

  • ZUID-HOLLAND ZUID
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,494
  • IC verpleegkundige i.o. | vrijwillige brandweer
Reactie #262 Gepost op: 12 november 2013, 20:39:07
In deze link staat een plaatje met daarop de eerste impressie van de nieuwe blusboot:

http://www.brandweer.nl/publish/pages/19526/315113_brandweerzhz_okt_2013.pdf
Brandweer Papendrecht


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #263 Gepost op: 12 november 2013, 22:10:57
Citaat van: Blauwie link=msg=1219549 date=1384285147
In deze link staat een plaatje met daarop de eerste impressie van de nieuwe blusboot:

http://www.brandweer.nl/publish/pages/19526/315113_brandweerzhz_okt_2013.pdf

Via de beknopte opgave :

2 pompen 9000 l/ min                               +18000 l/min    

1 monitor                          18000 l/min
1 monitor                            3500 l/min
2 monitor 7000 l/min          14000 l/min

Totaal monitor capaciteit                              -35500 l/min

Dus niet alle monitoren kunnen gelijktijdig worden ingezet.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #264 Gepost op: 13 november 2013, 09:32:17
Citaat van: pompbediende link=msg=1219522 date=1384282354
enkele minuten, waarom vraag je dat?  ;)

Mooie spullen is een ding maar als er een opkomst tijd van een uur is voor de bemanning is dat nogal van invloed op de brandbestrijding.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #265 Gepost op: 13 november 2013, 10:37:22
Citaat van: Doruz link=msg=1219623 date=1384331537
Mooie spullen is een ding maar als er een opkomst tijd van een uur is voor de bemanning is dat nogal van invloed op de brandbestrijding.
brandbestrijding op het water heeft altijd meer tijd nodig .  :).de korpsen die ook op de grote rivieren verzorgingsgebied hebben zijn bekend met de behorende 'problemen'  ;) O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #266 Gepost op: 14 november 2013, 22:38:24
Citaat van: Doruz link=msg=1219623 date=1384331537
Mooie spullen is een ding maar als er een opkomst tijd van een uur is voor de bemanning is dat nogal van invloed op de brandbestrijding.
De opkomst tijd van de bemanning is afhankelijk van de afstand (rijtijd) kazerne tot de ligplaats van de blusboot als het om een bemanning van beroepsploegen gaat.
In Amsterdam bijvoorbeeld lagen de blusboten brandweer Jason en de Jan van der Heyden voor de respectievelijke kazernes dus het was even de rijbaan oversteken en men was aan boord.
Tegenwoordig ligt de Jan van de Heyden bij de Oranjesluizen en heeft een bemanning van vrijwilligers uit Ransdorp (landelijk Noord) dus dat neemt inderdaad wel wat meer tijd.
In Amsterdam werkt de brandweer,o.a. voor het Rijnvaarthoogte gebied, samen met de havendienst. Bij een calamiteit rijdt de autospuit naar een af te spreken opstappunt en gaat de betreffende bezetting aan boord van het blusvaartuig.
Dus dat kan allemaal betrekkelijk snel gaan.

De nieuwe blusboot ZHZ is qua rompvorm afgeleid van de RWS vaartuigen.
Waarom geen combinatievaartuig RWS werk en brandweerinzet ? Voordelen dat het vaartuig altijd bemand en in de vaart is, varende bemanning altijd aan boord ook voor het onderhoud etc., brandweer gaat naar de meest gunstig gelegen opstapplaats en opereren de "brandbestrijding".
Misschien een probleem verdeling van de kosten, aanschaf en operatie, over RWS en Brandweer?


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #267 Gepost op: 15 november 2013, 11:10:01
Citaat van: pompbediende link=msg=1219635 date=1384335442
brandbestrijding op het water heeft altijd meer tijd nodig .  :).de korpsen die ook op de grote rivieren verzorgingsgebied hebben zijn bekend met de behorende 'problemen'  ;) O0

Maar er is dus geen tijdsnorm vastgesteld tussen alarmering en aanwezig zijn bij het incident op de drukke binnenwateren? :-\


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #268 Gepost op: 15 november 2013, 11:24:12
Nog een wat ouder blusboot/brandweervaartuig nieuwsbericht. Volgens mij ontbrak deze nog op het forum.
Bron rtvoost.
 dinsdag 6 augustus 2013 | 17:25 Laatst bijgewerkt: 6-8-2013 | 17:25

De brandweer van Zwolle heeft vanmiddag de collega's van de brandweer Olst-Wijhe moeten helpen.

De brandweer Olst-Wijhe heeft een gloednieuwe brandweerboot en was die op het testen op de rivier de IJssel. Door nog onbekende oorzaak kwam de nieuwe boot stil te liggen. De brandweer van Zwolle werd opgeroepen en heeft met hun boot de boot van de brandweer Olst-Wijhe naar de loswal in Wijhe gebracht. Daar zijn de boten weer uit het water gehaald.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #269 Gepost op: 15 november 2013, 15:46:12
In het verleden waren veel RWS vaartuigen en vaartuigen die voor langere perioden onder contract stonden bij RWS voorzien van een of andere vorm van brandbluscapaciteit o.a. bijv.een manifold en een waterkanon van beperkte capaciteit.
De nieuwere RWS hebben of geen brandbluscapaciteit of een zeer beperkte capaciteit.
Het installeren van een brandbluspomp van 3-5000 liter/min middels een PTO aan de voorkant van de hoofdmotor of aangedreven middels een aparte set van 200-300 pk, aanzuig, leidingen, manifold, waterkanon etc. is in relatie tot de totaalinvestering betrekkelijk gering.
De vraag is waarom dit niet meer gebeurt. Is dit vanuit financiele overwegingen RWS, is dit omdat de brandweer niet wil meebetalen aan de investering in RWS vaartuigen en niet wil meebetalen aan het onderhoud van deze middelen of is dit vanwege een meer stringente scheiding tussen brandweer en RWS taken ?

Een ander aspect is de inzet. De blusboten zoals Gelderland en Batouwe worden gemiddeld 10-15 maal per jaar gealarmeerd en worden vervolgens in 50 % van de gevallen ook daadwerkelijk ingezet bij de calamiteit.

Welke is de werkelijke invloed van een mob. bem.+aanvaartijd van zeg 1/2 uur t.o.v. van 1 of 1 1/2 uur bij scheepsbranden?

Voor hulpverleningen zoals bij water maken etc. heb je voldoende aan een behoorlijk generatorvermogen en dompelpompen en daar heb je niet speciaal een brandweervaartuig/blusboot voor nodig.