Brandweer vaartuigen / Blusboten

Auteur Topic: Brandweer vaartuigen / Blusboten  (gelezen 150325 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #270 Gepost op: 17 november 2013, 17:38:50
Ik heb me laten vertellen dat Rijkswaterstaat er niet aan wilde om die vorm van incidentbestrijding op zich te nemen. Gemiste kans als je het mij vraagt, aangezien dat een efficiënte manier zou kunnen zijn om het te regelen.

Kijk bijvoorbeeld naar hoe Divisie Havenmeester in Rotterdam dat heeft geregeld. De bemanning is opgeleid voor brandbestrijding en de vaartuigen zijn daartoe uitgerust. Indien nodig kan een brandweerploeg opstappen. Ik heb het niet onderzocht, maar volgens mij ben je met zo'n constructie stukken goedkoper uit dan aanschaf en onderhoud van aparte brandweervaartuigen + bemanning. En je hebt een landelijke dekking.

Saillant detail: Havenbedrijf Rotterdam NV beheert tegenwoordig ook het havengebied bij Dordrecht, echter kon/wilde? het havenbedrijf ook de incidentbestrijding niet op zich nemen.

Op zich wel opmerkelijk, dat in een tijd waar diverse instanties vaartuigen moeten inleveren, wel een peperduur brandweervaartuig wordt aanbesteed.

Hetgeen niet wegneemt dat ik het een prachtig apparaat vind en het de regio van harte gun
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #271 Gepost op: 17 november 2013, 18:25:08
Citaat van: Maarten link=msg=1220766 date=1384706330
Ik heb me laten vertellen dat Rijkswaterstaat er niet aan wilde om die vorm van incidentbestrijding op zich te nemen. Gemiste kans als je het mij vraagt, aangezien dat een efficiënte manier zou kunnen zijn om het te regelen.

Kijk bijvoorbeeld naar hoe Divisie Havenmeester in Rotterdam dat heeft geregeld. De bemanning is opgeleid voor brandbestrijding en de vaartuigen zijn daartoe uitgerust. Indien nodig kan een brandweerploeg opstappen. Ik heb het niet onderzocht, maar volgens mij ben je met zo'n constructie stukken goedkoper uit dan aanschaf en onderhoud van aparte brandweervaartuigen + bemanning. En je hebt een landelijke dekking.

Saillant detail: Havenbedrijf Rotterdam NV beheert tegenwoordig ook het havengebied bij Dordrecht, echter kon/wilde? het havenbedrijf ook de incidentbestrijding niet op zich nemen.

Op zich wel opmerkelijk, dat in een tijd waar diverse instanties vaartuigen moeten inleveren, wel een peperduur brandweervaartuig wordt aanbesteed.

Hetgeen niet wegneemt dat ik het een prachtig apparaat vind en het de regio van harte gun

Als het zou gaan om vanuit de eisenpakketten RWS en Brandweer twee totaal verschillende vaartuigen zou ik mij kunnen voorstellen dat men zou kiezen voor aparte vaartuigen.
De brandweer toevoegingen aan het oorspronkelijke RWS ontwerp hoeven de RWS taak/inzet echt niet in de weg te staan.

Overigens opvallend dat er (nog) niet wordt gesproken over zelf bescherming van het vaartuig 10 liter/m2 watergordijn.
De betreffende RWS en brandweer vaartuigen zullen een ADNR notatie hebben en waarschijnlijk zijn de stuurhuizen ook voorzien van overdruk voorzieningen mbt de operatie onder gasgevaarlijke omstandigheden.

Inzake het personeel, de RWS mannen hoeven ook niet direct getraind te zijn voor de scheepsbrandbestrijding met het vaartuig. De standaard procedure is dat er een getrainde bezetting van een autospuit ergens in de buurt van de calamiteit
of ergens onderweg naar de calamiteit aan boord komt.

Je bent inderdaad qua aanschaf en opratie veel goedkoper uit. Vandaar ook dat de havendiensten/brandweer o.a. Rotterdam en Amsterdam kiezen en in het verleden ook hebben gekozen voor een combinatie patrouilevaartuig /brandblusvaartuig.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #272 Gepost op: 7 december 2013, 22:18:41
Kiellegging nieuwe blusboot brandweer Zuid-Holland Zuid  
De huidige blusboot van de brandweer Zuid-Holland Zuid wordt vervangen door een nieuw blusvaartuig. De blusboot zal worden gebouwd door scheepsbouwer De Haas Maassluis BV. Op 14 november 2013 vond de kiellegging plaats.

De huidige blusboot, de “Zuid-Holland”, is ruim 30 jaar oud en absoluut aan vervanging toe. In 2011 heeft het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (VRZHZ) dan ook besloten de huidige blusboot te vervangen. Het blusvaartuig kan ook worden ingezet in de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant, die jaarlijks bijdraagt in de exploitatiekosten.

Noodzaak blusboot
De regio Zuid-Holland Zuid is één van de drukst bevaren knooppunten in Europa door de binnenvaart. Dit brengt risico’s met zich mee. De blusboot heeft als ligplaats het Duivelseiland in Dordrecht. Van hieruit kan het snel worden ingezet bij incidenten op en rond het water in zowel de regio Zuid-Holland Zuid als Midden-en West-Brabant.

Planning
In oktober 2012 is gestart met het Europese aanbestedingstraject voor de nieuwe blusboot. Op basis van de beoordelingscriteria is gekozen om De Haas Maassluis de opdracht te gunnen. De blusboot zal volgens planning eind 2014 worden opgeleverd. Daarna volgt een periode van opleiden en oefenen. Uiteindelijk zal het nieuwe blusvaartuig maart 2015 in gebruik worden genomen. De oude blusboot blijft tot dat moment in de vaart.

Kiellegging
De kiellegging voor de nieuwe boot vond donderdag 14 november plaats bij de Combinatie in Dordrecht. Tijdens deze plechtigheid werden toespraken gehouden door de G.H. de Haas, directeur De Haas Maassluis BV en bestuur en directie van de VRZHZ: de heer A. Barske, portefeuillehouder brandweer van het dagelijks bestuur en de heer A. Slofstra, directeur brandweer Zuid-Holland Zuid. In aanwezigheid van enkele tientalen genodigden verrichtte de heer Barske de plechtigheid: het aflassen van de initialen van de kiellegger op de kielbalk van het schip.

Bron: http://www.dehaasmaassluis.nl/Webpages/Nieuws/Actueel.aspx

M.i.v. maart 2015 in gebruik, dat is al best vlot O0
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Nickvm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 678
Reactie #273 Gepost op: 30 december 2013, 20:24:44
Zag op de aanbestedingskalender dat er een aanbesteding uit is gegaan voor nieuwe blusboten in Gelderland zuid.

Bron,
http://aanbestedingskalender.nl/aankondigingen/detail/445731-13ink021-blusboten-veiligheidsregio-gelderland-zuid


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #274 Gepost op: 2 januari 2014, 09:02:54
Ben benieuwd over wat voor soort boten dit gaat, aardig bedrag voor uitgetrokken. Daar moet je wat leuks voor kunnen aanschaffen!
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #275 Gepost op: 2 januari 2014, 09:51:48
Helaas zijn de stafeisen alleen beschikbaar voor ingeschreven partijen. 98uiye
Bijdragen op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #276 Gepost op: 3 januari 2014, 11:57:07
Citaat van: Markvniel link=msg=1233484 date=1388649774
Ben benieuwd over wat voor soort boten dit gaat, aardig bedrag voor uitgetrokken. Daar moet je wat leuks voor kunnen aanschaffen!
Als ZHZ haar werk goed heeft gedaan zal het iets dergelijks als ZHZ worden. Tenslotte is er betrekkelijk weinig verschil mbt het operatiegebied en het type calamiteiten.


Ton2

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #277 Gepost op: 3 januari 2014, 12:32:29
Een misvatting. Dordrecht is ook zeehaven met anderssoortige risco's (zeeschepen. meer risicovolle industrie e.d.)


Nickvm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 678
Reactie #278 Gepost op: 3 januari 2014, 12:41:00
Citaat van: Thor link=msg=1233816 date=1388746627
Als ZHZ haar werk goed heeft gedaan zal het iets dergelijks als ZHZ worden. Tenslotte is er betrekkelijk weinig verschil mbt het operatiegebied en het type calamiteiten.

Ik neem aan dat je GLZ bedoeld in het eerste gedeelte van de zin?  ;)


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #279 Gepost op: 3 januari 2014, 13:10:38
Citaat van: Nickvm link=msg=1233822 date=1388749260
Ik neem aan dat je GLZ bedoeld in het eerste gedeelte van de zin?  ;)
Nee dat denk ik niet, ZHZ is al langere tijd bezig met de voorbereidingen van een nieuwe blusboot 18-062 ( Daar doelde hij denk ik op ). Deze is op dit moment in aanbouw.  Mogelijk kan GLZ wat met de opgedane kennis en ervaring in de voorbereidingen.  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid