Brandweer vaartuigen / Blusboten

Auteur Topic: Brandweer vaartuigen / Blusboten  (gelezen 151210 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #310 Gepost op: 14 mei 2015, 21:29:09
Wow mooie vaartuigen! Ik wist niet dat deze vervanging er aan zat te komen. Ik dacht dat Dordrecht/ZHZ de enige was die met vervanging bezig was.

Worden deze vaartuigen nog gestriped?


p2Elst

  • IVK-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,251
Reactie #311 Gepost op: 14 mei 2015, 21:39:59
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1350333 date=1431631749
Wow mooie vaartuigen! Ik wist niet dat deze vervanging er aan zat te komen. Ik dacht dat Dordrecht/ZHZ de enige was die met vervanging bezig was.

Worden deze vaartuigen nog gestriped?

Jaa dit gaat binnenkort gebeuren, bron: iemand bekend met veiligheidsregio GLDZ


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #312 Gepost op: 16 mei 2015, 12:15:24
Als je het interview van de schipper van de ZHZ op het filmpje zo hoort dan zegt hij gewoon dat de nieuwe boot ZHZ in operationeel opzicht niet meer kan dan de oude boot ZHZ.
De geinstalleerde apparatuur is moderner, dus de onderdelen zijn makkelijker te verkrijgen etc. stelt hij.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #313 Gepost op: 16 mei 2015, 13:10:35
Brandweer Tiel krijgt nieuwe blusboten

TIEL - Er liggen twee spiksplinternieuwe blusboten van de brandweer in de Waalhaven in Tiel.

De boten zijn gemaakt in Finland en vervangen de oude blusboten die al 30 jaar oud zijn. Ze kunnen 40 kilometer per uur varen, daardoor zijn de schepen veel sneller inzetbaar bij brand.

Volgende week wordt nog de maximumsnelheid en het blussen op het water getest. De boten kosten 3,2 miljoen euro. Vanaf september moeten de brandweerschepen vanuit Nijmegen en Tiel de Waal veiliger maken.

Bron: http://www.omroepgelderland.nl/web/nieuws/gelders-nieuws/rivierengebied/2092265/brandweer-tiel-krijgt-nieuwe-blusboten.htm#.VVckiF1uu5k


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #314 Gepost op: 16 mei 2015, 18:36:55
http://www.112rivierenland.nl/public/upload/album/4147/thumb/b2d6c424f31583b20a1440cd7c4b2299.jpg

Deze snelle (40 km/uur) alumunium vaartuigen zijn kennelijk hoofdzakelijk bedoeld voor inzetten (redding en eerste hulpverlening) op de rivier en aanliggende wateren.
Een Snel Interventie Vaartuig ? t.o.v. de zwaardere blusboten zoals bijvoorbeeld de zeehavens Rotterdam en Amsterdam die kennen.
De mogelijkheden voor de levering van bluswater lijken beperkt, 2x3" aansluitingen ?, een klein waterkanon op armpje ? Pompmogelijkheden voor de inzet bij “zinkende” etc. schepen waarschijnlijk middels een assortiment aan elektriche dompelpompen.
6 " aansluitingen voor de levering van grotere hoeveelheden zijn aan dek niet te ontdekken,mogelijk zitten ze ergens vorstvrij verborgen achter deksels.
Geen self-protectie ? Overdruk in de stuurhut en snuffelaars ?
Wel luchtinlaten,fendering etc. volgens de eisen ADNR.
Het lijkt er aan de hand van de foto’s op dat de accommodatie flexibel is opgesteld, een Fins specialisme ontstaan vanuit de eisen uit de vaart door het ijs met wat lichtere vaartuigen.
Dat zou een groot voordeel voor de bemanning zijn tijdens een langduriger snelle vaart met een  licht aluminium vaartuig op de rivier met het soms behoorlijk knobbelige water.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #315 Gepost op: 17 mei 2015, 10:20:19
In een periode van bezuinigingen is in de vaartuigen ZHZ 4,Batouwe 3,8 en Gelderland 3,8 dus in totaal 11,6 miljoen geinvesteerd.
De vraag is waarom de RWS vaartuigen niet zijn aangepast tegen een fractie van de investeringen en bij aanmerkelijk lagere operationele kosten. Een andere dienst en een ander potje met geld en budget.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #316 Gepost op: 17 mei 2015, 11:37:51
Omdat ze beiden op plekken liggen waar grote risico's zijn? Waalbocht Nijmegen en ARK aansluiting bij Tiel? De RUS vaartuigen zijn niet altijd in de buurt ivm werk.


Nickvm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 678
Reactie #317 Gepost op: 17 mei 2015, 14:24:49
Ook de op vervanging wachtende "Batouwe" op de foto gezet.



Blusboot "Batouwe" 08 - 9062

blusboot
Afmetingen:   lengte: 20,20 m
breedte: 4,60 m
holte: 2,60 m
diepgang: 1,50 m
Tankcapaciteiten:   brandstof: 1200 liter
drinkwater: 570 liter
svm: 1800 liter
ademlucht: 12000 liter
In gebruik sinds:   1987
Aantal opvarenden:   3
Opstapbemanning:   5
Snelheid:   32 km/uur of 20 knopen
Overig:   
Blusboot 'Batouwe' is eigendom van het ministerie van BZK,
in beheer bij de Regionale Brandweer Gelderland-Zuid en de zorgplicht voor opleiden, oefenen en
repressie ligt bij brandweer Tiel. De "Batouwe" beschikt over 2 MWM motoren van 600 PK .
MWM staat voor Motor Werken Mannheim uit Duitsland

Gegevens via;
http://www.brandweer.nl/gelderland-zuid/organisatie/clusters/cluster-neder-betuwe/posten/tiel/voertuigen/


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,386
Reactie #318 Gepost op: 17 mei 2015, 20:18:40
Citaat van: JJ75 link=msg=1350765 date=1431855471
Omdat ze beiden op plekken liggen waar grote risico's zijn? Waalbocht Nijmegen en ARK aansluiting bij Tiel? De RUS vaartuigen zijn niet altijd in de buurt ivm werk.
Volgens mij ook de vaarroute waarlangs de meeste ADNR-transporten plaatsvinden.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #319 Gepost op: 17 mei 2015, 20:51:26
Naar de opgaven brandweer worden de Batouwe en Gelderland ieder globaal 6 maal per jaar ingezet en de Zuidholland 10 maal per jaar.
De kosten per vaartuig per jaar zullen ca 600-650.000 euro bedragen. (rente plus afschrijving, verzekering onder houd en reparatie,brandst0f en smeermiddelen en personeel etc.)
Voor de Batouwe en Gelderland levert dit een kosten per inzet van ca 100.000 euro
Voor de Zuidholland levert dit een kosten per inzet van ca 65.000 euro.