Brandweer vaartuigen / Blusboten

Auteur Topic: Brandweer vaartuigen / Blusboten  (gelezen 151206 keer)

0 gebruikers (en 20 gasten bekijken dit topic.

Markoio

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #330 Gepost op: 9 september 2015, 18:53:07


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #331 Gepost op: 9 september 2015, 19:59:07
Citaat van: Markoio link=msg=1371562 date=1441817587
Met artist impression van de nieuwe Jan

http://maritimetechnology.nl/brandweer-amsterdam-amstelland-krijgt-nieuwe-blusboot/

De boot heeft een behoorlijk hoge dichte cabine. Is de boot daarmee niet te hoog voor de lage boottunneltjes in de binnenstad?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Markoio

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #332 Gepost op: 9 september 2015, 20:07:38
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1371571 date=1441821547
De boot heeft een behoorlijk hoge dichte cabine. Is de boot daarmee niet te hoog voor de lage boottunneltjes in de binnenstad?

Ik ken het bestek niet inhoudelijk, maar ik ga er vanuit dat de cabine net als bij de oude Jan in kan zakken.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #333 Gepost op: 9 september 2015, 20:20:47
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1371571 date=1441821547
De boot heeft een behoorlijk hoge dichte cabine. Is de boot daarmee niet te hoog voor de lage boottunneltjes in de binnenstad?

Deze stuurhut zal net als bij de huidige JAN kunnen inzakken tot een kruiphoogte van minder dan 1.80 m. Met deze hoogte kun je vrijwel alle bruggen in Amsterdam onderdoor behalve de brug voor de Heineken brouwerij, dat is veruit de moeilijkste brug. (N.B de meeste bruggen in de doorgaande routes kun je passeren met 2.40m)
Overigens kan niet alleen de stuurhut inzinken, de schipper kan middels een luik in het dak blijven varen, maar ook de waterkanonnen kunnen klappen en ook de kast voor de slangen etc. kan inzinken (althans zo was het bij de huidige JAN.)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #334 Gepost op: 16 september 2015, 08:46:01
Aanvaartijd 45 minuten bij brand niet te garanderen

De brandweer in de regio Nijmegen-Tiel is onvoldoende toegerust voor brandbestrijding op het water. Zelfs met de komst van twee nieuwe blusboten kan de toelaatbaar geachte maximale aanvaartijd van 45 minuten niet overal worden gegarandeerd.

Lees meer op:
http://www.schuttevaer.nl/nieuws/varend-bestaan/nid23361-aanvaartijd-45-minuten-bij-brand-niet-te-garanderen.html


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #335 Gepost op: 16 september 2015, 12:02:00
Student Technische Bedrijfskunde TU/e


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #336 Gepost op: 16 september 2015, 14:39:47
Trainen al die hulpverlenings/blusboten ook voor het oppikken van eventuele drenkelingen? ::)


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #337 Gepost op: 16 september 2015, 16:49:29
Citaat van: Doruz link=msg=1372966 date=1442407187
Trainen al die hulpverlenings/blusboten ook voor het oppikken van eventuele drenkelingen? ::)

Daar zijn ze in principe niet voor aangeschaft. De regio's Gelderland-Zuid en andere hebben ook nog gewoon de SIB's (Snelle Interventie boot) Welke per aanhanger vervoerd worden en een stuk lager zijn om iemand aan boord te trekken. De blusboten worden niet zo snel ingezet voor drenkelingen. Wel wanneer er een grote boot is gezonken oid. Maar dan is het sowieso alle hands aan dek, en wordt al het mogelijke ingezet om drenkelingen te redden en degelijke.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #338 Gepost op: 16 september 2015, 20:13:58
Citaat van: Doruz link=msg=1372966 date=1442407187
Trainen al die hulpverlenings/blusboten ook voor het oppikken van eventuele drenkelingen? ::)

De meeste grote en  hogere vaartuigen met een kraantje hebben een totebel (kruisnet) aan boord waarmee drenkelingen eenvoudig en snel als het ware uit het water kunnen worden geschept. Ik neem aan dat ook deze vaartuigen een totebel aan boord hebben/krijgen en dat o.a. wordt getraind met het oppikken van drenkelingen op deze in o.a. de offshore bewezen methode.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #339 Gepost op: 16 september 2015, 20:54:22
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1373009 date=1442414969
Daar zijn ze in principe niet voor aangeschaft. De regio's Gelderland-Zuid en andere hebben ook nog gewoon de SIB's (Snelle Interventie boot) Welke per aanhanger vervoerd worden en een stuk lager zijn om iemand aan boord te trekken. De blusboten worden niet zo snel ingezet voor drenkelingen. Wel wanneer er een grote boot is gezonken oid. Maar dan is het sowieso alle hands aan dek, en wordt al het mogelijke ingezet om drenkelingen te redden en degelijke.

Dat ze daar niet in eerste instantie voor bedoeld zijn ok, maar daar is nagenoeg niet een schip voor ontworpen maar je mag van een maritiem hulpverleningsvaartuig toch wel verwachten dat hier op getraind wordt? Ook al om te trainen hoe je eventueel een eigen bemanningslid terug aan boord krijgt. Of blijft een blusboot gewoon aan de steiger liggen als er ergens in de buurt een mob is?