Brandweer vaartuigen / Blusboten

Auteur Topic: Brandweer vaartuigen / Blusboten  (gelezen 152324 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #160 Gepost op: 1 juni 2009, 22:06:59
Die heb ik ook :)




Dienst:                    Brandweer Texel
Roepnummer:                55631
Soort voertuig:            TS8 (waarden pomp nnb)
Merk en type:              Renault Midlum 220-10 EL
Overige bijzonderheden:    ~

Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #161 Gepost op: 8 juli 2009, 23:14:45
Iemand foto's?  :)

http://www.ad.nl/rivierenland/3350890/Gorcumse_veertaxi_wordt_blusboot_bij_brand_op_rivier.html

dinsdag 07 juli 2009
Gorcumse veertaxi wordt blusboot bij brand op rivier
Door ANJA BROEKEN

GORINCHEM - Veertaxi Gorinchem X van de gemeente Gorinchem rukt bij calamiteiten op de Merwede uit als blusboot.
Het schip is gisteren gedoopt. De brandweer gebruikt de zomer om te oefenen met de nieuwste aanwinst.

De 'Damen River Rescue Ferry', zoals deze bij scheepsbouwer Damen in de boeken staat, beschikt over een bluskanon en gasdetectie waardoor het eerste hulp kan bieden bij branden aan boord. De blusboten uit Dordrecht en Tiel hebben zo'n anderhalf uur nodig om Gorinchem te bereiken. Daarom rustte Gorinchem een van zijn veerboten in 1995 al uit met een bluskanon. De veertaxi annex blusboot kost Gorinchem 1,2 miljoen euro.

,,Een goede keuze,'' stelt burgemeester Piet IJssels. ,,De brandweer rukt niet vaak uit voor hulpverlening op het water. Wanneer de nood aan de man is, is het vaak goed raak. Met de inzet van onze veerboot zijn rampen voorkomen.'' Hij refereert onder meer aan de bijna-ramp met een Rotterdamse binnenvaarttanker in 2000. Deze stond in lichterlaaie en dreef stuurloos op de rivier.

,,De combinatie veertaxi en blusboot is uniek,'' zegt Jos van Woerkum, directeur van Damen Shipyards Hardinxveld. ,,We hebben nog niet eerder een snel schip gebouwd dat beide functies in zich verenigt. De ontwikkeling ervan is maatwerk geweest wat in nauw overleg met de Gorcumse brandweer tot stand is gekomen. Ik verwacht dat we in de toekomst meer van dit type gaan bouwen. De River Rescue Ferry is wereldwijd te verkopen.''


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #162 Gepost op: 9 juli 2009, 11:53:03
Ik zal het vast wel niet helemaal snappen, maar anderhalf uur voordat de blusboot uit Dordt bij Gorinchem is? De laatste keer dat ik dat ding zag varen hoefden ze toch echt niet te roeien met die boot...

Afstand Dordrecht-Gorinchem over het water ongeveer 18 km, max. snelheid van de "Zuid-Holland" 30km/uur. Hij wordt bemand door een beroepsbemanning die alleen naar de boot toe hoeft te rijden wat ongeveer 5 minuten kost. Natuurlijk is hij niet zo snel ter plaatse als deze veertaxi en uiteraard ben ik niet tegen extra veiligheid, wel ben ik voor heldere, eerlijke argumenten waarop beslissingen aangaande gemeenschapsgeld genomen kunnen worden.


Franc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 378
Reactie #163 Gepost op: 10 juli 2009, 14:23:06
Ik zal het vast wel niet helemaal snappen, maar anderhalf uur voordat de blusboot uit Dordt bij Gorinchem is? De laatste keer dat ik dat ding zag varen hoefden ze toch echt niet te roeien met die boot...
Afstand Dordrecht-Gorinchem over het water ongeveer 18 km, max. snelheid van de "Zuid-Holland" 30km/uur.

Je zegt het goed; MAX 30 km/uur, het is namelijk wel stroomopwaarts van Dordt naar Gorinchem. Het is al weer 15 jaar geleden dat ik een half jaartje stage heb gelopen bij de brandweer in Dordrecht en heb in die tijd ook een week mee mogen draaien in de 24 uurs dienst met een van de ploegen. Precies in die week ook heel toevallig een uitruk meegemaakt met de Zuid Holland. Er stond een Nafta tanker in brand bij Gorinchem en tijdens de uitruk werd verteld dat we er zo'n anderhalf uur over zouden gaan doen. Bij Sliedrecht mochten we al weer omkeren omdat Gorinchem 'm zelf al had geblust, ik meen zelfs door de TAS de veerpont op te rijden.

Franc


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #164 Gepost op: 10 juli 2009, 19:57:11
Je zegt het goed; MAX 30 km/uur, het is namelijk wel stroomopwaarts van Dordt naar Gorinchem. Het is al weer 15 jaar geleden dat ik een half jaartje stage heb gelopen bij de brandweer in Dordrecht en heb in die tijd ook een week mee mogen draaien in de 24 uurs dienst met een van de ploegen. Precies in die week ook heel toevallig een uitruk meegemaakt met de Zuid Holland. Er stond een Nafta tanker in brand bij Gorinchem en tijdens de uitruk werd verteld dat we er zo'n anderhalf uur over zouden gaan doen. Bij Sliedrecht mochten we al weer omkeren omdat Gorinchem 'm zelf al had geblust, ik meen zelfs door de TAS de veerpont op te rijden.

Franc

Ja die uitruk kan ik me nog wel herinneren ja, was een mooie inzet om te zien, ben toen even wezen kijken aan de dijk  :)   Maar gelukkig weet je uit ervaring dat de blusboot er inderdaard tussen 1.15 en 1,30u over doet om dat gebied te breiken.  Een hele goede en terechte oplossing zo vond ik O0.  Er wordt ook aan gewerkt dat de boot voor opstap uitrukken meevaart voor buurgemeenten, dus het mes snijd aan meerdere kanten O0  
Ik zal het vast wel niet helemaal snappen, maar anderhalf uur voordat de blusboot uit Dordt bij Gorinchem is? De laatste keer dat ik dat ding zag varen hoefden ze toch echt niet te roeien met die boot...

Afstand Dordrecht-Gorinchem over het water ongeveer 18 km, max. snelheid van de "Zuid-Holland" 30km/uur. Hij wordt bemand door een beroepsbemanning die alleen naar de boot toe hoeft te rijden wat ongeveer 5 minuten kost. Natuurlijk is hij niet zo snel ter plaatse als deze veertaxi en uiteraard ben ik niet tegen extra veiligheid, wel ben ik voor heldere, eerlijke argumenten waarop beslissingen aangaande gemeenschapsgeld genomen kunnen worden.
Dus ik vrees dat je het inderdaard niet helemaal snapt, gezien de lange aanvaartijden van dordrecht is het een perfecte oplossing om dit zo te combineren, als je toch een nieuw veer laat bouwen waarom combineer je dan niet met andere noodzakelijke dingen.  Ik denk dat het financieel ook nog aantrekkelijker is, nu komt er geld voor het veer uit meerdere potjes  :D
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #165 Gepost op: 12 juli 2009, 17:36:55
Deze kwam ik tegen in een folder van constructeur Damen Shipyards



bron

40 knopen x ongeveer 1,8 = toch een ruimte 70 km/h :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


fast-one

  • ambulance-chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 149
Reactie #166 Gepost op: 21 juli 2009, 11:30:17
hieronder enkele foto's van de 1541 en de 9950 van de regionale brandweer Zuid-Limburg kazerne Maastricht tijdens een oefening/instructie op de maas.












groeten Fast-one


Edwinvw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 594
Reactie #167 Gepost op: 13 september 2009, 15:05:12


Korps: Brandweer Hollands-midden
Post: Leimuiden
Merk & type: Pioner Multi, Mariner 60 pk 4-takt
Bijzonderheden: Een duikers in/uitgang aan de voorzijde


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #168 Gepost op: 13 september 2009, 17:28:24
Merk & type: boot weet ik niet;) motor is een Mariner 60 pk 4-takt

Dit is een Pioner Multi

heb jij gegevens?

Betreft volgens mij een Buster. Type zou ik zo even niet weten.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #169 Gepost op: 15 september 2009, 23:58:11
Boot Harderwijk :


Boot Elburg (links):


Boot Zwolle:
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl