Fotograferen nabij een militaire basis/kazerne/haven

Auteur Topic: Fotograferen nabij een militaire basis/kazerne/haven  (gelezen 15388 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Gepost op: 6 november 2011, 15:28:57
Op de basis is soms een discussie omtrent het fotograferen nabij een militaire basis/kazerne/haven.
Ikzelf zeg: "Zolang het op de openbare weg is en ik geen specifieke opdrachten heb, mag het wel."
Vraag ik dit aan de KMar of Bureau Inlichtingen en Veiligheid (BIV), dan krijg ik veel verschillende antwoorden.
Zijn hier nu speciale regels voor?
Onderstaande is een voorbeeld van een "verboden te fotograferen bordje" langs een openbare weg in beheer van MinDef.
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=52.228588,5.752544&spn=0.000105,0.084543&t=h&z=14&vpsrc=6&layer=c&cbll=52.228674,5.752499&panoid=_ZnrHwvKuCco-IadYiBR0g&cbp=12,264.7,,1,25.63




Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1 Gepost op: 6 november 2011, 17:31:35
Het fotografeer-verbod van Defensie moet weer eens tegen het licht gehouden worden. Het stamt immers uit de ''Koude Oorlog''. (en van daarvoor)

Zo heb ik ooit eens iemand in de kraag gegrepen die stond te fotograferen, vanaf de openbare weg. (werkinstructie) Achteraf gezien, als het een zaak zou zijn geworden, had de fotograaf in z'n gelijk gestaan, denk ik. Al handelde ik conform instructies. Betrokkene bleek een student, iets met infrastructuur, en wiste alle foto's waar ik bij stond. Hij werd ''overvallen'' door de benadering, daar kon ik mijn voordeel mee doen. Gegevens genoteerd en voor mij was het klaar. Aan de andere kant ken ik ook gevallen waarbij inpandig werd gefotografeerd en dat kreeg even een ander staartje.. maar vanaf de openbare weg? Forget it, en laat maar fotograferen.. (is mijn mening nu)


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #2 Gepost op: 6 november 2011, 17:39:55
Soms was het fotograaf verbod wel grappig......(niet voor betrokkene)

Een dag voor de open dag op een vliegveld werd een luchtmachter in zijn kraag gegrepen omdat die de vliegtuigen stond te fotograferen, hij had er geen toestemming voor gevraagd en moest zijn rolletje inleveren   nog geen 24 uur later stonden er 1000-en dezelfde plaatjes te schieten.

Tja, regeltjes.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #3 Gepost op: 6 november 2011, 17:42:00
Terrorisme bestrijding.. Heb een fotocamera in beslag genomen zien worden bij dat marine keurings centrum bij 't Amsterdamse Ei onder de noemer dat het fotograferen van overheidsgebouwen als deze in strijd zijn met een wet terrorisme nog iets.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #4 Gepost op: 6 november 2011, 17:45:46
Soms was het fotograaf verbod wel grappig......(niet voor betrokkene)

Een dag voor de open dag op een vliegveld werd een luchtmachter in zijn kraag gegrepen omdat die de vliegtuigen stond te fotograferen, hij had er geen toestemming voor gevraagd en moest zijn rolletje inleveren   nog geen 24 uur later stonden er 1000-en dezelfde plaatjes te schieten.

Tja, regeltjes.

Idem met de Vlootdagen etc....  ;D


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #5 Gepost op: 6 november 2011, 17:49:58
Terrorisme bestrijding.. Heb een fotocamera in beslag genomen zien worden bij dat marine keurings centrum bij 't Amsterdamse Ei onder de noemer dat het fotograferen van overheidsgebouwen als deze in strijd zijn met een wet terrorisme nog iets.

Vanaf de science center Nemo en de kade is deze marine kazerne te fotograferen...er staan daar geen "mannetjes" om toe te zien wat er gefotografeerd wordt.  Of vanaf de (rondvaart)boot.    

Daarnaast is deze kazerne gewoon te zien op google......(niet te ver inzoomen)


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #6 Gepost op: 6 november 2011, 17:52:01
Vanaf de science center Nemo en de kade is deze marine kazerne te fotograferen...er staan daar geen "mannetjes" om toe te zien wat er gefotografeerd wordt.  Of vanaf de (rondvaart)boot.    

Daarnaast is deze kazerne gewoon te zien op google......(niet te ver inzoomen)
Weet ik allemaal, maar deze meneer stond voor de poort te fotograferen en kon van een brigadier+hoofdagent zijn fotocamera inleveren omdat hij weigerde de foto's te wissen. Hoe dat verder is afgehandeld etc. weet ik niet, stond er slechts bij en hoorde en zag het gebeuren.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #7 Gepost op: 6 november 2011, 18:12:32
Weet ik allemaal, maar deze meneer stond voor de poort te fotograferen en kon van een brigadier+hoofdagent zijn fotocamera inleveren omdat hij weigerde de foto's te wissen. Hoe dat verder is afgehandeld etc. weet ik niet, stond er slechts bij en hoorde en zag het gebeuren.

(niet persoonlijk)  maar wat een kul (dus van die agenten)      want tegen over de ingang zijn flats vanaf die flats kan je mooiere foto's maken ..... en trouwens z'n mooie poort is het ook niet.....  

het is dan meer bluf van de agenten dan dat het ergens op slaat.  

ze zullen wel een dagtaak hebben met het verbieden van fotograferen, ze hebben dan nog mazzel dat ze niet in Den Haag werken   >:D


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #8 Gepost op: 6 november 2011, 18:23:00
(niet persoonlijk)  maar wat een kul (dus van die agenten)      want tegen over de ingang zijn flats vanaf die flats kan je mooiere foto's maken ..... en trouwens z'n mooie poort is het ook niet.....  

het is dan meer bluf van de agenten dan dat het ergens op slaat.  

ze zullen wel een dagtaak hebben met het verbieden van fotograferen, ze hebben dan nog mazzel dat ze niet in Den Haag werken   >:D

En in een ander topic heb je het over 'regels zijn regels' (het brandweerbordje)
(Dit terzijde, sorry...)

En maar weer BOT.

Ik ben zelf vervend vliegtuigspotter, met een voorkeur voor militaire toestellen.
Als ik kan, schiet ik de plaatjes ook, natuurlijk vanaf de openbare weg.

Nu weet ik, op de meeste vliegbases redelijk goed waar ik staan kan / mag.
Het gaat me ook niet om de infrastructuur, maar om de toestellen.

Mocht er een MP'er, KMar'er of een politieagent bij me komen, dan laat ik de foto's zien.
Mocht er infrastructuur opstaan, wis ik ze.
Gaan ze op hun strepen staan, dan wis ik alles.

Je kunt moeilijk gaan lopen doen, maar dan loop je een risico. En het is aan de fotograaf of hij ze wil nemen.

Ik denk als je op zulke plekken foto's wilt maken, dat je je moet inlezen in wat mag, en wat niet.
Zo zou ik nooit een verbod negeren.

Doe je dat wel, speel je met vuur, en moet je op de blaren zitten, als je dan je vingers brandt.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #9 Gepost op: 6 november 2011, 19:11:24
Zo zou ik nooit een verbod negeren..

Artikel 430
Hij die zonder verlof van het bevoegd gezag een opneming doet, een tekening of beschrijving maakt van enig militair werk, of die openbaar maakt, wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste twee maanden of geldboete van de derde categorie


ook  het fotograferen van militairen vliegtuigen is dus niet toegestaan....
Terwijl je aangeeft dat je nooit een verbod zou negeren.....maar dat doe je dus regelmatig....maar je wist ze alleen als ze "op hun strepen gaan staan".

Beetje dubbel...