Fotograferen nabij een militaire basis/kazerne/haven

Auteur Topic: Fotograferen nabij een militaire basis/kazerne/haven  (gelezen 15636 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 6 november 2011, 19:19:42
Nu ken ik het werkgebied van Sylvester1986, aangezien ik daar zelf ook regelmatig over de vloer kom. En voor die situatie kan ik me indeken dat daar een fotograveerverbod heerst.
Maar voor de rest is het een beetje dubbel, de voorbeelden zijn al aangehaald met open dagen van Defensie, dan kun je dus slecht controleren wat en door wie er wordt gefotograveert. Alhoewel ik dan ook weet dat er zaken worden afgeschermt O0

sylvester1986

• Gast
Reactie #11 Gepost op: 6 november 2011, 19:35:33
Aan de andere kant ken ik ook gevallen waarbij inpandig werd gefotografeerd en dat kreeg even een ander staartje
Daar heb ik ook diverse mensen voor aangehouden, soms stond er zelfs een militair met voertuig op de parallelbaan (als het verkeerslicht op Rood stond en het belletje rinkelde) foto's te maken voor zijn kinderen :-X

soetevent

• BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #12 Gepost op: 6 november 2011, 20:09:22
De originele vraag;

Zijn hier nu speciale regels voor?

Het antwoord;

Artikel 430
Hij die zonder verlof van het bevoegd gezag een opneming doet, een tekening of beschrijving maakt van enig militair werk, of die openbaar maakt, wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste twee maanden of geldboete van de derde categorie

Zo... we zijn eruit.

Het artikel kende ik niet. Ik ging er vanuit, dat het, als er niet expliciet een verbodsbord staat, het gewoon mag.
Daarmee spreek ik mezelf weer tegen, klopt, hier had ik me over in moeten lezen. Mea Culpa.

Wat ik dan niet begrijp, waarom wordt er niet op toegezien?
Waarom zijn er dan spottersplaatsen (ja, er worden zelfs verhogingen gemaakt om overheen te fotograferen, met prullenbakken, en parkeerplaatsen, en bankjes e.d.)?
Bij mijn weten zijn deze gewoon door Defensie aangelegd, of in ieder geval met toestemming van Defensie gecreeërd.

Over tegenstrijdig gesproken..... :D

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 6 november 2011, 20:12:28
Wat ik dan niet begrijp, waarom wordt er niet op toegezien?

Indien nodig. Indien ooit de situatie erom vraagt, heb je wat stokken achter de deur.  ^-^

Lt. Col. Me

• Senior gebruiker
  • Nederland moet door!
Reactie #14 Gepost op: 6 november 2011, 20:16:32
Artikel 430
Hij die zonder verlof van het bevoegd gezag een opneming doet, een tekening of beschrijving maakt van enig militair werk, of die openbaar maakt, wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste twee maanden of geldboete van de derde categorie

(...)
Welke wet is dit?
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

soetevent

• BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #15 Gepost op: 6 november 2011, 20:19:14

Lt. Col. Me

• Senior gebruiker
  • Nederland moet door!
Reactie #16 Gepost op: 6 november 2011, 20:26:49
Dank u!
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

CMKmaat

• What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #17 Gepost op: 6 november 2011, 21:37:46

Waarom zijn er dan spottersplaatsen (ja, er worden zelfs verhogingen gemaakt om overheen te fotograferen, met prullenbakken, en parkeerplaatsen, en bankjes e.d.)?
Bij mijn weten zijn deze gewoon door Defensie aangelegd, of in ieder geval met toestemming van Defensie gecreeërd.

Over tegenstrijdig gesproken..... :D

Ach ... er is niets nieuws onder de zon. Alles wat er vliegt (of landt) is al bekend.
Als er namelijk wel wat nieuws is ... vliegt (of landt) dat niet onder de zon.
Dan kan je wel op een spottersplaats staan ... maar dan heb je wel een verrekt goede flitser nodig om iets op de gevoelige plaat te zetten. (en zeer specifieke voorkennis of een astronomische hoeveelheid mazzel)

Ik kan me uit het verleden nog wel een "opstelling" voor de geest halen waarbij een nieuw systeem werdt getest ... Ik weet zeker dat daar geen externe fotoapparatuur in de buurt is geweest.

Bovendien ...
Onderstaande is een voorbeeld van een "verboden te fotograferen bordje" langs een openbare weg in beheer van MinDef.
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=52.228588,5.752544&spn=0.000105,0.084543&t=h&z=14&vpsrc=6&layer=c&cbll=52.228674,5.752499&panoid=_ZnrHwvKuCco-IadYiBR0g&cbp=12,264.7,,1,25.63
Dat eigen beheer van sommige openbare wegen is niet voor niets. Zie ook het bordje rechts onder.
http://maps.google.nl/maps?q=zeisterspoor+soesterberg&hl=nl&ll=52.11934,5.304337&spn=0.000053,0.038409&sll=52.120792,5.362511&sspn=0.000637,0.001711&vpsrc=6&hnear=Zeisterspoor,+Bosgebied,+Soesterberg,+Soest,+Utrecht&t=h&z=15&layer=c&cbll=52.119439,5.304443&panoid=d7SedyTeh-cUF6sXd1Md9g&cbp=12,109.36,,0,25.64
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #19 Gepost op: 6 november 2011, 21:45:25
Artikel 430
Nu denk ik dat je deze niet zo direct moet lezen als dat niks mag, want dan zouden de bedrijven welke de vliegtuigen/boten en voertuigen
maken ook niks mogen publiceren. En dat terwijl er toch aardig wat info over bijv de F16, G klasse, Daf trucks en de diverse fergatten te
vinden is. Dit artikel is mijns inziens ook meer bedoelt om de geheimen die bepaalde objecten hebben te beschermen.

Enkele voorbeelden: Waar precies die nucleare bommen liggen, wat de presieze sterkte van de radar is etc.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v