Welke voertuigen gaan eruit bij Gooi en Vechtstreek, ivm bezuinigingen?

Auteur Topic: Welke voertuigen gaan eruit bij Gooi en Vechtstreek, ivm bezuinigingen?  (gelezen 124600 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Regio14.nl

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
    • Regio14.nl Actueel nieuws voor Gooi en Vechtstreek
Reactie #170 Gepost op: 23 december 2013, 11:16:28
Citaat van: Peter71 link=msg=1230760 date=1387784301
Blaricum: 2x TS, wordt nu 1x TS. Plus dat deze bemand wordt als zijnde TS4
Weesp:   2x TS, wordt nu 1x TS en SIV2, de TS wordt TS4

Dus beide posten gaan er behoorlijk op achteruit.

Niet helemaal waar wat je zegt Peter, Natuurlijk rukken ze in eerste instantie uit als TS4, maar als ze voor opschaling weggaan is het nog altijd een TS6

Verder vergeet je Hilversum in het plaatje mee te nemen, deze hebben 3 ts-en en gaan naar 2
1 die altijd als TS4 uitrukt van de beroeps
en 1 voor de vrijwilligers

Verder staat er vandaag een stukje in de Gooi en Eemlander, dat ze gaan onderzoeken of het mogelijk is om het 2de voertuig van Blaricum te behouden door het te kopen van de veiligheidsregio.
Ben benieuwd.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #171 Gepost op: 23 december 2013, 11:25:40
Citaat van: Regio14.nl link=msg=1230791 date=1387793788
Niet helemaal waar wat je zegt Peter, Natuurlijk rukken ze in eerste instantie uit als TS4, maar als ze voor opschaling weggaan is het nog altijd een TS6

Verder vergeet je Hilversum in het plaatje mee te nemen, deze hebben 3 ts-en en gaan naar 2
1 die altijd als TS4 uitrukt van de beroeps
en 1 voor de vrijwilligers

Verder staat er vandaag een stukje in de Gooi en Eemlander, dat ze gaan onderzoeken of het mogelijk is om het 2de voertuig van Blaricum te behouden door het te kopen van de veiligheidsregio.
Ben benieuwd.
Er wordt gevraagt hoe het TSen bestand van Weesp en Blaricum is, en dan geef ik daar antwoordt op. voor die 2 plaatsen. De basiszorg voor Blaricum is TS4 en Weesp TS2 met aanvulling TS4. Ook vraag ik me af of een korps zoals Blaricum uberhaupt nog van het dorp kan met 1 TS voor bijstand, Blaricum hecht toch zo aan een eigen brandweer en ten alle tijden brandweerdekking? Lijkt mij dat die TS dan niet meer van het dorp af kan. ;)

Het zou mooi zijn als de gemeente Blaricum de tweede TS wil terug kopen, maar dan nog ben je niet uit de problemen. Je zult dan ten alle tijden de gemeenteraad aan je zijde moeten houden, en er zeker van moeten zijn dat de gemeente er geld in wil blijven stoppen. Ook omdat er na 4 jaar de vlag er zomaar anders bij kan gaan wapperen, en die tweede TS er alsnog uit gaat ivm bezuinigingen. Het dekkingsplan blijft toch aangeven dat Blaricum met 1 TS af kan. En zolang dat in het dekkingsplan blijft staan zul je altijd op je hoede moeten zijn.


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,369
Reactie #172 Gepost op: 23 december 2013, 11:31:59
Ik weet dat er in het gebied Huizen-Laren-Blaricum erg veel huizen staan met rieten daken en in een bosrijke omgeving; vraag me af of het slim is om in die hoek eenheden weg te bezuinigen...


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #173 Gepost op: 23 december 2013, 11:35:41
Citaat van: André Welten link=msg=1230793 date=1387794719
Ik weet dat er in het gebied Huizen-Laren-Blaricum erg veel huizen staan met rieten daken en in een bosrijke omgeving; vraag me af of het slim is om in die hoek eenheden weg te bezuinigen...
Nee, dat is niet slim. Om een rietenkapbrand succesvol aan te pakken dien je meteen met slagkracht te gaan komen. Daarom ook hebben Laren en Blaricum een rieten kap team opgericht. Ik zie ook daarbij nu wel wat problemen bij ontstaan bij het wegvallen van die tweede TS van Blaricum.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #174 Gepost op: 23 december 2013, 16:25:17
Voor Blaricum niet gek lijkt mij met een gemeente met 9.100 inwoners en andere posten in de buurt. Weesp lijkt me ook een gepast aantal voertuigen te hebben.

En dat Hilversum met 1 post van 3 naar 2 TSen gaat lijkt mij ook een goede ontwikkeling. Die 3e TS kan makkelijk van een andere kazerne komen.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #175 Gepost op: 23 december 2013, 18:48:38
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1230860 date=1387812317
Voor Blaricum niet gek lijkt mij met een gemeente met 9.100 inwoners en andere posten in de buurt. Weesp lijkt me ook een gepast aantal voertuigen te hebben.

En dat Hilversum met 1 post van 3 naar 2 TSen gaat lijkt mij ook een goede ontwikkeling. Die 3e TS kan makkelijk van een andere kazerne komen.

Dus jij kunt aan het aantal inwoners van een gemeente, het gevaarrisico bepalen ?
Blaricum gaat niet van van 2 x TS 6 naar 1 x TS 6 , nee het is niet eens een volwaardige TS maar een crisis TS met 4 persoonsbezetting welke in eerste instantie niet het voorledige inzet gamma wat een basisbrandweereenheid moet kunnen ontplooien, kan ontplooien.

Het komt er op neer dat 66% van de inzetbare slagkracht in Blaricum word wegbezuinigd, en dat in een plaats met een verhoogd brandoverslaggevaarrisico door de vele huizen met rieten daken in een bosrijke omgeving.

En die 3e TS van Hilversum kan niet van een andere post komen omdat G&V bijna alle volwaardige TSsen laat verdwijnen of vervangt door TSsen met een crisisbezetting van 4 personen.


janneman82

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #176 Gepost op: 23 december 2013, 19:37:07
Die TS die naar Hilversum zou kunnen komen voor bijstand rukt dan wel uit met 6 man ;) Alle bijstand buiten de eigen parochie gebeurt nog altijd met een TS-6. Wil niet zeggen dat ik het eens ben met het wegbezuinigen van de 3e ts.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #177 Gepost op: 23 december 2013, 20:37:09
Citaat van: janneman82 link=msg=1230926 date=1387823827
Die TS die naar Hilversum zou kunnen komen voor bijstand rukt dan wel uit met 6 man ;) Alle bijstand buiten de eigen parochie gebeurt nog altijd met een TS-6. Wil niet zeggen dat ik het eens ben met het wegbezuinigen van de 3e ts.
Alleen ben ik wel nieuwschierig naar welke post dan die 3e TS gaat leveren MET 6 man. De omliggende posten rijden of gaan rijden met TS4. Dat doe je niet zomaar als post zijnde. Dus waarom kun je voor de eerste brandweerzorg in je eigen gemeente niet met een TS6 rijden, en moet je over naar TS4 aangevuld met een TS2. Maar kan er voor bijstand wel met een TS6 worden gereden. ???


rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #178 Gepost op: 24 december 2013, 16:45:29
Citaat van: Peter71 link=msg=1230940 date=1387827429
Dus waarom kun je voor de eerste brandweerzorg in je eigen gemeente niet met een TS6 rijden, en moet je over naar TS4 aangevuld met een TS2. Maar kan er voor bijstand wel met een TS6 worden gereden. ???
Omdat in deze regio alleen de tijd telt waarin een rood autootje voor de deur verschijnt. Of je er iets zinvols mee kunt is niet van belang. Geheel volgens de ideeën van de heer Helsloot.


janneman82

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #179 Gepost op: 27 december 2013, 15:07:04
Citaat van: Peter71 link=msg=1230940 date=1387827429
Alleen ben ik wel nieuwschierig naar welke post dan die 3e TS gaat leveren MET 6 man. De omliggende posten rijden of gaan rijden met TS4. Dat doe je niet zomaar als post zijnde. Dus waarom kun je voor de eerste brandweerzorg in je eigen gemeente niet met een TS6 rijden, en moet je over naar TS4 aangevuld met een TS2. Maar kan er voor bijstand wel met een TS6 worden gereden. ???
Alle posten in de regio rijden bij bijstand gewoon met TS-6. TS2 plus TS4 in de eigen gemeente. Je weet denk ik zelf ook wel het antwoord.. Schijnt namelijk sneller te zijn 98uiye