Welke voertuigen gaan eruit bij Gooi en Vechtstreek, ivm bezuinigingen?

Auteur Topic: Welke voertuigen gaan eruit bij Gooi en Vechtstreek, ivm bezuinigingen?  (gelezen 122583 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #200 Gepost op: 11 januari 2014, 22:58:14
Alleen weten we niet wat er nu allemaal exact afspeelt in het korps Blaricum, en wat de exacte reden is waarom de postcommandant is opgestapt. Ik kan me voorstellen dat de motivatie en de stemming in het korps toch wel tot het absolute nul punt is gezakt. En dan vraag ik me af of het een wijze beslissing is om als postcommandant nu op te stappen. Het korps zit in zwaar weer, heeft goede en vertrouwde leiding nodig. En die is nu weg. Nogmaals, we weten niet wat er exact aan de hand is.
Maar het zal het korps geen goed doen. :-\


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #201 Gepost op: 11 januari 2014, 23:20:02
Citaat van: Peter71 link=msg=1236152 date=1389477494
Alleen weten we niet wat er nu allemaal exact afspeelt in het korps Blaricum, en wat de exacte reden is waarom de postcommandant is opgestapt. Ik kan me voorstellen dat de motivatie en de stemming in het korps toch wel tot het absolute nul punt is gezakt. En dan vraag ik me af of het een wijze beslissing is om als postcommandant nu op te stappen. Het korps zit in zwaar weer, heeft goede en vertrouwde leiding nodig. En die is nu weg. Nogmaals, we weten niet wat er exact aan de hand is.
Maar het zal het korps geen goed doen. :-\

Als de postcommandant de veiligheid van zijn manschappen, het beleid van hogerhand t.a.v. zijn korps en de verantwoording welke hij als leidinggevende naar zijn mensen heeft betreffende het voorgenoemde niet kan en wil nemen staat hem geen andere keuze als deze.

Verschrikkelijk dat je als postcommandant deze beslissing moet nemen vanuit je verantwoordelijkheidsgevoel.
Maar het is in mijn ogen de enig mogelijke als je de gevolgen van het gevoerde beleid niet voor je verantwoording wilt en kunt nemen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #202 Gepost op: 12 januari 2014, 08:58:26
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1236164 date=1389478802
Als de postcommandant de veiligheid van zijn manschappen, het beleid van hogerhand t.a.v. zijn korps en de verantwoording welke hij als leidinggevende naar zijn mensen heeft betreffende het voorgenoemde niet kan en wil nemen staat hem geen andere keuze als deze.

Verschrikkelijk dat je als postcommandant deze beslissing moet nemen vanuit je verantwoordelijkheidsgevoel.
Maar het is in mijn ogen de enig mogelijke als je de gevolgen van het gevoerde beleid niet voor je verantwoording wilt en kunt nemen.
Ben ik zeker met je eens, vandaar dat ik al vertelde dat we niet weten wat er allemaal exact heeft afgespeeld, of afspeelt binnen het korps. Ik denk dat het vertrek van de commandant in ieder geval een teken of zelfs een feit is dat de situatie binnen het korps zeer slecht is op dit moment. Ik hoop dat er iemand desnoods als interim de leiding gaat krijgen die de boel weer een beetje kan lijmen. En weer rust kan geven in het korps.


Regio14.nl

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
    • Regio14.nl Actueel nieuws voor Gooi en Vechtstreek
Reactie #203 Gepost op: 13 januari 2014, 10:28:36

Het lijkt mij redelijk laat, maar nu de datum dat de voertuigen eruit gaan dichterbij komt, komen er meer en meer artikelen in de media
vandaag in de gooi en eemlander

HILVERSUM - Het schrappen van bluswagens en de reorganisatie bij Brandweer Gooi en Vechtstreek valt slecht bij de Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers (VBV). 'Het zal zeker weerslag vinden in brandveiligheid', voorspelt de vereniging die de belangen behartigt van 21.000 brandweervrijwilligers en is gesprekspartner van de minister.

De VBV maakt zich zorgen, zo blijkt uit een brief aan de gemeenteraad van Blaricum. De Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek waar de gemeenten deel van uitmaken, besloot vorige maand drie bluswagens (tankautospuiten) definitief te schrappen in Hilversum, Blaricum en Weesp per januari 2014. Ook komt er een nieuwe manier van inzet, de zogeheten variabele voertuigbezetting met twee en vier brandweermensen (TS2 en TS4).

Ongeloofwaardig
De brandweerbond waarschuwt de lokale politiek. 'De stelling van de korpsleiding en het bestuur van de veiligheidsregio dat de sterke inkrimping van materieel en personeel geen enkel gevolg heeft voor de brandveiligheid in de regio, achten wij volstrekt ongeloofwaardig.' Weliswaar kunnen omliggende posten voor aanvullende slagkracht zorgen, maar dat kost in de ogen van de VBV kostbare tijd. 'De theoretische rekenmodellen in het dekkingsplan zien er op papier aardig uit, maar blijken in de praktijk weerbarstig, zo leert de ervaring van onze leden.'

Rietkapbranden
De verschuiving van het bestrijden van branden naar het voorkomen van branden, het mantra van de Gooise brandweertop, is een 'prachtig uitgangspunt', maar of het meetbare voordelen oplevert, moet nog blijken. 'Ondanks de landelijke campagne 'brandveilig leven' is in 2013 het record aan grote brandschades gebroken, en is het aantal doden bij woningbranden fors toegenomen'. Voor Blaricum stipt de VBV het specifieke risico van rietkapbranden aan. Samen met Laren zijn er zo'n 1500 rietkapvilla's. 'Een tweede bluswagen in Blaricum is zeker geen luxe'.

De brandweerorganisatie staat deze maand op de politieke agenda in Hilversum en Blaricum. Onder andere de SP en Hart voor Blaricum zijn kritisch over de maatregelen.

Bron: http://www.gooieneemlander.nl/regionaal/gooivechtstreek/article26520463.ece/Bond-slaat-alarm-over-reorganisatie-brandweer?lref=sll


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #204 Gepost op: 15 januari 2014, 21:44:55

Bluswagen Blaricum moet weg


BLARICUM - Een poging van de Blaricumse gemeenteraad de tweede bluswagen te behouden is dinsdagavond gestrand.

De leiding van de Brandweer Gooi en Vechtstreek wil niet op twee jaar geleden genomen besluiten terugkomen. Ook Hilversum en Weesp raken een bluswagen kwijt.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #205 Gepost op: 16 januari 2014, 19:37:44
Reddingspoging bluswagen Blaricum mislukt


BLARICUM - Blaricumse gemeenteraadsleden hebben dinsdagavond geprobeerd de tweede bluswagen voor hun dorp met 750 rietkapwoningen te behouden. Maar de directie van de Brandweer Gooi en Vechtstreek hield vast aan het besluit de wagen te schrappen, net als in Hilversum en Weesp.

Er werden tijdens de uren durende informele, openbare, vergadering van de raadscommissie voorstellen gedaan om de wagen die voor de motivatie van de lokale vrijwilligers cruciaal is, op kosten van de gemeente Blaricum in het dorp te laten staan.


Regio14.nl

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
    • Regio14.nl Actueel nieuws voor Gooi en Vechtstreek
Reactie #206 Gepost op: 17 januari 2014, 16:19:11
WEESP - De Weesper brandweerkazerne vertoont een lege plek. Het korps heeft brandweerauto 1732 moeten inleveren, één van de twee grote tankautospuiten.

Dat is het gevolg van bezuinigingen op de regionale brandweer, waar Weesp onderdeel van is. Het schrappen van de tweede blusauto scheelt volgens burgemeester Horseling 45.000 euro per jaar aan onderhoud, personeel en andere kosten.

De Weesper brandweer houdt vier auto's over: een grote bluswagen, een hoogwerker (die niet kan blussen) en de nieuwe 'TS2', een kleine blusauto waarmee twee brandweermannen vooruit kunnen worden gestuurd. Ook is er nog een hulpverleningsvoertuig.

Volgens Horseling is dat voldoende voor Weesp. Regionale korpsen staan paraat om bij te springen als dat nodig is.

Bron: http://www.weespernieuws.nl/lees/27020/brandweer-weesp-levert-bluswagen-in


Volgens mij staat er alleen een fout in de tekst 1731 is uit dienst genomen en niet de 1732
ook is de 2141 van Hilversum uitgenomen.

Hoe het er in Blaricum voor staat is ons niet bekend.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #207 Gepost op: 17 januari 2014, 16:26:12

Of juist heel ‘logisch’


Uit betrouwbare bron vernemen wij:
‘Regio Gooi en Vechtstreek is qua bezuinigingen en reorganisatie een pilot-regio. Als de beleidsplannen hier van de grond komen, zullen alle andere veiligheidsregio’s in Nederland volgen. Het onderliggende plan is dat op termijn alle vrijwilligers worden bedankt (afgedankt) en dat de brandweer zich met enkel (gehoorzame …) beroepskrachten gaat professionaliseren in een klein aantal regioposten.
In Gooi en Vechtstreek betekent dit dat in Hilversum de vrijwilligers medio volgend jaar worden bedankt, dat Laren tijdelijk Hilversum zou moeten gaan bijstaan en dat op de wat langere termijn de regio qua brandweerzorg (…) zal worden bediend vanuit Hilversum, Huizen, Weesp, Loosdrecht en Bussum. De rest van de posten gaat dicht. Voor Blaricum zal dat in toenemende mate betekenen dat de huidige aanrijtijd van 8 minuten niet zal worden gehaald (uit Hilversum of Huizen) en dat branden bestreden zullen worden door personen die hier de weg niet weten en niet of nauwelijks ervaring hebben met rietenkap-branden.


janneman82

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #208 Gepost op: 17 januari 2014, 16:40:11
hahaha dit geloof je toch niet he?? Zoiets is natuurlijk nooit haalbaar :D


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #209 Gepost op: 17 januari 2014, 16:42:11
Dit kun je inderdaad wel als onzin bestempelen. Het zou de brandweer nog veel duurder maken. ::)