Welke voertuigen gaan eruit bij Gooi en Vechtstreek, ivm bezuinigingen?

Auteur Topic: Welke voertuigen gaan eruit bij Gooi en Vechtstreek, ivm bezuinigingen?  (gelezen 122624 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

williamharthoorn

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,527
  • www.112barneveld.nl
Reactie #210 Gepost op: 17 januari 2014, 17:13:15
Citaat van: Regio14.nl link=msg=1237624 date=1389971951
WEESP - De Weesper brandweerkazerne vertoont een lege plek. Het korps heeft brandweerauto 1732 moeten inleveren, één van de twee grote tankautospuiten.

Dat is het gevolg van bezuinigingen op de regionale brandweer, waar Weesp onderdeel van is. Het schrappen van de tweede blusauto scheelt volgens burgemeester Horseling 45.000 euro per jaar aan onderhoud, personeel en andere kosten.

De Weesper brandweer houdt vier auto's over: een grote bluswagen, een hoogwerker (die niet kan blussen) en de nieuwe 'TS2', een kleine blusauto waarmee twee brandweermannen vooruit kunnen worden gestuurd. Ook is er nog een hulpverleningsvoertuig.

Volgens Horseling is dat voldoende voor Weesp. Regionale korpsen staan paraat om bij te springen als dat nodig is.

Bron: http://www.weespernieuws.nl/lees/27020/brandweer-weesp-levert-bluswagen-in


Volgens mij staat er alleen een fout in de tekst 1731 is uit dienst genomen en niet de 1732
ook is de 2141 van Hilversum uitgenomen.

Hoe het er in Blaricum voor staat is ons niet bekend.

2141 is niet buiten dienst, de mercedes ecoliner zal er wel uit gaan. De 2141 is een nieuwe MAN / DRV voor gekomen.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #211 Gepost op: 17 januari 2014, 19:35:02
Nog nooit van een navigatie-systeem gehoord. En een rietenkap mag gewoon afbranden.

Citaat van: Peter71 link=msg=1237625 date=1389972372
Voor Blaricum zal dat in toenemende mate betekenen dat de huidige aanrijtijd van 8 minuten niet zal worden gehaald (uit Hilversum of Huizen) en dat branden bestreden zullen worden door personen die hier de weg niet weten en niet of nauwelijks ervaring hebben met rietenkap-branden.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #212 Gepost op: 17 januari 2014, 19:41:49
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1237680 date=1389983702
Nog nooit van een navigatie-systeem gehoord. En een rietenkap mag gewoon afbranden.
Gelukkig redeneert een groot deel van brandweer nederland niet zo als jij, en loopt men niet weg voor de schade beperkende verantwoordelijkheid.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #213 Gepost op: 17 januari 2014, 19:43:24
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1237680 date=1389983702
Nog nooit van een navigatie-systeem gehoord. En een rietenkap mag gewoon afbranden.

Maar de rietenkap van de buurman niet, toch ?


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #214 Gepost op: 17 januari 2014, 23:31:52
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1237680 date=1389983702
Nog nooit van een navigatie-systeem gehoord. En een rietenkap mag gewoon afbranden.
Tuurlijk.
Een navigatiesysteem vervangt echter nooit de plaatselijke bekendheid, zoals van de tijdelijk wegopbreking die voor een enkele dag niet in een MDT wordt gezet en dergelijke.
En de rieten kap mag zeker wel afbranden, als het maar niet die van jou is zeker? En over brandschadebedragen die steeds hoger worden praten we ook niet, behalve als de brandverzekeringspremie voor het komende jaar weer omhoog moet?

Sterkte, ik vraag me af of jouw naam wel jouw functie en repressieve kennis en ervaring afdekt.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #215 Gepost op: 18 januari 2014, 09:02:57
Het is ook onzin om te stellen dat een rieten kap mag afbranden. Feitelijk mag het aangezien het 1 compartiment is die je mag opgeven. Maar dat betekend niet dat je bij voorbaat niets hoeft te doen. Het is maar net hoe je die regel uitlegt. En als je die regel in je eigen voordeel gaat uitleggen, zeg je bij voorbaat al dat elke woning gewoon mag uitfikken.
Jammer, maar zo is het net even niet aangezien de brandweer nog steeds schadebeperkend dient op te treden. Is het niet voor de betreffende woning dan wel voor de buren. Er wordt niet voor niets zo angstvallig met rookmelders gestrooid. Simpel omdat men bij voorbaat al weet dat er van de beweringen die men doet, als dat de veiligheid niet in het geding komt enz enz weinig van klopt, anders waren die rookmelders toch niet nodig? Brandbestrijding doe je nog steeds bij de bron, dus aanpakken die brand. En daar hebben we slagkracht voor nodig, en slagkracht geld al vanaf de eerste minuut na de brandmelding.

Navigatiesystemen zijn prachtig voor bijstand verlenende korpsen. Plaatselijke bekendheid is nog steeds goud waard. Een navigatiesysteem brengt je keurig voor het adres. Maar wil je alle voertuigen wel op dat adres hebben? Soms is het handiger om een aantal voertuigen aan de andere kant van een pand te zetten. Daar sta je dan met je navigatiesysteem. Ik nodig Brandpreventje eens uit om in hartje Blaricum eens met een TS te gaan rijden, plaatselijke bekendheid is daar zeer gewenst.


Regio14.nl

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
    • Regio14.nl Actueel nieuws voor Gooi en Vechtstreek
Reactie #216 Gepost op: 18 januari 2014, 10:34:39

2141 is niet buiten dienst, de mercedes ecoliner zal er wel uit gaan. De 2141 is een nieuwe MAN / DRV voor gekomen.
.

De 2141 is wel buiten dienst deze zou in slechtere staat zijn geweest als de 2132. Daardoor is de oude 2141 uit dienst genomen.de nieuwe 2141 is gister binnen gekomen maar deze staat nog buiten dienst ivm opleiden.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #217 Gepost op: 18 januari 2014, 13:00:50
Helaas redeneert een groot deel van Brandweer Nederland niet zo zakelijk en rationeel als mij. De brandweer is er namelijk primair voor het redden van mens (en dier) en het voorkomen van uitbreiding buiten het brandcompartiment. Dat we in ons dagelijks werk af en toe schade beperkend binnen dat brandcompartiment bezig zijn is mooi meegenomen.

Citaat van: Peter71 link=msg=1237682 date=1389984109
Gelukkig redeneert een groot deel van brandweer nederland niet zo als jij, en loopt men niet weg voor de schade beperkende verantwoordelijkheid.

Klopt. De rietenkap van de buurman mag niet afbranden. Daarom moet er voldoende afstand tussen deze daken zitten en/of moet het dak brandveilig zijn volgens bouwbesluit.

Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1237684 date=1389984204
Maar de rietenkap van de buurman niet, toch ?

Plaatselijke bekendheid is leuk maar om daarom dan maar een 2e TS + personeel in dienst te houden weegt wat mij betreft er niet tegenop. Als een tijdelijke wegopbreking niet in je RouteInformatieSysteem (RIS) staat is ie ook niet de moeite waard. En als ie dus niet de moeite waard is zal bijna geen enkele brandweerman die weten.

Ik heb geen rietenkap en dan nog ben ik verantwoordelijk voor de brandveiligheid van mijn eigen huis, niet de plaatselijke brandweer. Die hoeft alleen er maar er voor te zorgen dat de brand niet uitbreidt vanuit mijn woning.

Nogmaals wij (repressieve dienst) zijn er niet voor de schadebeperking. Dat is voor voorlichting door brandweer, verzekeraars enz.

Citaat van: JAB link=msg=1237741 date=1389997912
Tuurlijk.
Een navigatiesysteem vervangt echter nooit de plaatselijke bekendheid, zoals van de tijdelijk wegopbreking die voor een enkele dag niet in een MDT wordt gezet en dergelijke.
En de rieten kap mag zeker wel afbranden, als het maar niet die van jou is zeker? En over brandschadebedragen die steeds hoger worden praten we ook niet, behalve als de brandverzekeringspremie voor het komende jaar weer omhoog moet?

Sterkte, ik vraag me af of jouw naam wel jouw functie en repressieve kennis en ervaring afdekt.

Ik vind dat geen onzin wat ik beweer. Sterker nog je bent het eigenlijk met je eens zeg je in je 2e zin. Alleen jouw emoties zegt dat je graag 2e TSen in een dorpje wilt. Met 1 TS kan je ook proberen schade te beperken en de 2e TS, uit een andere kazerne zal je daar bij helpen.

Jij legt jouw emotie in jouw voordeel uit vind ik. Ik verteld je de regels uit het bouwbesluit en mijn mening daarover. Ik weet het, vaak geen leuke boodschap voor een fanatieke brandweerman die het liefst zoveel mogelijk deuren in zijn brandweerkazerne wil.

Het is aan de eerst aankomende bevelvoerder het plan te maken voor de aanrijdende voertuigen (ik weet niet of jij de bevelvoerdersopleiding gedaan hebt en jou dit was zegt?). Dus ook opstelplaats en taak. En dan is een RIS nog steeds uitermate handig!

Nee ik ga niet op je uitnodiging in. We zullen alleen maar ruzie krijgen door jouw emoties die hoog zullen lopen waarschijnlijk als ik de uitgangspunten van Bouwbesluit e.d. uit leg. Ik wens je sterkte en hoop dat je snel kunt wennen aan de veranderingen binnen de brandweer. Als je dat namelijk niet doet zal je alleen maar meer gefrustreerd worden en dat gun ik je niet.

Citaat van: Peter71 link=msg=1237789 date=1390032177
Het is ook onzin om te stellen dat een rieten kap mag afbranden. Feitelijk mag het aangezien het 1 compartiment is die je mag opgeven. Maar dat betekend niet dat je bij voorbaat niets hoeft te doen. Het is maar net hoe je die regel uitlegt. En als je die regel in je eigen voordeel gaat uitleggen, zeg je bij voorbaat al dat elke woning gewoon mag uitfikken.
Jammer, maar zo is het net even niet aangezien de brandweer nog steeds schadebeperkend dient op te treden. Is het niet voor de betreffende woning dan wel voor de buren. Er wordt niet voor niets zo angstvallig met rookmelders gestrooid. Simpel omdat men bij voorbaat al weet dat er van de beweringen die men doet, als dat de veiligheid niet in het geding komt enz enz weinig van klopt, anders waren die rookmelders toch niet nodig? Brandbestrijding doe je nog steeds bij de bron, dus aanpakken die brand. En daar hebben we slagkracht voor nodig, en slagkracht geld al vanaf de eerste minuut na de brandmelding.

Navigatiesystemen zijn prachtig voor bijstand verlenende korpsen. Plaatselijke bekendheid is nog steeds goud waard. Een navigatiesysteem brengt je keurig voor het adres. Maar wil je alle voertuigen wel op dat adres hebben? Soms is het handiger om een aantal voertuigen aan de andere kant van een pand te zetten. Daar sta je dan met je navigatiesysteem. Ik nodig Brandpreventje eens uit om in hartje Blaricum eens met een TS te gaan rijden, plaatselijke bekendheid is daar zeer gewenst.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #218 Gepost op: 18 januari 2014, 13:13:04
Ik heb 1 tip voor Brandpreventje. Ga je nu eens echt verdiepen in de huidige problematiek binnen de brandweer. En laat al dat wijsgeleerde van je thuis, en laat je nu eens niet beinvloeden van bovenaf. Dan zul je erachter komen dat erg veel zaken opgelegd zijn door figuren die nog nooit met met beide voeten in het bluswater hebben gestaan. En ook jou wel even vertellen wat jij moet doen.
Als je echt ook repressief actief zou zijn zou je niet zo reageren. Zou je weten wat er in de eerste minuten van belang zijn.
Als wij als repressieve dienst in actie moeten komen hebben de voorlichting en preventie hopeloos gefaald. En laten we als het aan jou ligt zo,n pand ook nog eens uitbranden waar we bij staan.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #219 Gepost op: 18 januari 2014, 20:16:47
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1237833 date=1390046450
Klopt. De rietenkap van de buurman mag niet afbranden. Daarom moet er voldoende afstand tussen deze daken zitten en/of moet het dak brandveilig zijn volgens bouwbesluit.

Wat een verschikkelijk domme opmerking. Die huizen staan er vaak al tientallen jaren. Al voor die regels er waren. Moeten we nu de bestaande bebouwing aan gaan passen op de beschikbare brandweerzorg, of moeten we de brandweerzorg aanpassen aan de bebouwing die er staat?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens