Welke voertuigen gaan eruit bij Gooi en Vechtstreek, ivm bezuinigingen?

Auteur Topic: Welke voertuigen gaan eruit bij Gooi en Vechtstreek, ivm bezuinigingen?  (gelezen 122678 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Burgemeester Hertog: Geen begrip Blaricums verzet tegen verdwijnen tweede bluswagen
Huizen, 26-02-2014
Burgemeester Fons Hertog van Huizen heeft ‘helemaal geen begrip’ voor het verzet van Blaricum tegen het verdwijnen van de 2e brandweerwagen.

Als bestuurslid van de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek is hij ook portefeuillehouder van de brandweer. Hertog zei woensdag tegen Radio 6FM dat nader onderzoek Blaricum ongelijk geeft en dat de argumenten voor handhaving van een 2e brandweerwagen vooral door ‘emotie’ van de vrijwilligers in die gemeente worden ingegeven.


Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
p2kflex
19:55:47 05-03-14GROUP-1Pr 1 Gebouwbrand (Schoorsteen) TORENLAAN 65 BLARICUM 1132 1351
0703052BRW Gooi en Vechtstreek (Blaricum) (Bevelvoerder)
0703055BRW Gooi en Vechtstreek (Blaricum) (Korpsalarm)
0703902BRW Gooi en Vechtstreek (Blaricum) (Lichtkrant)
0703000BRW Gooi en Vechtstreek (Huizen Hoofdpost) (Bemanning RV)
0704943BRW Gooi en Vechtstreek (Huizen Hoofdpost) (HW 1351)
0703901BRW Gooi en Vechtstreek (Huizen) (Lichtkrant)
p2kflex
19:58:21 05-03-14GROUP-1Pr 1 Woningbrand (Schoorsteen) TORENLAAN 65 BLARICUM 1091 1102 2331 2303 2329
0704983BRW Gooi en Vechtstreek (Blaricum) (2e TS)
0703052BRW Gooi en Vechtstreek (Blaricum) (Bevelvoerder)
0703055BRW Gooi en Vechtstreek (Blaricum) (Korpsalarm)
0703902BRW Gooi en Vechtstreek (Blaricum) (Lichtkrant)
0703103BRW Gooi en Vechtstreek (Laren) (Bevelvoerder)
0703100BRW Gooi en Vechtstreek (Laren) (Blusploeg 1)
0703101BRW Gooi en Vechtstreek (Laren) (Blusploeg 2)
0703102BRW Gooi en Vechtstreek (Laren) (Blusploeg 3)
0703104BRW Gooi en Vechtstreek (Laren) (Chauffeurs)
0703107BRW Gooi en Vechtstreek (Laren) (Commandant)
0703903BRW Gooi en Vechtstreek (Laren) (Lichtkrant)
0704949BRW Gooi en Vechtstreek (Laren) (TS 2331)
0703450BRW Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek (OvD Noord)


Is de eerste TS van Blaricum al buitendienst?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Frankieboy001 link=msg=1248207 date=1394046138
p2kflex
19:55:47 05-03-14GROUP-1Pr 1 Gebouwbrand (Schoorsteen) TORENLAAN 65 BLARICUM 1132 1351
0703052BRW Gooi en Vechtstreek (Blaricum) (Bevelvoerder)
0703055BRW Gooi en Vechtstreek (Blaricum) (Korpsalarm)
0703902BRW Gooi en Vechtstreek (Blaricum) (Lichtkrant)
0703000BRW Gooi en Vechtstreek (Huizen Hoofdpost) (Bemanning RV)
0704943BRW Gooi en Vechtstreek (Huizen Hoofdpost) (HW 1351)
0703901BRW Gooi en Vechtstreek (Huizen) (Lichtkrant)
p2kflex
19:58:21 05-03-14GROUP-1Pr 1 Woningbrand (Schoorsteen) TORENLAAN 65 BLARICUM 1091 1102 2331 2303 2329
0704983BRW Gooi en Vechtstreek (Blaricum) (2e TS)
0703052BRW Gooi en Vechtstreek (Blaricum) (Bevelvoerder)
0703055BRW Gooi en Vechtstreek (Blaricum) (Korpsalarm)
0703902BRW Gooi en Vechtstreek (Blaricum) (Lichtkrant)
0703103BRW Gooi en Vechtstreek (Laren) (Bevelvoerder)
0703100BRW Gooi en Vechtstreek (Laren) (Blusploeg 1)
0703101BRW Gooi en Vechtstreek (Laren) (Blusploeg 2)
0703102BRW Gooi en Vechtstreek (Laren) (Blusploeg 3)
0703104BRW Gooi en Vechtstreek (Laren) (Chauffeurs)
0703107BRW Gooi en Vechtstreek (Laren) (Commandant)
0703903BRW Gooi en Vechtstreek (Laren) (Lichtkrant)
0704949BRW Gooi en Vechtstreek (Laren) (TS 2331)
0703450BRW Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek (OvD Noord)


Is de eerste TS van Blaricum al buitendienst?
Yup, er staat nog maar 1 TS is Blaricum.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Rapport Gooi en Vechtstreek gevaarlijk voor burgers in nood en brandweerlieden
5 Maart 2014

Onvolledig,  onvoldoende robuust én gevaarlijk voor burgers in nood en brandweerlieden. Deze conclusie trekt de VBV na de beoordeling van het onlangs gepubliceerde onderzoeksrapport “Variabele voertuigbezetting en de eerste vijf minuten” van de veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek. Gezaghebbende deskundigen onderschrijven de conclusies.

Vele veiligheidsregio’s zijn bezig na te denken over flexibilisering van voertuigbezettingen. Een en ander aangedreven door noodzakelijke vernieuwingen van het vak en aangejaagd door de bezuinigingen.  Zo ook in de veiligheidsregio Gooi- en Vechtstreek. Onlangs kwam daar een rapport uit over de flexibilisering van voertuigbezettingen en de kwalitatieve en kwantitatieve effecten in de eerste 5 minuten voor de burgers en repressief optredend brandweerpersoneel.
http://www.brandweernederland.nl/actueel/brwnl_nieuws/@37712/variabele/

De auteurs zijn van mening dat het onderzoek voldoende – wetenschappelijke - aanknopingspunten biedt om verder te gaan met aanpassingen van de voertuigbezettingen in deze (en andere) veiligheidsregio(’s). Vele brandweerlieden in Gooi en Vechtstreek delen deze mening niet, zo bleek uit de recente petitie. Dat de auteurs de TS6 ook nog eens bestempelen als ‘speeltje’ van beroepskrachten en vrijwilligers, zal niet bepaald bijdragen aan het vergroten van draagvlak.
http://issuu.com/bbvakmedianet/docs/bvc_01_2014/29?e=3921137/6773811  

Methode
De gekozen methode is dat de voertuigbezettingen niet variabel zijn (organisatie bepaald) en het object als variabele wordt beschouwd. Logischerwijze volgt hieruit dat ook de effectiviteit en de efficiency van repressief optreden en de veiligheid voor brandweerpersoneel in dit object kan variëren.

Balans Preventie/Repressie
Er wordt in het gehele rapport geen enkele paragraaf gewijd aan preventie, cq. risicobeheersing. Het voorkomen van brand en het beperken ervan. Vele preventieve maatregelen zijn ook genomen om het repressief optreden van de brandweer effectief te maken in combinatie met de vluchtmogelijkheden van burgers. De wetgeving die preventie regelt, is afgestemd op het veilig en effectief repressief optreden van de brandweer binnen bepaalde tijden. Dat is het systeem waarin de balans wordt gevonden tussen enerzijds kosten van preventie en anderzijds de kosten van repressie.

Arbo
De veiligheid van brandweerpersoneel wordt in het rapport veelal beschouwd in subjectieve en emotionele zin. Nauwelijks wordt gerept over de geldende Arbowet, de verplichte Risico-Inventarisatie en Evaluatie (RI&E), de branche Arbocatalogus  die recent is goedgekeurd en het Arbodossier .
De experimenten en het daadwerkelijk repressief optreden gaan bij een TS2 uit van solistisch handelen in de meest gevaarlijke omstandigheden bij redding. Geen back-up, geen mogelijkheid van aanpak van twee kanten en geen redding als het mis gaat.
Opvallend is dat het principe van het uit je eigen comfortzone stappen (een term voor veiligheid in organisaties ten aanzien van cultuur) is geïntroduceerd. Intuïtief en impulsief optreden krijgen daarmee een stevige plaats in het rapport en worden in een youtube filmje stoutmoedig gepresenteerd, terwijl de eigen veiligheid bij de brandweer juist als kernwaarde wordt beschouwd.

Weging
Het rapport doet een poging om verder te komen met een heikel onderwerp als variabele voertuigbezetting. Het geeft een aantal aanknopingspunten om mee verder te gaan voor verdiepend vervolgonderzoek zoals de veronderstelde massatraagheid van een TS6 en het alleen opereren van een TS2.

Het rapport gaat echter niet in op de complexiteit en grootte van objecten en de toegenomen uitgestrektheid ervan. De huidige gebouwen zijn niet meer vergelijkbaar met de standaard gebouwen van 10-tallen jaren geleden. Er is geen onderzoek gedaan naar welke effecten dat heeft op loopafstanden van brandweerlieden om te redden en de brandhaard te bereiken, steeds verder verwijderde opstelplaatsen en de mate van complexiteit en uitgestrektheid in relatie tot verdwalen en effectiviteit.

De gekozen methode is die van aanbodsturing: de organisatie bepaalt de voertuigbezetting en niet het risico. Dat is anders dan gebruikelijk en past niet in de wettelijk geborgde afstemming tussen preventie en repressie en omgekeerd en de veiligheidskundige principes. Het zet het huidige systeem op zijn kop zonder dezelfde mate van redding en blussing aan burgers te bieden zoals die nu wettelijk wordt geboden. Het regelmatig gebruikte argument dat er onvoldoende vrijwilligers beschikbaar zijn beschouwen wij als een belangrijk aandachtspunt. Het mag echter absoluut geen reden zijn om te tornen aan het veiligheidsniveau en de kwaliteit van de huidige brandweerzorg door de inzet van een TS2.

Het ontbreken van een risicoafweging voor repressief optredend brandweerpersoneel is waarlijk onbegrijpelijk en wordt feitelijk afgedaan met de emotiebenadering. De technische benadering die ligt opgesloten in de Arbowetgeving en bijbehorende instrumenten zoals de Arbocatalogus en Arbodossier en de Object Risico Analyse (ORA) zijn volledig buiten beschouwing gelaten. Dit is een ernstige omissie. Op het verzoek om toezending van een kopie van de actuele en goedgekeurde RI&E en het plan van aanpak heeft de VBV geen reactie mogen ontvangen. Wij nemen derhalve aan dat deze er niet is.

Gevolgen? Een actueel voorbeeld:
De aloude gedachte dat een omgeving zich maar aan moet passen aan de organisatie is achterhaald. Het ontbreken van de moderne systeembenadering dat organisaties van buiten naar binnen ingericht dienen te worden, zal aanleiding blijven van toekomstige mislukkingen en ongevallen. Een actueel voorbeeld treffen we in de Ambulancesector. Met de ‘Tijdelijke Wet Ambulancezorg’ wordt de definitie van een ambulance opgerekt. Dit geeft ruimte voor de invoering van allerlei prestigeprojecten. Ambulancediensten mogen nu ook een medewerker alleen op pad sturen, ook wordt personeel per motor of zelfs per fiets naar een ongeval gestuurd. Dit zorgt voor problemen zoals oplopende aanrijtijden en een hogere werkdruk. Met als resultaat: de kwaliteit van de hulpverlening gaat achteruit.

Deskundigenanalyse
Gezaghebbende deskundigen op het gebied van brandpreventie en veiligheid delen onze opvattingen. Marcel Lasker, brandweerofficier, Fire Engineer, en Fellow of the Institution of Fire Engineers. (IFE) onderschrijft onze zienswijze in zijn reactie (Lees die hier). Ook de Vakgroep Ongevallen bij Brandweer Optreden (OBO) van de Nederlandse Vereniging voor Veiligheidskunde (NVVK) komt tot dezelfde conclusie (Lees hier hun commentaar).
http://www.brandweervrijwilligers.nl/data/user_files/files/landelijk/obo_nvvk/20140301_NVVK-OBO_Commentaar_Variabele_Gooi-en_Vechtstreek_definitief.pdf


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Kortom het gemeentebestuur van Blaricum doorziet en voorziet de daadwerkelijke risico's .
Terwijl het bestuur van de VR alle gevaren bagatelliseert, om maar hoe dan ook het bezuinigingsdoel te halen ten koste van goed werkgeverschap.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht


williamharthoorn

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,527
  • www.112barneveld.nl
Reactie #276 Gepost op: 14 maart 2014, 11:57:36
Citaat van: Frankieboy001 link=msg=1248207 date=1394046138
p2kflex
19:55:47 05-03-14GROUP-1Pr 1 Gebouwbrand (Schoorsteen) TORENLAAN 65 BLARICUM 1132 1351
0703052BRW Gooi en Vechtstreek (Blaricum) (Bevelvoerder)
0703055BRW Gooi en Vechtstreek (Blaricum) (Korpsalarm)
0703902BRW Gooi en Vechtstreek (Blaricum) (Lichtkrant)
0703000BRW Gooi en Vechtstreek (Huizen Hoofdpost) (Bemanning RV)
0704943BRW Gooi en Vechtstreek (Huizen Hoofdpost) (HW 1351)
0703901BRW Gooi en Vechtstreek (Huizen) (Lichtkrant)
p2kflex
19:58:21 05-03-14GROUP-1Pr 1 Woningbrand (Schoorsteen) TORENLAAN 65 BLARICUM 1091 1102 2331 2303 2329
0704983BRW Gooi en Vechtstreek (Blaricum) (2e TS)
0703052BRW Gooi en Vechtstreek (Blaricum) (Bevelvoerder)
0703055BRW Gooi en Vechtstreek (Blaricum) (Korpsalarm)
0703902BRW Gooi en Vechtstreek (Blaricum) (Lichtkrant)
0703103BRW Gooi en Vechtstreek (Laren) (Bevelvoerder)
0703100BRW Gooi en Vechtstreek (Laren) (Blusploeg 1)
0703101BRW Gooi en Vechtstreek (Laren) (Blusploeg 2)
0703102BRW Gooi en Vechtstreek (Laren) (Blusploeg 3)
0703104BRW Gooi en Vechtstreek (Laren) (Chauffeurs)
0703107BRW Gooi en Vechtstreek (Laren) (Commandant)
0703903BRW Gooi en Vechtstreek (Laren) (Lichtkrant)
0704949BRW Gooi en Vechtstreek (Laren) (TS 2331)
0703450BRW Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek (OvD Noord)


Is de eerste TS van Blaricum al buitendienst?

Uit zeer betrouwbare bron heb ik vernomen dat een van de TS-sen van Blaricum ( 1131 denk ik ) naar Naarden gaat.


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #278 Gepost op: 19 maart 2014, 18:56:58
En die bijdrage, is dat een jaarlijkse bijdrage? Of een bijdrage om die auto te behouden? In het laatste geval ben je net zover. Dan heb je een auto staan, maar over een jaar zit je weer in de problemen wie de mensen gaat betalen en het onderhoud van de TS en het materiaal op de TS.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #279 Gepost op: 19 maart 2014, 19:02:59
Ja natuurlijk, bij een verkiezingsdebat.
Als de verzekeraars dan willen bijdragen, laten ze dat structureel doen aan heel repressief brandweer Nederland  98uiye
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation