Welke voertuigen gaan eruit bij Gooi en Vechtstreek, ivm bezuinigingen?

Auteur Topic: Welke voertuigen gaan eruit bij Gooi en Vechtstreek, ivm bezuinigingen?  (gelezen 125337 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Cobra4

• Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #100 Gepost op: 27 september 2012, 04:22:31
Brandweer werft weer nieuwe mensen

WEESP - Bezuinigingen of niet, Weespers die bij de brandweer willen kunnen zich vanaf deze week weer melden. Dat vertelde postcommandant Bert Langendijk op Radio Weesp. De Weesper brandweer kampt met een personeelstekort. http://www.weespernieuws.nl/Audio/2381/weesper-postcommandant-bert-langendijk-over-de-uitrukproblemen-bij-de-brandweer-vrijdag

Vrijdag ontstonden er problemen bij het blussen van een brand aan de Lange Muiderweg, omdat de brandweer niet op tijd kon uitrukken. Daardoor zijn een aantal maatregelen versneld in werking gezet. Het werven van nieuwe mensen is daar één van.

Hoeveel brandweermensen er de komende jaren nodig zijn, is nog niet bekend. Dat hangt af of Weesp door bezuinigingen in de toekomst de beschikking blijft houden over vier brandweerwagens. Toch stelt Langendijk dat een aantal nieuwe brandweerlieden altijd nodig zijn, bezuinigingen of niet.

Het is bijzonder dat er weer openlijk door de brandweer wordt geworven. De afgelopen jaren werden er bijna geen nieuwe mensen aangenomen door die bezuinigingen. "Mensen kunnen zich melden via vacatures@brandweergooienvecht.nl", zo vertelt Langendijk.

Bron: http://www.weespernieuws.nl/Lees/22067/brandweer-werft-weer-nieuwe-mensen

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #101 Gepost op: 27 september 2012, 16:14:46
Ik denk het niet, als Weesp de operationele sterkte heeft verlaagd is het toch echt een managmentfout die de postcommandant goed probeert te praten, door te stellen dat een TS2 gewoon een veilige redding kan uitvoeren.
Terwijl mensen uit de praktijk weten dat dit pas kan bij minimaal een bezetting van 6 mensen kan.
Laat ze in G&V eerst  maar eens kijken of het managment capabel is voordat ze dit rampscenario door zetten.
Zover ik weet is er aan de operationele sterkte van de brw Weesp niets verandert, alleen zijn de mensen die eerst om de hoek van de kazerne werkten verder van huis gaan werken omdat zij een andere baan hebben gekregen. Dat probleem ligt dus niet aan de brw Weesp.

Cobra4

• Senior gebruiker
Reactie #102 Gepost op: 28 september 2012, 10:53:48
Horseling nogmaals met Abbott in gesprek over brandweer

WEESP - Bij Abbott lopen overdag een aantal brandweerlieden van de gemeente Stichtse Vecht rond, maar die mogen van het farmacieconcern het Weesper korps niet helpen bij een brandmelding.

Burgemeester Horseling heeft al eerder met Abbott gesproken over het beschikbaar stellen van deze mensen, maar gaat hier nogmaals in een gesprek op aandringen. "Zo vaak komt een uitruk nou ook weer niet voor", zo stelde Horseling.

Dat vertelde burgemeester Horseling gisteravond na raadsvragen van de WSP over het personeelsprobleem bij de brandweer.

De WSP vroeg zich af of Horseling de veiligheid in Weesp nog wel kon garanderen nadat vrijdag de brandweer pas na 18 minuten bij een brand was. De burgemeester, hoofd veiligheid, stelde dat veiligheid nooit te garanderen is, maar dat een aantal maatregelen versneld wordt uitgevoerd. Dit moet verlichting brengen.

Bron: http://www.weespernieuws.nl/Lees/22081/horseling-nogmaals-met-abbott-in-gesprek-over-brandweer

HTI

• Forum gebruiker
  • Medewerker O&O en Bevelvoerder
Reactie #103 Gepost op: 28 september 2012, 12:41:47
Brandweer werft weer nieuwe mensen

WEESP - Bezuinigingen of niet, Weespers die bij de brandweer willen kunnen zich vanaf deze week weer melden. Dat vertelde postcommandant Bert Langendijk op Radio Weesp. De Weesper brandweer kampt met een personeelstekort. ......

.......Vrijdag ontstonden er problemen bij het blussen van een brand aan de Lange Muiderweg, omdat de brandweer niet op tijd kon uitrukken. Daardoor zijn een aantal maatregelen versneld in werking gezet. Het werven van nieuwe mensen is daar één van.

Hoeveel brandweermensen er de komende jaren nodig zijn, is nog niet bekend. Dat hangt af of Weesp door bezuinigingen in de toekomst de beschikking blijft houden over vier brandweerwagens. Toch stelt Langendijk dat een aantal nieuwe brandweerlieden altijd nodig zijn, bezuinigingen of niet.

...............

Er komen bij mij toch wel vragen op over de brandweerzorg rond Weesp...
Is het serieus dat ze de beschikking hebben over 4 TS'en? Of zijn dit 3 TS'en en een redvoertuig? Of is het een andere samenstelling?
Hoe kan het zo zijn dat een korps 4 voertuigen heeft en een bezetting waarmee ze niet eens 1 voertuig kunnen vullen?
Als je weet dat er door bezuinigingen bij een werkgever ongeveer de helft van je korps buiten het dorp komt te werken, waarom reageer je hier dan niet op door maatregelen?
Of is het een opgelegde maatregel door onze bobo's, waarbij de postcommandant zijn mond dient te houden en niet mag klagen omdat hij anders buiten dienst wordt gezet?

Hopelijk wordt er snel wat gedaan aan de situatie in Weesp en kan de burger weer met een gerust hart slapen...
Alles komt goed!

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #104 Gepost op: 28 september 2012, 12:44:53
Er komen bij mij toch wel vragen op over de brandweerzorg rond Weesp...
Is het serieus dat ze de beschikking hebben over 4 TS'en? Of zijn dit 3 TS'en en een redvoertuig? Of is het een andere samenstelling?
Hoe kan het zo zijn dat een korps 4 voertuigen heeft en een bezetting waarmee ze niet eens 1 voertuig kunnen vullen?
Als je weet dat er door bezuinigingen bij een werkgever ongeveer de helft van je korps buiten het dorp komt te werken, waarom reageer je hier dan niet op door maatregelen?
Of is het een opgelegde maatregel door onze bobo's, waarbij de postcommandant zijn mond dient te houden en niet mag klagen omdat hij anders buiten dienst wordt gezet?

Hopelijk wordt er snel wat gedaan aan de situatie in Weesp en kan de burger weer met een gerust hart slapen...
Weesp heeft 2x TS, 1x HW en ik geloof dat ze een HV hebben of hadden. vast staat dat ze 2x TS en 1 HW hebben. ;)

HTI

• Forum gebruiker
  • Medewerker O&O en Bevelvoerder
Reactie #105 Gepost op: 28 september 2012, 15:02:22
Weesp heeft 2x TS, 1x HW en ik geloof dat ze een HV hebben of hadden. vast staat dat ze 2x TS en 1 HW hebben. ;)

Dan is het een erg kwalijke zaak dat er dan overdag geen 6 personen beschikbaar zijn om minimaal 1 TS te kunnen bemensen. Zelfs de vakantieperiode is dan geen excuus meer, al begrijp ik dat je nog steeds met vrijwilligers te maken hebt.

En het verhaal dat de problemen komen doordat alle vrijwilligers bij Abbot buiten de deur zijn gaan werken, lijkt mij wat onwaarschijnlijk...
Hoe had het geweest als er een uitruk was van de bedrijfsbrandweer Abbot (volgens mij ook vrijwilligers in Weesp) en een opschaling waardoor brandweer Weesp ook TP had moeten komen? Het halve korps had dan ook al afwezig geweest...

Dit zijn echter mijn speculaties, heb geen beeld van de situatie maar ik weet wel hoe lastig het is om met tekort mensen op het dorp te werken. Een aantal jaren geleden zelf "vervanging" moeten vragen bij een binnenbrand met mogelijk slachtoffers, wat een heel raar gevoel geeft kan ik vertellen...
Alles komt goed!

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #106 Gepost op: 28 september 2012, 15:59:56
Dan is het een erg kwalijke zaak dat er dan overdag geen 6 personen beschikbaar zijn om minimaal 1 TS te kunnen bemensen. Zelfs de vakantieperiode is dan geen excuus meer, al begrijp ik dat je nog steeds met vrijwilligers te maken hebt.

En het verhaal dat de problemen komen doordat alle vrijwilligers bij Abbot buiten de deur zijn gaan werken, lijkt mij wat onwaarschijnlijk...
Hoe had het geweest als er een uitruk was van de bedrijfsbrandweer Abbot (volgens mij ook vrijwilligers in Weesp) en een opschaling waardoor brandweer Weesp ook TP had moeten komen? Het halve korps had dan ook al afwezig geweest...

Dit zijn echter mijn speculaties, heb geen beeld van de situatie maar ik weet wel hoe lastig het is om met tekort mensen op het dorp te werken. Een aantal jaren geleden zelf "vervanging" moeten vragen bij een binnenbrand met mogelijk slachtoffers, wat een heel raar gevoel geeft kan ik vertellen...
De bedrijfsbrandweer van Abbott bestaat niet meer, dat is een BHV-organisatie geworden. En ik denk dat de situatie in Weesp niet zoveel verschilt als die van andere korpsen in het land. Alleen wordt die situatie nu eens benadrukt door het vooral waarbij de brandweer te laat aan kwam bij de burger.
Brandweer Weesp had tot voor kort de luxe dat een groot deel van de vrijwilligers vlakbij de kazerne werkte, alleen die zijn verder weg gaan werken

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #107 Gepost op: 28 september 2012, 17:08:35
Horseling nogmaals met Abbott in gesprek over brandweer

WEESP - Bij Abbott lopen overdag een aantal brandweerlieden van de gemeente Stichtse Vecht rond, maar die mogen van het farmacieconcern het Weesper korps niet helpen bij een brandmelding.
(...)

Iets met een knuppel en een hoenderhok: wordt het geen tijd dat de overheid langzaamaan eens gaat kijken naar een compensatieregeling c.q. verplichting voor bedrijven om vrijwilligers weg te laten gaan voor meldingen? We zullen toch naar andere oplossingen moeten gaan zoeken in de toekomst met een terugloop aan vrijwilligers en de steeds minder wordende bereidheid van bedrijven om werknemers te laten gaan voor de brandweer.

Ik hoor het namelijk steeds vaker dat vrijwilligers niet meer weg mogen bij de baas. En dan gaat het er nog niet eens om of het 30 of maar een paar uitrukken per maand zijn...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #108 Gepost op: 28 september 2012, 19:04:11
Lijkt me inderdaad goed dat regio,s werk gaan maken om ervoor te zorgen dat hun vrijwilligers makkelijker weg kunnen bij hun baas. Wat dat aan gaat pakt de Burgemeester van Weesp dit goed aan door met de bedrijven in gesprek te gaan, zeker als daar meerdere vrijwilligers werken.

Cobra4

• Senior gebruiker
Reactie #109 Gepost op: 8 oktober 2012, 18:05:34
Brandweer van Weesp is naarstig op zoek naar vrijwilligers

08 okt 2012 17:16 | laatste update: 08 okt 2012 17:18

WEESP De brandweer in Weesp heeft -sinds een flinke reorganisatie- grote moeite om op tijd bij een brand te zijn. Dat komt door een nijpend gebrek aan vrijwilligers.

Er zijn dan ook extra maatregelen nodig om ervoor te zorgen dat er voldoende brandweermannen en vrouwen op de kazerne zijn.

Om toch op tijd te komen, stuurt de brandweer van Weesp voortaan een auto met twee verkenners voor de spuitwagen uit. En er worden extra mensen gezocht. Dus: lijkt het je wat om een brand te blussen? De brandweer van Weesp roept belangstellenden die gezond van lijf en leden zijn op om eens langs te komen.

Bron + video: http://www.rtvnh.nl/nieuws/88909/Brandweer+van+Weesp+is+naarstig+op+zoek+naar+vrijwilligers

Nu al een voertuig welk geschikt is voor de werk in dienst?