Welke voertuigen gaan eruit bij Gooi en Vechtstreek, ivm bezuinigingen?

Auteur Topic: Welke voertuigen gaan eruit bij Gooi en Vechtstreek, ivm bezuinigingen?  (gelezen 125469 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #120 Gepost op: 7 november 2012, 17:40:42
Wat zou jij ervan vinden als je nu in ene alleen op pad moet? Ook midden in de nacht?
Volgens mij is dat een paar jaar geleden nog aan de orde geweest, dat er een ballonnetje opgelaten is om agenten maar alleen op pad te sturen ook voor noodhulp.
Zover ik weet was de bak met herrie kompleet omdat menig agent dat onverantwoordt en te gevaarlijk vondt. Of zijn die inzichten inmiddels verandert, en kunnen jullie makkelijk alleen op pad?
Ook daar verschillen de meningen over inderdaad, en ik vind dat dat met goede randvoorwaarden en afspraken prima kan.

Dan wel of niet met prio1 doorrijden na nader bericht van de politie. Die beslissing ligt bij de bevelvoerder, en als hij het noodzakelijk acht om prio1 door te rijden gebeurt dat gewoon. Of jij dat nu wel of niet verantwoordt vindt. ::)
Het maakt mij niet uit bij wie de beslissing ligt, het maakt me wel uit dat het onnodig prio 1 rijden is.

Is de gemiddelde politieagent opgeleid om de bevelvoerder van de brandweer te vervangen dan ?
Is er een bevelvoerder voor nodig om op afstand te constateren dat er nog 6 man brandweer nodig zijn bij een vuurkorf die een brandgerucht veroorzaakte? Of kan een politieman ter plaatse dat misschien net zo goed zo niet beter beoordelen?
Als er dan een organisatie is welke onnodig met prio 1 door blijft komen is het de politie wel.
Ik heb diverse malen meegemaakt dat die idioten van de politie met prio 1 na 10 minuten aankwamen, en ook nog op een gevaarlijke hoge snelheid tussen het publiek door.
Dit terwijl er al een minuut of 5,6 een eenheid ter plaatse was, en wat gingen de laat aankomende agenten doen, de brandweer en ambulance voor de voeten lopen.
'Die idioten van de politie'... Met alle respect, een iets professionelere opstelling zou je sieren. Ik ben niet bij jouw voorbeeld(en) geweest, maar ik weet wel dat de politie afschaalt zodra er informatie binnenkomt dat er minder / geen inzet nodig is. Ook als die info van brandweer, ambulance of 'zelfs' burgers afkomt.
Wout


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #121 Gepost op: 7 november 2012, 18:19:07
'Die idioten van de politie'... Met alle respect, een iets professionelere opstelling zou je sieren. Ik ben niet bij jouw voorbeeld(en) geweest, maar ik weet wel dat de politie afschaalt zodra er informatie binnenkomt dat er minder / geen inzet nodig is. Ook als die info van brandweer, ambulance of 'zelfs' burgers afkomt.

Er kan wel afgeschaald worden maar als de betreffende eenheid met flinke snelheid door blijft komen tussen de geparkeerde auto's en toestromende toeschouwers , blijven het voor mij en andere toeschouwers die idioten van de politie of zoals een toeschouwer het misschien beter omschreef "die levensgevaarlijke mongolen van de politie".
En ik heb dit niet eenmalig meegemaakt.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #122 Gepost op: 7 november 2012, 19:40:15
Ook daar verschillen de meningen over inderdaad, en ik vind dat dat met goede randvoorwaarden en afspraken prima kan.

Kijk, en daar zit hem nu net de kneep. En als je deze discussie erg goed had gevolgt, had je de kneep kunnen zien. Er worden in den lande steeds meer TS2 en TS4 varianten ingezet, er wordt gezegt dat dit is vanwege de opkomsttijden van de vrijwilligers vooral overdag op werkdagen.
Maar nog veel vaker zie je dat een variabele voertuigbezetting ook wordt ingezet als een verkapte bezuinigingsmaatregel.

En dan kom ik in jouw randvoorwaardes, die zijn er in de variabele voertuigbezetting nauwelijks goed geregeld. Meestal in de vorm van back-up. En helaas hebben we steeds vaker gelijk nu blijkt dat ook de back-up nogal eens faalt. Simpelweg omdat de back-up al elders ingezet is, of te laat is vanwege verkeersbelemmeringen. En dan haal je de belangrijkste peiler voor een TS2 of TS4 weg, waardoor het volstrekt onverantwoord wordt. ::)


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Reactie #123 Gepost op: 9 november 2012, 13:50:50
Brandweer wil samenwerking met Amsterdam intensiveren

WEESP - Het kan goed zijn dat bij een grote brand in Weesp, de Weesper brandweer straks versterking krijgt van de Amsterdamse brandweer. De regionale brandweer Gooi &Vechtstreek wil de banden met Amsterdam aanhalen.

Nu nog moet versterking meestal uit het Gooi komen. Dat vertelde commandant John van der Zwam op een bijeenkomst over de toekomst van de brandweer.

Volgend jaar moet duidelijk worden hoe de brandweer in de regio moet gaan werken. Duidelijk is wel dat de invloed van de gemeenteraad flink wordt teruggeschroefd.

De brandweer moet met een kleinere organisatie de komende jaren efficiënter gaan werken. Daarbij wordt ook nadrukkelijk naar de andere regio's in de buurt gekeken. "Er zijn al afspraken over samenwerking, die worden de komende maanden aangehaald."

Bron: http://www.weespernieuws.nl/Lees/22517/brandweer-wil-samenwerking-met-amsterdam-intensiveren


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Reactie #124 Gepost op: 23 november 2012, 14:19:20
Brandweer Weesp kan straks eerder uitrukken

WEESP - Naast de grote brandweerauto's, staat er sinds vandaag ook een kleinere blusauto in de brandweerkazerne aan de Aetsveldselaan. Daarmee kan de Weesper brandweer eerder uitrukken.



Dit 'Snel Interventievoertuig' mag de kazerne al verlaten met een bemanning van slechts twee brandweerlieden. De andere wagens mogen pas weg als er minstens vier man zijn.

Er is besloten tot de aanschaf nadat de brandweer eerder dit jaar 18 minuten te laat kwam bij een brand door personeelstekort. Dit probleem speelt bij brandmeldingen overdag.

De brandweerlieden zijn nog in opleiding voor het werken met deze blusauto. De verwachting is dat ze in februari klaar voor uitruk zijn.

Bron: http://www.weespernieuws.nl/Lees/22658/brandweer-weesp-kan-straks-eerder-uitrukken


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476


williamharthoorn

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,527
  • www.112barneveld.nl
Reactie #126 Gepost op: 23 november 2012, 14:29:49
Krijgt deze dan roepnummer 14-1761 ??

William


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #127 Gepost op: 29 december 2012, 12:32:16
Muider brandweer te hulp bij vastgelopen lift in Weesp

WEESP - De brandweer van Muiden heeft gisteravond een aantal mensen uit een vastgelopen lift in de Meidoornflat gehaald. De Weesper brandweer had moeite om de benodigde mensen te verzamelen maar was uiteindelijk wel compleet.

De mensen konden na een half uur, ongedeerd, uit de lift worden bevrijd.
 
Postcommandant Bert Langendijk: "We hebben een aantal keer gealarmeerd, elke keer een ploeg erbij. Dit is gekomen vanwege de lage prioriteit, geen levenbedreigende situatie, die aan deze melding is gegeven en hierdoor kregen we onze mensen maar langzaam bij elkaar."
 
Volgens hem is dit niet direct het gevolg van het personeelsprobleem van de brandweer. "Elke melding krijgt een prioriteitscode mee. Deze had de laagste code, en dat in combinatie met de vakantie, ziekte en het tijdstip, zorgde voor een probleem. Uiteindelijk waren er genoeg mensen, maar toen was Muiden al onderweg."
 
De Weesper brandweer kampt met een personeelsprobleem. Volgende maand wordt een nieuw, kleinere, brandweerwagen in gebruik genomen die een groot deel van het probleem moet oplossen. Ook worden nieuwe brandweerlieden gezocht.

Bron: http://www.weespernieuws.nl/lees/22990/muider-brandweer-te-hulp-bij-vastgelopen-lift-in-weesp

Men heeft in Weesp toch geïnvesteerd in de SIV2? Waarom is deze nog niet inzetbaar? Twee man bij liftopsluiting is wat weinig, maar met vier man op een TS kun je toch wel het een en ander doen? Het niet bijeen krijgen van zes man is best wel triest...


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #128 Gepost op: 29 december 2012, 15:43:11
Muider brandweer te hulp bij vastgelopen lift in Weesp

WEESP - De brandweer van Muiden heeft gisteravond een aantal mensen uit een vastgelopen lift in de Meidoornflat gehaald. De Weesper brandweer had moeite om de benodigde mensen te verzamelen maar was uiteindelijk wel compleet.

De mensen konden na een half uur, ongedeerd, uit de lift worden bevrijd.
 
Postcommandant Bert Langendijk: "We hebben een aantal keer gealarmeerd, elke keer een ploeg erbij. Dit is gekomen vanwege de lage prioriteit, geen levenbedreigende situatie, die aan deze melding is gegeven en hierdoor kregen we onze mensen maar langzaam bij elkaar."
 
Volgens hem is dit niet direct het gevolg van het personeelsprobleem van de brandweer. "Elke melding krijgt een prioriteitscode mee. Deze had de laagste code, en dat in combinatie met de vakantie, ziekte en het tijdstip, zorgde voor een probleem. Uiteindelijk waren er genoeg mensen, maar toen was Muiden al onderweg."
 
De Weesper brandweer kampt met een personeelsprobleem. Volgende maand wordt een nieuw, kleinere, brandweerwagen in gebruik genomen die een groot deel van het probleem moet oplossen. Ook worden nieuwe brandweerlieden gezocht.

Bron: http://www.weespernieuws.nl/lees/22990/muider-brandweer-te-hulp-bij-vastgelopen-lift-in-weesp

Men heeft in Weesp toch geïnvesteerd in de SIV2? Waarom is deze nog niet inzetbaar? Twee man bij liftopsluiting is wat weinig, maar met vier man op een TS kun je toch wel het een en ander doen? Het niet bijeen krijgen van zes man is best wel triest...

p2kflex
23:46:45 27-12-12GROUP-1HOVD graag contact AC
0703453BRW Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek (HOvD)
p2kflex
23:43:48 27-12-12GROUP-1Comandant Weesp met enige spoed contact AC
0703409BRW Weesp (Commandant)
p2kflex
23:40:00 27-12-12GROUP-1Pr 3 Liftopsluiting MEIDOORNLAAN 631 WEESP 1431
0703351BRW Muiden (Blusploeg)
0703354BRW Muiden (Muiderberg) (BvD)
0703910BRW Muiden (Lichtkrant)
p2kflex
23:35:32 27-12-12GROUP-1Pr 3 Liftopsluiting MEIDOORNLAAN 631 WEESP
0703402BRW Weesp (Blusploeg 3)
0703404BRW Weesp (BvD)
0703409BRW Weesp (Commandant)
0703414BRW Weesp (Chauffeurs ploeg 3)
0703912BRW Weesp (Lichtkrant)
p2kflex
23:26:11 27-12-12GROUP-1Pr 3 Liftopsluiting MEIDOORNLAAN 631 WEESP 1732
0703400BRW Weesp (Blusploeg 1)
0703401BRW Weesp (Blusploeg 2)
0703404BRW Weesp (BvD)
0703408BRW Weesp (Brugwachter)
0703409BRW Weesp (Commandant)
0703412BRW Weesp (Chauffeurs ploeg 1)
0703413BRW Weesp (Chauffeurs ploeg 2)
0703912BRW Weesp (Lichtkrant)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #129 Gepost op: 29 december 2012, 15:45:36


Men heeft in Weesp toch geïnvesteerd in de SIV2? Waarom is deze nog niet inzetbaar? Twee man bij liftopsluiting is wat weinig, maar met vier man op een TS kun je toch wel het een en ander doen? Het niet bijeen krijgen van zes man is best wel triest...
De SIV is pas begin volgend jaar inzetbaar. Maar gezien het tijdstip had de opkomst geen probleem hoeven zijn. Een lagere prio zou toch ook geen reden mogen zijn dat de TS niet vol komt. ::)