Welke voertuigen gaan eruit bij Gooi en Vechtstreek, ivm bezuinigingen?

Auteur Topic: Welke voertuigen gaan eruit bij Gooi en Vechtstreek, ivm bezuinigingen?  (gelezen 125334 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 8 november 2011, 16:27:00
Bezuinigingen brandweer Gooi- en Vechtstreek treffen Larense brandweer

8 nov.- Gisterenavond 7 november, heeft de brandweer Gooi- en Vechtstreek  aan de korpsleden bekend gemaakt, dat  in het kader van bezuinigingen het Hulpverleningsvoertuig uit Laren weggaat. Dit voertuig is speciaal voor ongevallen op snelwegen en ongevallen met gevaarlijke stoffen. Nu dit voertuig verdwijnt uit de Larense kazerne, moet de Hilversumse brandweer komen met hun hulpverleningsvoertuig, wanneer er hulp nodig is in Laren. Eerder dit jaar werd ook al de 3e tankautospuit door de brandweer Gooi- en Vechtstreek uit de Larense kazerne weggehaald. Bij de regionalisatie een paar jaar geleden is, volgens brandweerlieden ooit toegezegd, dat er niks zou veranderen voor de brandweer Laren. Inmiddels blijkt dit niet te kloppen en lijkt het er langzaam op, dat de Larense brandweer steeds wordt ontmanteld. De gemeenteraadsleden uit de veiligheidregio zijn vandaag van  de reductie van een brandweervoertuig per gemeente via een brief op de hoogte gesteld

Bron. www.larensbehoud.nl

Oog op Blaricum8 november 2011
Behoorlijk balen bij de brandweer
Gearchiveerd onder: 't gooi,blaricum,foto's — oogopblaricum @ 15:31

Gisteren is bekend geworden dat ook de Blaricumse Brandweer niet ontkomt aan een regionale bezuiniging van 10% op de brandweer. Van de twee TS-auto’s (tankspuit, rechts op de foto staat een exemplaar) zal er één per 31 maart a.s. afgevoerd zijn. Daar staat wel (enigszins) tegenover dat het 20 jaar oude HV-voertuig (hulp-voertuig, links) door een veel nieuwere zal worden vervangen, waardoor Brandweer Blaricum beter  en ook bij zwaardere calamiteiten in de regio kan assisteren. Over de dienstverlening van de brandweer hoeft de burger zich geen zorgen te maken: de eerste auto blijft afkomstig uit de post aan het Singel; in geval er meerdere auto’s moeten worden ingezet, zullen Laren en/of Huizen bijspringen.
Van gedwongen ontslag of vertrek zal geen sprake zijn. Maar voor de vrouw en de mannen van Brandweer Blaricum is het behoorlijk/stevig/*** drie straten op en neer-balen. Snijden blijft lijden.

bron. www.oogopblaricum.nl

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 8 november 2011, 16:47:15
Brandweer Gooi bezuinigt negen wagens

BLARICUM, HILVERSUM - De brandweer Gooi en Vechtstreek gaat in kader van bezuinigingen negen wagens verkopen per 31 maart 2012.

Besloten is per gemeente één voertuig weg te doen. Dit besluit is het gevolg van een noodzakelijke bezuiniging bij de brandweer van 10 procent. In zes gemeenten zal een hulpverleningsvoertuig verdwijnen. Op basis van dekking en risico’s is besloten om hulpverleningsvoertuigen te plaatsen op de posten Blaricum, Hilversum en Weesp. Bij deze drie gemeenten zal er een tankautospuit verdwijnen. De dekking in de regio blijft volgens de brandweer gegarandeerd.

Lees hier woensdag meer over in De Gooi- en Eemlander

http://www.gooieneemlander.nl/nieuws/regionaal/eemland/article12318613.ece/Brandweer-Gooi-bezuinigt-negen-wagens

goldfire2000

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #12 Gepost op: 8 november 2011, 17:47:55
Er moeten blijkbaar ECHT eerst weer eens doden vallen, voordat men beseft wat men aan het doen is met al deze bezuinigingen.......  :'(
Oprekken aanrijtijden gaat mensenlevens kosten !!!
Voormalig vrijwilliger met 19 jaar ervaring, waarvan de laatste 9 jaar als bevelvoerder.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #13 Gepost op: 8 november 2011, 20:16:43
Misschien een rare vraag, maar is het echt nodig om op zo'n beetje elke kazerne een HV te hebben staan? Wat mij opvalt is dat er in het geval van (bijvoorbeeld) een beknelling in het merendeel van de gevallen gewerkt wordt met gereedschap uit de TAS en dat de HV er (meestal) maar een beetje achteraan komt hobbelen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

-Volvo-34-

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 8 november 2011, 21:00:14
Misschien een rare vraag, maar is het echt nodig om op zo'n beetje elke kazerne een HV te hebben staan? Wat mij opvalt is dat er in het geval van (bijvoorbeeld) een beknelling in het merendeel van de gevallen gewerkt wordt met gereedschap uit de TAS en dat de HV er (meestal) maar een beetje achteraan komt hobbelen.
Nee dat lijkt mij niet.. Wij hebben ook een grote HV, de 6082.. Terwijl er in de regio 2 nog grotere HV's Edam/Purmerend beschikbaar zijn, die binnen het aantal minuten terplaatse kunnen komen.. Eigenlijk is onze HV dan ook theoretisch gezien overbodig..
Hulpdiensten fotograaf - First AED Responder - Vrijwilliger stichting '6 minuten Waterland'.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #15 Gepost op: 8 november 2011, 22:44:48
Nee dat lijkt mij niet.. Wij hebben ook een grote HV, de 6082.. Terwijl er in de regio 2 nog grotere HV's Edam/Purmerend beschikbaar zijn, die binnen het aantal minuten terplaatse kunnen komen.. Eigenlijk is onze HV dan ook theoretisch gezien overbodig..

Het komt vooral bij veel kazerne's als een ''aantasting'' van het ''eigen'' korps aan. Men gaat (sinds ze bij de regio horen) allerlei beslssingen nemen waarop de eigen kazerne geen invloed meer heeft nemen, niet meer zelf bepalen wat er op je TAS komt, niet meer zelf bepalen welke pakken je krijgt, niet meer zelf kiezen welke wagen je wilt hebben etc. etc. Vrijwilligers hebben de laatste jaren veel voor hun kiezen gekregen, echter ik denk dat je moeilijk meer anders kan. Elke tak van de overheid krijgt zulke beslissingen te voorduren, echter een dienstauto op een politiebureau die wegbezuinigd wordt is natuurlijk veel minder ''zichtbaar'' voor de burger als die tankautospuit die eigenlijk nauwelijks gebruikt wordt.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Wouter

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 8 november 2011, 23:02:22
Ik weet zeker van wel.

Waarom denk je dat ze er nooit uitgaan?

Ik verwoorde me wellicht verkeerd, maar ik heb in de afgelopen jaren maar een enkele keer gezien dat de 870 en/of 670 opgeroepen werd.

Enrique

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 8 november 2011, 23:32:20
Ik verwoorde me wellicht verkeerd, maar ik heb in de afgelopen jaren maar een enkele keer gezien dat de 870 en/of 670 opgeroepen werd.
 :) mooi die dubbele betekenis van "eruit gaan".  :)
greetz,  Enrique

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #18 Gepost op: 9 november 2011, 16:42:44
Dat er erg veel HV,s zijn/waren komt nog vanuit de "oude tijd". Nu zijn ze een flinke ruiming aan het houden, en gaan ze de HV,s herplaatsen en ook volledig uit dienst halen. Vooral de oude HV,s zullen geheel worden afgestoten, de nieuwre worden herplaatst.
Ik weet wel dat dit alles voor een hoop herrie heeft gezorgt in die regio. :-\

Cobra4

• Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 9 november 2011, 23:15:46
Bussum moet brandweerwagen inleveren

BUSSUM - Het Bussums brandweerkorps moet snijden als onderdeel van de grote bezuinigingsronde van de Brandweer Gooi- en Vechtstreek. Eerste maatregel is het inleveren van een hulpverleningsvoertuig per 1 april volgend jaar. Ook personele gevolgen blijven niet uit.

De regionale brandweer moet de kosten met ruim tien procent terugdringen. Een doelstelling die in 2015 moet zijn gerealiseerd.

Dat was al eerder aangekondigd, maar maandag werden de beroepsmedewerkers en vrijwilligers van alle korpsen in de regio op de hoogte gesteld van de gevolgen.

De reductie van het aantal voertuigen is slechts 1 van de in totaal 24 maatregelen die de bezuinigingsoperatie telt. Ook personele gevolgen hangen in de lucht. Echter, er zal geen sprake zijn van gedwongen ontslagen, zo bezweert Nora Nowee, woordvoerster van de brandweer.

De brandweer van Bussum maakt sinds 1 januari 2009 deel uit van de regionale brandweerorganisatie.

Bron: www.bussumsekrant.nl