Het recht jezelf te verdedigen wanneer je wordt belaagd

Auteur Topic: Het recht jezelf te verdedigen wanneer je wordt belaagd  (gelezen 38918 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Rutger

• Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
Reactie #100 Gepost op: 28 september 2012, 15:43:36
Ik zou niet weten waarom voorbeelden uit het buitenland niet gebruikt mogen worden, maar dat terzijde.

Het gaat mij er om om aan te geven welke risico's er zijn als je de dood een aanvaardbare consequentie vindt bij een inbraak, gezien je eerdere bijdrage vind je dat namelijk.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #101 Gepost op: 10 januari 2013, 18:27:35
Inbreker (37) overlijdt in ziekenhuis na burger arrestatie
Een inbreker in huis: wat mag wel en wat niet?
Published on Sep 26, 2012 by omroepbrabant
De discussie over wat wel en niet mag als je een inbreker in huis hebt, is weer in alle hevigheid losgebarsten. Aanleiding is de uit de hand gelopen inbraak van maandagnacht in Diessen waarbij een man uit Tilburg om het leven kwam. We vroegen een strafrechtadvocaat wat je als slachtoffer wel en ook juist niet mag.
Citaat
Geen vervolging voor dood inbreker

Het echtpaar uit Diessen (NB) dat betrokken was bij de dood van een inbreker, wordt niet vervolgd. Het gebruikte geweld was volgens het OM gezien de situatie "noodzakelijk en geboden". De man is overleden door verstikking.

Op 25 september 2012 probeerde de inbreker vogels te stelen uit de volière in de tuin van het echtpaar. Het echtpaar betrapte de man, waarna een worsteling ontstond. De inbreker raakte gewond en overleed later in het ziekenhuis.

De politie zei meteen al dat er geen wapens waren gebruikt, maar hoe de inbreker dan wel was omgekomen bleef onduidelijk. Het OM zegt nu dat het echtpaar de man, die op de grond lag, heeft vastgehouden aan zijn nek en zijn benen. Door een armklem is hij gestikt.

Risico
Volgens het OM wilde het echtpaar de man alleen vasthouden om hem te kunnen overdragen aan de politie. "Er was geen sprake van excessief en onnodig geweld. Het was niet de bedoeling de man te doden", zegt een woordvoerder.

De dood van de inbreker in Diessen leidde opnieuw tot een discussie over hoe ver mensen mogen gaan om zichzelf tegen criminelen te verdedigen. Staatssecretaris Teeven zei meteen dat hij de dood van de inbreker betreurde, maar ook: "Dat is het risico dat je aanvaardt als je inbreekt in andermans leefomgeving."
http://nos.nl/artikel/460372-geen-vervolging-voor-dood-inbreker.html
Een goed bericht voor deze mensen. Nu alleen even afwachten of er nog een artikel 12 procedure volgt....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #102 Gepost op: 11 januari 2013, 01:10:26
Een goed bericht voor deze mensen. Nu alleen even afwachten of er nog een artikel 12 procedure volgt....
Geen vervolging echtpaar Diessen

http://www.om.nl/actueel/nieuws-persberichten/@160192/vervolging-echtpaar/
10 januari 2013 - Arrondissementsparket Zeeland-West-Brabant

Het Openbaar Ministerie heeft besloten het echtpaar dat betrokken was bij het overlijden van een man in Diessen op 25 september 2012 niet verder te vervolgen.

Uit onderzoek is gebleken dat de man die nacht bezig was om vogels te stelen uit een volière in de achtertuin van het echtpaar. Zij hebben de man daarbij op heterdaad betrapt, vastgehouden en overgedragen aan de politie. De man is kort na zijn aanhouding in het ziekenhuis overleden.

Het Openbaar Ministerie is van oordeel dat het toegepaste geweld noodzakelijk en geboden was gezien de situatie op dat moment. Het geweld bestond onder meer uit het al liggend op de grond vasthouden van de man bij de hals en de benen. Door het Nederlands Forensisch Instituut is vastgesteld dat de man door verstikking om het leven is gekomen. Het door het echtpaar toegepaste geweld is er steeds op gericht geweest de man, die zich stevig verzette, onder controle te brengen en te houden teneinde hem over te dragen aan de politie. Van excessief en onnodig geweld is geen sprake geweest. Het handelen was er niet op gericht om de man te doden.

Het echtpaar en de nabestaanden van de overleden man zijn door de politie op de hoogte gesteld van de beslissing tot niet verdere vervolging.

Echtpaar Diessen niet vervolgd voor doden inbreker
Gepubliceerd op 10 jan 2013
Citaat
Het echtpaar in Diessen in wiens tuin eind september een Tilburgse inbreker (37) om het leven kwam, wordt niet strafrechtelijk vervolgd. Dat heeft het Openbaar Ministerie in Breda donderdagmiddag bekendgemaakt. De inbreker stierf na een worsteling.
Samen sterk in de hulpverlening!

sylvester1986

• Gast
Reactie #103 Gepost op: 10 februari 2013, 12:06:40
Deze keer daders op een andere manier te pakken nemen.
===================
Slachtoffer achtervolgt woningovervallers

AMSTERDAM -
De politie heeft zaterdagavond vier gewapende woningovervallers kunnen aanhouden, dankzij dapper optreden van het slachtoffer. De man werd in zijn woning aan de Mackaylaan in Doetinchem onder bedreiging van een pistool overvallen, maar besloot niet lijdzaam toe te kijken hoe de rovers er daarna vandoor gingen in een vluchtauto. In plaats daarvan zette hij de achtervolging in.

De man bracht ondertussen via de telefoon de politie op de hoogte van de locatie van de overvallers, zo meldt Omroep Gelderland. Dankzij die informatie konden agenten de criminelen in Arnhem klemrijden en inrekenen. Het viertal zit vast op het politiebureau.

sylvester1986

• Gast
Reactie #104 Gepost op: 10 februari 2013, 13:36:43
Vrouw overmeestert inbreker

EINDHOVEN -
Een 17-jarige inbreker die zondagochtend in Eindhoven zijn slag dacht te kunnen slaan, is van een koude kermis thuis gekomen. De jongen werd door de bewoonster op heterdaad betrapt. Na een flinke worsteling wist de vrouw hem te overmeesteren.

Toen de politie bij de woning aan de  Firmamentlaan arriveerde, had de vrouw met hulp van enkele buren de inbreker al voor de agenten ‘klaargelegd’ in de achtertuin, aldus een wijkagent. Volgens hem verdient de bewoonster ,,minimaal een bloemetje" voor haar kordate optreden.

Gijs

• Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #105 Gepost op: 10 februari 2013, 14:22:46
Ja goede actie.
Maar het valt en staat met de agenten welke ter plaatse komen.

Een verdachte in de greep, gereed voor overdracht.
Agenten verzochten mij de verdachte los te laten, omdat ik niet als eigen rechter mag optreden en zeker een verdachte van zijn vrijheid beroven.
Dus ik mee naar buro.

Jammer hoor later door een wijkagent excuses gemaakt, maar niet door de betreffende jongere agenten.

Heb nu wel dat ik de verplichting tot hulpverlening als een posttraumatische ervaring heb ondervonden en vaker doorrij als er hulp wordt gevraagd of noodzakelijk is.
Bij instappen begint de inzet.

Blauwe-motormuis

• Senior gebruiker
Reactie #106 Gepost op: 11 februari 2013, 03:04:45
Een voorbeeld van wat als burger niet mag;

Duo houdt 'dief' gevangen in kofferbak

VELDDRIEL - Twee twintigers uit Kerkdriel zijn zaterdagavond in Velddriel (Gelderland) aangehouden omdat ze een 28-jarige Poolse man hadden opgesloten in de kofferbak van hun auto.  Dat meldde de politie. Het duo verdacht de man van het stelen van laptops en mobiele telefoons van hen en collega's. De twee mannen confronteerden hem op straat met hun beschuldigingen en slaagden er vervolgens in om hem op te sluiten in de kofferbak. Korte tijd later, rond 7 uur 's avonds, belden zij de politie in de hoop dat die de man zou arresteren.

Eenmaal bij de geparkeerde auto in de Oude Weistraat hoorden agenten hulpgeroep uit de auto komen en wurmde de man zich met bebloed gezicht tussen de hoedenplank en de achterstoelen door. De geëmotioneerde 'verdachte' zei te zijn mishandeld. Zijn mobieltje en schoenen waren van hem afgepakt, zodat hij niet gemakkelijk kon vluchten. De politie schakelde een ambulance in om de Pool te laten onderzoeken in het ziekenhuis. Zodra hij weer fit genoeg is, wordt hij verhoord. Het duo is aangehouden op verdenking van mishandeling en vrijheidsberoving.

Bron: http://www.nu.nl/binnenland/3169945/duo-houdt-dief-gevangen-in-kofferbak.html

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #107 Gepost op: 4 maart 2013, 13:02:40
Citaat
Geen vervolging na dood overvaller

De inwoner van Voorthuizen die in augustus thuis een overvaller doodstak wordt niet vervolgd. Volgens het Openbaar Ministerie was er sprake van noodweer. Ook de andere bewoner van het huis wordt niet vervolgd.

Bij de woningoverval raakten de bewoners, een man en een vrouw, gewond. De man werd meerdere keren door de overvallers in zijn been geschoten. De vrouw werd met bakstenen geslagen.

Zelfverdediging
Een van de overvallers, een 27-jarige man uit Ede, werd daarna neergestoken door een bewoner. De overvaller overleed kort daarna aan zijn verwondingen. Volgens het OM ging het om zelfverdediging.

Drie verdachten zitten vast voor hun betrokkenheid bij de overval: een 28-jarige vrouw uit Arnhem, een 26-jarige man uit Beekbergen en een 34-jarige man uit Culemborg. Zij moeten binnenkort voorkomen bij de rechter.
http://nos.nl/artikel/480664-geen-vervolging-na-dood-overvaller.html
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Mattijs

• Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
Reactie #108 Gepost op: 4 maart 2013, 18:43:44
Ja goede actie.
Maar het valt en staat met de agenten welke ter plaatse komen.

Een verdachte in de greep, gereed voor overdracht.
Agenten verzochten mij de verdachte los te laten, omdat ik niet als eigen rechter mag optreden en zeker een verdachte van zijn vrijheid beroven.
Dus ik mee naar buro.

Jammer hoor later door een wijkagent excuses gemaakt, maar niet door de betreffende jongere agenten.
.......

Ik mag de verdachte toch als burger onder burgerarrest plaatsen? Ik zou zomaar iemand met een paar tie-raps de handjes en beentjes kunnen binden als mij zoiets overkomt. Die heb ik altijd wel in huis.

Ik zou toch niet zonder "slag of stoot" mee gaan naar buro. Dat gaat geheel tegen mijn gevoel van rechtvaardigheid in !!
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #109 Gepost op: 5 maart 2013, 10:12:44
Samen sterk in de hulpverlening!