Het recht jezelf te verdedigen wanneer je wordt belaagd

Auteur Topic: Het recht jezelf te verdedigen wanneer je wordt belaagd  (gelezen 38916 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #110 Gepost op: 29 maart 2013, 01:44:22
OM eist ontslag rechtsvervolging voor neerslaan inbreker

http://www.om.nl/actueel/nieuws-persberichten/@160650/eist-ontslag/
27 maart 2013 - Arrondissementsparket Noord-Holland

Het Openbaar Ministerie heeft woensdag ontslag van rechtsvervolging geëist tegen een café-eigenaar die op 13 december 2010 in zijn café in Tuitjenhorn een inbreker zwaar hoofdletsel toebracht. De officier van justitie acht weliswaar het feit bewezen, maar vindt de dader daarvoor niet strafbaar/schuldig.

De 52-jarige man, die boven zijn café woont, kon niet slapen en besloot om 05.00 uur 's ochtends beneden in zijn zaak een kopje thee te maken. Daar trof hij de inbreker aan. Hij sloeg hem eenmaal met een bezem op zijn hoofd. Daarbij liep de inbreker zwaar hoofdletsel op.

De officier van justitie acht zware mishandeling bewezen, maar de officier meent dat sprake was van noodweerexces. Dat betekent dat het geweld buitenproportioneel was, maar dat de mishandeling het gevolg was van een hevige gemoedstoestand, namelijk angst.

Eerder woensdag stond ook de inbreker terecht. Tegen de 63-jarige Amsterdammer is een werkstraf van 80 uur, een voorwaardelijke celstraf van drie maanden en verplicht toezicht door de reclassering geëist voor de poging tot inbraak. Hij wordt naast deze zaak verdacht van nog een poging tot inbraak (in Enkhuizen) en heling.

De rechtbank Noord-Holland doet in beide zaken over twee weken uitspraak in Alkmaar.
Samen sterk in de hulpverlening!

C337

• Senior gebruiker
Reactie #111 Gepost op: 29 april 2013, 20:06:20
Coma-slachtoffer Frans Ottenstadion overleden

De man die in november 2011 bij een inbraak in het Frans Ottenstadion in coma raakte is overleden. Dat maakte de advocaat Richard Korver van de familie van D. maandag bekend. Ton D. brak op 4 november in bij het Frans Ottenstadion in Zuid. Hij werd door vier mannen betrapt en zou vervolgens zo zijn mishandeld, met onder andere een honkbalknuppel, dat hij in een coma raakte. In de zaak is nog geen enkele zitting geweest. De verdachten zijn allemaal vrijgelaten.

Bron: http://www.at5.nl/artikelen/101753/coma-slachtoffer-frans-ottenstadion-overleden

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #112 Gepost op: 16 mei 2013, 12:12:50
Emmenaar aangehouden na mishandeling fietsendief

http://www.politie.nl/nieuws/2013/mei/16/01-emmenaar-aangehouden-na-mishandeling-fietsendief.html
Laatste update: 16-05-2013 | 11:00

Emmen - Woensdag heeft de politie een 28-jarige man uit Emmen aangehouden na mishandeling van een 19-jarige plaatsgenoot.

De laatste zou een fiets hebben gestolen en daarover was een conflict ontstaan die leidde tot de mishandeling. Het slachtoffer heeft zich onder doktersbehandeling moeten stellen. De verdachte is ingesloten voor een nader onderzoek. Hij zal een proces-verbaal krijgen in verband met de mishandeling. Het slachtoffer is verhoord in verband met de diefstal van een fiets, waarvan de politie ook proces-verbaal opmaakt.

sylvester1986

• Gast
Reactie #113 Gepost op: 22 augustus 2013, 15:59:42

MisterQ

• Hoofdagent
  • Forum gebruiker
Reactie #114 Gepost op: 22 augustus 2013, 16:28:04
Citaat van: Sylvester link=msg=1194274 date=1377179982
Voorkomt de jongen dat de 81 jarige haar spullen kwijt is, is het weer niet goed. :-X
http://www.ad.nl/ad/nl/1039/Utrecht/article/detail/3496607/2013/08/22/Mike-15-voorkomt-beroving-van-bejaarde-politie-niet-blij.dhtml

Ik vind het van de jongen inderdaad een dappere actie en valt zeker te prijzen. Ik had het als ''woordvoerder'' (ben het gelukkig niet)... Anders gebracht.
De reactie van de jongen is goed hij kan het ook opnemen en het staat morgen op Youtube. Maar inderdaad het is een linke actie maar had dat niet zo benadrukt in de pers. Had het wel even aangekaart maar niet zo. En mooi dat er al een generaal binnen defensie is die hem wel prijst!
Hoofdagent Eenheid Rotterdam. mag ik je pasfoto? ik spaar natuurrampen.

zijlvaart67

• Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
Reactie #115 Gepost op: 22 augustus 2013, 17:02:40
Citaat
Onverstandig
De polite lijkt minder blij met de actie van Mike. 'Dapper, maar onverstandig, zo noemt een woordvoerder van de politie de actie van de 15-jarige Mike. 'Je weet nooit hoe dieven reageren. Beter is het om direct 112 te bellen en een goed signalement door te geven.'

(...)De verdachten zijn niet meer aangetroffen.(...)
(...)De 81-jarige vrouw mankeert niets en heeft dankzij Mike al haar spullen nog.
Hoe zet je jezelf als voorlichter nutteloos weg?

Als voorlichter kan je een hoop dingen recht praten, maar dit wordt wel kansloos..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

MisterQ

• Hoofdagent
  • Forum gebruiker
Reactie #116 Gepost op: 22 augustus 2013, 17:21:38

Als voorlichter kan je een hoop dingen recht praten, maar dit wordt wel kansloos..
Het is kansloos inderdaad. 1 op 1 duidelijk maken joh knu goed gedaan heel dapper en dan volgende keer kan je beter dit doen. Je zet jezelf voor lul als woordvoerder nu aangezien de politie in Nederland bij het volk onder een vergrootglas ligt. Tegenwoordig onder de smartphones.

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #117 Gepost op: 22 augustus 2013, 17:35:49
Het maakt volgen mij niet uit hoe je tegenwoordig als politie reageert, afgezeken word je toch wel. Met GeenStijl en Teleraaf voorop.

Is toch niet de eerste keer dat een politiefunctionaris toch nog even wijst op de mogelijke gevaren die kleven aan het op eigen houtje achtervolgen/aanpakken van verdachten.

Hooguit had ie - ten overvloede - nog even extra kunnen zeggen dat de actie van de 15-jarige heus wel op prijs gesteld wordt.

Het wordt nu gebracht alsof de 15-jarige een laatste waarschuwing of zelfs een bekeuring heeft gehad of zo.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

MisterQ

• Hoofdagent
  • Forum gebruiker
Reactie #118 Gepost op: 23 augustus 2013, 00:19:37
Het maakt volgen mij niet uit hoe je tegenwoordig als politie reageert, afgezeken word je toch wel. Met GeenStijl en Teleraaf voorop.

De telegraaf is om te kotsen. Bij de Telegraaf heb ik zoiets dat censuur erop nog goed is ook. En ik ben tegen censuur! Geenstijl ben ik geen fan van maar schrijven af en toe nog wel leuke stukjes en brengen misverstanden aan het licht.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #119 Gepost op: 23 augustus 2013, 00:55:31
Citaat van: MisterQ link=msg=1194291 date=1377181684
Ik had het als ''woordvoerder'' (ben het gelukkig niet)... Anders gebracht.
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1194317 date=1377183760

Citaat van: MisterQ link=msg=1194325 date=1377184898
Het is kansloos inderdaad. 1 op 1 duidelijk maken joh knu goed gedaan heel dapper en dan volgende keer kan je beter dit doen. Je zet jezelf voor lul als woordvoerder nu...

Let wel, jullie branden nu wel de woordvoerder af op basis van 1 krantenartikeltje in het AD, terwijl natuurlijk helemaal niet zeker is dat dit ook daadwerkelijk in deze woorden gebracht is. Verslaggevers van kranten hebben er nog weleens een handje van de boel eens flink aan te dikken en op te leuken met een pakkende populistische kop, alles voor de kijkcijfers!

In de officieele berichtgeving heb ik alleen dit kunnen vinden:

http://www.politie.nl/nieuws/2013/augustus/21/03-zeist-getuige-grijpt-in-bij-babbeltruc.html

Getuige grijpt in bij babbeltruc

Laatste update: 21-08-2013 | 12:40

Zeist - Op dinsdagmiddag 20 augustus probeerden drie vrouwen een oude dame te bestelen met behulp van een babbeltruc. Een oplettende getuige greep in

Rond 15.20 uur kreeg de politie de melding dat er in het Wilhelminapark drie vrouwen met behulp van een babbeltruc spullen van een vrouw hadden geprobeerd te stelen.

Getuige pakt tas af
Getuigen zagen dat de 81-jarige vrouw uit Zeist aangesproken werd door drie vrouwen. Zij zagen dat één van hen spullen uit de tas van de vrouw probeerde te stelen. Een 15-jarige jongen uit Wijk bij Duurstede sprak de vrouw die dit probeerde aan en zij zette het direct op een lopen. De alerte getuige ging er meteen achteraan. Er ontstond een worsteling tussen hem en de verdachte. Hij wist de tas van de verdachte af te pakken. De vrouw ging ervandoor richting de Slotlaan. De jongen belde de politie. Agenten zochten in de omgeving naar de verdachten. Zij zijn niet meer gevonden. De tas van de verdachte heeft de politie in beslag genomen.

Signalementen
Van twee van de vrouwen is een signalement bekend. Beiden hebben een lichtgetinte huidskleur. Zij zijn vermoedelijk van Oost-Europese afkomst en ongeveer 23 jaar. De één heeft bruin of zwart haar tot onder de oksel. Zij droeg die middag een zwart colbert jasje en een spijkerbroek. Om haar middelvinger had ze een ring met een grote diamantachtige steen. Op haar boventanden heeft zij een slotjesbeugel. De ander heeft zwart haar tot haar schouderbladen. Zij droeg die dag een zwarte mouwloze jurk, tot iets boven de knieën, en had blote benen. Ze droeg schoenen met hakken. Zij had een zilver kettinkje om, met daaraan een kruisje of een bloemetje. De vrouw had een kleine witte telefoon en sprak slecht Engels.

Getuigen gezocht
De politie zoekt de vrouwen en roept getuigen op zich te melden. Heeft u meer informatie over deze zaak, of kent u de vrouwen? Neemt u dan contact op met de politie via 0900-8844. Anoniem informatie doorgeven kan ook. Belt u dan met Meld Misdaad Anoniem via 0800-7000.