Het recht jezelf te verdedigen wanneer je wordt belaagd

Auteur Topic: Het recht jezelf te verdedigen wanneer je wordt belaagd  (gelezen 38922 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

moppersmurf

• Senior gebruiker
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #120 Gepost op: 24 augustus 2013, 22:55:49
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1194317 date=1377183760
Hoe zet je jezelf als voorlichter nutteloos weg?

maar ff voor de botte bijl weg: welk korps of welke eenheid heeft nu nog een PR-eenheid c.q. voorlichter die daadwerkelijk een verhaal weet te vertellen èn uitstraling heeft?

Ik zou het echt niet weten  98uiye
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #121 Gepost op: 25 augustus 2013, 04:15:06
Citaat van: moppersmurf link=msg=1194989 date=1377377749
maar ff voor de botte bijl weg: welk korps of welke eenheid heeft nu nog een PR-eenheid c.q. voorlichter die daadwerkelijk een verhaal weet te vertellen èn uitstraling heeft?

Ik zou het echt niet weten  98uiye

Zie van jou regio Elly heel graag verschijnen. Vindt haar echt een wereldwijf als voorlichtster.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #122 Gepost op: 25 augustus 2013, 08:16:34
Kom, de soep wordt nooit zo heet gegeten

Minister van Defensie nodigt held uit Wijk bij Duurstede uit

WIJK BIJ DUURSTEDE - Het heldhaftige optreden van een tiener uit Wijk bij Duurstede is ook in politiek Den Haag opgemerkt. Minister Jeanine Hennis-Plasschaert nodigt de 15-jarige Mike uit om volgend jaar met haar naar de open dagen van Defensie te gaan.

Defensie en politie willen Mike (15) inlijven

ZEIST - Zowel Defensie als de politie willen maar wat graag de 15-jarige Mike inlijven nadat die deze week de beroving van een 81-jarige vrouw in Zeist wist te voorkomen.

sylvester1986

• Gast
Reactie #123 Gepost op: 16 oktober 2013, 12:10:30
Citaat van:
Politie: Geef overvaller ruim baan  

AMSTERDAM -
Overvallers gebruiken vaak pas fysiek geweld als slachtoffers zich verzetten. Om geweld te voorkomen is het verstandig overvallers geen strobreed in de weg te leggen en het hen zelfs zo makkelijk mogelijk te maken de overval snel af te handelen. Dat blijkt uit een woensdag gepubliceerd onderzoek van het Nederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving (NSCR).

Politie en Wetenschap, een onafhankelijk onderzoeksprogramma bij de politie, sprak met ruim 100 criminelen die in totaal 155 overvallen pleegden. Bij overvallen waar slachtoffer geen weerstand boden, werd in 45 procent van de gevallen geweld gebruikt. Verzet van het slachtoffer mondde in 84 procent van de gevallen uit in geweld.

Meer dan de helft van de slachtoffers verzet zich. Veel slachtoffers proberen tijdens de overval de criminelen ervan te overtuigen dat ze iets verkeerd doen.

De NSCR heeft voor deze studie met overvallers zelf gesproken. De onderzoekers concluderen dat de veiligheid van slachtoffers 'gebaat is' bij weinig verzet.

Om de kans op geweld te verkleinen is het aan te raden om zo veel mogelijk te voldoen aan de eisen van de overvaller. Dit advies komt overigens overeen met de instructies die het winkelpersoneel nu al krijgt.

De onderzoekers benadrukken dat het ook voor de overvallers duidelijk moet zijn dat hun eisen worden ingewilligd: „Voorkom zelfs de schijn van verzet”, adviseren ze. „Laat duidelijk zien dat je bereid bent mee te werken aan een snelle afhandeling van de overval.”

Detailhandel Nederland beaamt het advies van NSCR. „Winkeliers en medewerkers zouden zich inderdaad aan de vier gouden regels moeten houden: rustig blijven, accepteer de situatie, afgeven van geld of goed en kijken hoe de dader eruit ziet.”

Volgens de brancheorganisatie doen winkeliers veel aan preventie en geven daar jaarlijks 400 miljoen euro aan uit. De winkeliers investeren dat onder meer in het opleiden van winkelpersoneel, camerabeveiliging, kluizen en procedures voor het openen en sluiten van de winkels.

zijlvaart67

• Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
Reactie #124 Gepost op: 16 oktober 2013, 14:35:34
Tja, wijs is het wellicht wel maar er bestaat ook nog zoiets als 'rechtsgevoel' en dat is hopelijk een hele sterke emotie..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #125 Gepost op: 16 oktober 2013, 14:59:29
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1210495 date=1381926934
Tja, wijs is het wellicht wel maar er bestaat ook nog zoiets als 'rechtsgevoel' en dat is hopelijk een hele sterke emotie..

Hopelijk? zodat mensen gewond raken door toedoen van de daders als ze zich wel verzetten? Vreemde gedachte...
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

zijlvaart67

• Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
Reactie #126 Gepost op: 16 oktober 2013, 16:47:07
Juist niet.. Als het rechtsgevoel niet meer overheerst, dan zijn we zeker verloren.. Dan zal het me namelijk een worst zijn als m'n buurvrouw in de voortuin wordt verkracht, iemand wordt beroofd terwijl ik me moet haasten naar de winkel, etc.

Hoe gevaarlijk ook, ik ben blij dat er nog mensen zijn die 't gewoon niet pikken als één of andere klootviool de dagopbrengst van een winkelier ff komt jatten. Tegen de tijd dat dat al niemand meer interesseert, mogen ze Nederland te koop zetten..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

sylvester1986

• Gast
Reactie #127 Gepost op: 31 december 2013, 15:39:15
Ook een Maglite kan hard aankomen. >:D

Maasdam: Buurtbewoners niet voor eigen rechter spelen

De politie helpen bij het zoeken naar een inbreker is prima, maar knuppels meenemen en voor eigen rechter spelen kan absoluut niet. Dat zegt de gemeente Binnenmaas in een reactie op de 'aanhouding' van een onschuldige Puttershoeker op kerstavond.

Tientallen inwoners van Maasdam, dat hoort bij Binnenmaas, waren op de been om een inbreker op te sporen. Eén groep vatte de 25-jarige Zeldivar Martina in de kraag. Omdat hij volgens de inwoners voldeed aan het signalement, hielden ze hem vast totdat er een agent arriveerde. Die concludeerde echter dat hij niets met de inbraak te maken kon hebben.

'We willen opheldering'
Volgens Martina en zijn vriendin Judith van Roon verliep de ontmoeting ronduit vervelend. De groep had slagwapens bij zich en de Puttershoeker werd volgens Van Roon nog vastgehouden nadat zijn onschuld voor iedereen duidelijk was. 'We willen een opheldering', zegt zij strijdlustig. 'Er is zelfs niemand die zijn excuses heeft aangeboden.'

De twee brengen deze middag een bezoek aan de politie voor opheldering. 'Ik ben niet kwaad meer', zegt Martina zelf. 'Al houdt het me nog wel bezig.'

Stuk vlaggenmast
Eén van de Maasdammers die erbij was, Henk Korpel, erkent dat hij met een stuk vlaggenmast heeft rondgelopen. 'Ik heb hem met een buurman aangesproken omdat hij voldeed aan het signalement van een van de inbrekers. Hij liep van ons weg en kon niet het adres noemen waar hij heen ging.'

'Pak alleen een zaklamp'
De gemeente zegt geen aanwijzingen te hebben dat er rare dingen zijn gebeurd. 'Het is prijzenswaardig dat inwoners de politie helpen, als ze zich aan regels houden', aldus een woordvoerder van burgemeester Borgdorff. 'Pak alleen een zaklamp. En zie je een verdachte, bel de politie. Die doet de aanhouding. Speel geen eigen rechter.'

De mensen die Martina omringden, zijn niet dezelfde dorpelingen die de echte inbreker vonden.

piet60

• vkr-pop
  • Senior gebruiker
Reactie #128 Gepost op: 1 januari 2014, 22:37:47
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1210495 date=1381926934
Ja idd is bij mij ook sterk, zou me niet zomaar bij situatie neerleggen. Maar jaren geleden toen we nog een herder hadden was dat een zorg minder. Die zorgde er wel voor dat het rechtsgevoel gehandhaafd zou blijven.
BTW een vriendin van mijn vrouw heeft een herder en die heeft het rechtsgevoel ooit gehandhaafd. De inbreker heeft heel hard moeten rennen... ;D
Nu heeft ze een nieuwe jongere, net een raket. Daar haalt een eventuele boef (als hij al binnen is) zelf de tuindeur niet meer, tenzij zonder broek. O0

sylvester1986

• Gast
Reactie #129 Gepost op: 30 november 2014, 11:37:43
Groninger slaat inbreker het ziekenhuis in
Citaat
Een 61-jarige inwoner van Groningen is aangehouden omdat hij een inbreker zodanig heeft toegetakeld, dat deze in kritieke toestand in het ziekenhuis belandde.
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3801088/2014/11/30/Groninger-slaat-inbreker-het-ziekenhuis-in.dhtml