Ook een Maglite kan hard aankomen.
Maasdam: Buurtbewoners niet voor eigen rechter spelen
De politie helpen bij het zoeken naar een inbreker is prima, maar knuppels meenemen en voor eigen rechter spelen kan absoluut niet. Dat zegt de gemeente Binnenmaas in een reactie op de 'aanhouding' van een onschuldige Puttershoeker op kerstavond.
Tientallen inwoners van Maasdam, dat hoort bij Binnenmaas, waren op de been om een inbreker op te sporen. Eén groep vatte de 25-jarige Zeldivar Martina in de kraag. Omdat hij volgens de inwoners voldeed aan het signalement, hielden ze hem vast totdat er een agent arriveerde. Die concludeerde echter dat hij niets met de inbraak te maken kon hebben.
'We willen opheldering'Volgens Martina en zijn vriendin Judith van Roon verliep de ontmoeting ronduit vervelend. De groep had slagwapens bij zich en de Puttershoeker werd volgens Van Roon nog vastgehouden nadat zijn onschuld voor iedereen duidelijk was. 'We willen een opheldering', zegt zij strijdlustig. 'Er is zelfs niemand die zijn excuses heeft aangeboden.'
De twee brengen deze middag een bezoek aan de politie voor opheldering. 'Ik ben niet kwaad meer', zegt Martina zelf. 'Al houdt het me nog wel bezig.'
Stuk vlaggenmastEén van de Maasdammers die erbij was, Henk Korpel, erkent dat hij met een stuk vlaggenmast heeft rondgelopen. 'Ik heb hem met een buurman aangesproken omdat hij voldeed aan het signalement van een van de inbrekers. Hij liep van ons weg en kon niet het adres noemen waar hij heen ging.'
'Pak alleen een zaklamp'De gemeente zegt geen aanwijzingen te hebben dat er rare dingen zijn gebeurd. 'Het is prijzenswaardig dat inwoners de politie helpen, als ze zich aan regels houden', aldus een woordvoerder van burgemeester Borgdorff.
'Pak alleen een zaklamp. En zie je een verdachte, bel de politie. Die doet de aanhouding. Speel geen eigen rechter.'
De mensen die Martina omringden, zijn niet dezelfde dorpelingen die de echte inbreker vonden.