Nitroglycerine en astma cardiale

Auteur Topic: Nitroglycerine en astma cardiale  (gelezen 9068 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

vesalius

• Senior gebruiker
Gepost op: 9 november 2011, 20:37:41
Het huidige LPA gaat uit van 1 pufje nitroglycerine van 0,4mg als begindosering bij astma cardiale. Welke dosering zou jij graag willen zien als begindosering? Antwoorden in de poll en eventueel toelichten hieronder.

Poll sluit volgende week.

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #1 Gepost op: 9 november 2011, 22:28:43
Het huidige LPA gaat uit van 1 pufje nitroglycerine van 0,4mg als begindosering bij astma cardiale. Welke dosering zou jij graag willen zien als begindosering? Antwoorden in de poll en eventueel toelichten hieronder.

Poll sluit volgende week.

Ik hoop dat ik de suspense niet "kill", weet niet of het de bron is van je vraag maar ik heb laatst iets gelezen over het onderwerp,

http://ambulancedriverfiles.com/2011/11/03/just-so-were-clear-on-the-concept/

waarin het 3e antwoord als het goede wordt neergezet als mijn engels mij niet in de steek laat...   Ik heb me ook weleens afgevraagd hoe handig het is om het CPAP-masker dat al moeite genoeg kost om op te krijgen er meteen weer af te halen voor nitro.. dan klappen de longen meteen weer in...
Lung Recruitment

maar ja, dan zou je nitro IV moeten gaan geven via een inspuitpomp ofzo....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 10 november 2011, 18:19:16
Heren,

Het is een terechte constatering dat de cpap gecontinueerd dient te worden. Daarom kom je al snel uit op een spuitpomp. De begindosering van parenterale nitroglycerine is 5-10mcg/uur bij een linkerventrikel falen (al dan niet bij een acuut mi),dat vaak de oorzaak van astma cardiale is. De oplossing is verkrijgbaar in 50mg/50mls.Als je snel een rekensommetje maakt is dat een pompstand van c. 0,3mls/uur. Dit dient te worden opgevoerd iedere 10 minuten op geleide van het resultaat. Uiteraard moet je daarbij rekening houden met de bloeddruk. In bepaald wgevallen kun je wel besluiten om infusietherapie toe te passen, de patient heeft nota bene geen overdaad aan vocht (wat vaak per abuis wordt gedacht), het zit alleen op de verkeerde plek.

Ik heb zelf deze week een voorstel ingediend om gebruik te maken iv nitro middels een lokale protocol.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 10 november 2011, 18:44:09
Hé CM,

Even een kleine correctie als je het niet erg vindt. Intramuraal is de begindosering 5-10mcg/min en niet per uur  ;)

Inderdaad is dat een pompstand van 0,3, je kan ook gaan voor 0,5 dan geef je 8,3mcg/min, ophogen à 10 minuten kan ook wel sneller hoor, halfwaardetijd is slecht 1-4 minuten dus kan je na 5 minuten al wel redelijk het effect inschatten

Misschien interessant voor jullie lokale protocol is onderstaand onderzoek:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17509731

Hierbij wordt gewerkt met bolussen van 2mg  :o iedere 3 minuten. Tot een max van 10 doseringen

Nu is die hoge dosering nog wel erg experimenteel voor NL maar het geeft wel aan dat je dus ook kan bolussen en dus geen pomp nodig is.

Heren,

Het is een terechte constatering dat de cpap gecontinueerd dient te worden. Daarom kom je al snel uit op een spuitpomp. De begindosering van parenterale nitroglycerine is 5-10mcg/uur bij een linkerventrikel falen (al dan niet bij een acuut mi),dat vaak de oorzaak van astma cardiale is. De oplossing is verkrijgbaar in 50mg/50mls.Als je snel een rekensommetje maakt is dat een pompstand van c. 0,3mls/uur. Dit dient te worden opgevoerd iedere 10 minuten op geleide van het resultaat. Uiteraard moet je daarbij rekening houden met de bloeddruk. In bepaald wgevallen kun je wel besluiten om infusietherapie toe te passen, de patient heeft nota bene geen overdaad aan vocht (wat vaak per abuis wordt gedacht), het zit alleen op de verkeerde plek.

Ik heb zelf deze week een voorstel ingediend om gebruik te maken iv nitro middels een lokale protocol.

CM

CM

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 10 november 2011, 19:06:32
Bedankt voor de oplettendheid! Ik typ momenteel met de nieuwe tablet van mijn vrouw, touchscreen vind ik eigenlijk niks!  >:(
Nu ben ik aan de beurt met corrigeren. De geincludeerde patienten kregen eerst een continu infuus ntg en daarnaast nog de bolussen. En/en, zeg maar..
Wat zijn wij allebei  scherp vanavond  :- O0

Hé CM,

Even een kleine correctie als je het niet erg vindt. Intramuraal is de begindosering 5-10mcg/min en niet per uur  ;)

Inderdaad is dat een pompstand van 0,3, je kan ook gaan voor 0,5 dan geef je 8,3mcg/min, ophogen à 10 minuten kan ook wel sneller hoor, halfwaardetijd is slecht 1-4 minuten dus kan je na 5 minuten al wel redelijk het effect inschatten

Misschien interessant voor jullie lokale protocol is onderstaand onderzoek:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17509731

Hierbij wordt gewerkt met bolussen van 2mg  :o iedere 3 minuten. Tot een max van 10 doseringen

Nu is die hoge dosering nog wel erg experimenteel voor NL maar het geeft wel aan dat je dus ook kan bolussen en dus geen pomp nodig is.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 10 november 2011, 19:56:37
Bedankt voor de oplettendheid! Ik typ momenteel met de nieuwe tablet van mijn vrouw, touchscreen vind ik eigenlijk niks!  >:(
Nu ben ik aan de beurt met corrigeren. De geincludeerde patienten kregen eerst een continu infuus ntg en daarnaast nog de bolussen. En/en, zeg maar..
Wat zijn wij allebei  scherp vanavond  :- O0

Inderdaad en/en, maar de studie geeft wel aan dat je flinke doseringen kan geven. En dat bolussen an sich geen probleem zijn. De vraag is of alleen bolussen iv ook goed resultaat geven? Op zich geef je het sl ook als bolus dus zou iv ook moeten kunnen. Houdt het wel simpeler, dus meer kans dat het ook daadwerkelijk gegeven wordt. Ook geen lopend infuus nodig wat ik bij een pomp wel zou doen (of doen jullie dat niet in het protocol?) en wat dan weer potentieel bijdraagt aan overvulling.

CM

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 10 november 2011, 20:06:20
Er is geen dwingend reden waarom je een lopend infuus moet aansluiten, tenzij er sprake is van hypotensie. De spuit is verder kant en klaar.

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 10 november 2011, 20:51:46
Er is geen dwingend reden waarom je een lopend infuus moet aansluiten, tenzij er sprake is van hypotensie. De spuit is verder kant en klaar.

Je hebt helemaal gelijk, excuus. Blijft wel dat het hele aansluiten van een pomp meer werk is en er daardoor een drempel kan ontstaan om ermee te beginnen. Zo zal je de pomp mee naar binnen moeten nemen, of pas starten in de ambulance.

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 10 november 2011, 20:53:22
Ik zie al twee stemmen die de enkele puf voldoende vinden. Waarom vind(en) je/jullie dat?

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #9 Gepost op: 11 november 2011, 16:37:18
Als aanvangsdosis lijkt mij 2x een NTG puff wel aardig, dat is 0.8 mg, zeker bij forse personen is dat geen rare dosis. Overigens moet ik zeggen dat ik ook bij POB patienten die pijn hebben (en blijven houden), meer/vaker NTG geef dan in het protocol staat. Diastole  onder de 80 houden met NTG heeft een gunstiger effect op de contractiekracht en voorkomt LA en RA overbelasting.

Nog steeds is er geen IV NTG opgenomen in het LPA....wordt echter wel tijd, bij gebruik van Boussignac CPAP masdker is het ondoenlijk om steeds de PEEP af te breken als gevolg van het orala toedienen van NTG...met de spuitpomp is het nl. geen probleem.
NTG heeft meer direct effect dan lasix en morfine geven, van morfine werd het effectbij astma cardiale veelal nogal overdreven in de ziekenhuizen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod