dit vind ik erg kort door de bocht, dan heb je geen rijbewijs meer nodig of enig ander diploma
Dat staat nergens, ook deze mensen hebben een BCE rijbewijs alleen rijden ze al jaren met deze combi's.
Een diploma, certificaat, rijbewijs of vergelijkbaar document is niets anders dan een bevestiging van datgene wat je al kan. Het is een stuk papier of een stuk kunststof waarmee je kan aantonen dat je kunt rijden. Niets meer en niets minder. Anders zou je bij iedere staande houding een rijtest moeten afleggen.
Dat ben ik helemaal met je eens, alleen is de overheid goed in het geld vragen voor dingen die mensen al jaren doen/kennen.
Kijk eens naar die nieuwe code 95, ik heb nu drie onderdelen gedaan. Ik heb sinds 1988 mijn rijbewijs BCDE en ik verveel me dood elke cursus het voegt niets toe. Maar het kost in totaal weer een paar duizend euro. Anders is het voor mensen die net in het vak komen of mensen die al jaren een rijbewijs BCDE hebben en er nooit wat mee heeft gedaan.
En voor de meeste "exeptionele" transporten is opleiden leuk, maar sluit absoluut niet aan op de praktijk.
Berger met bus, hoe ga je die opleiden? Met een oplegger van 11m achter een bakwagen? En wat als de bus 13m is? Of geleed 18m?
Kipperchauffeur met aanhanger? Ook voor elke afmeting een nieuwe aantekening?