De common rail techniek van mercedes gaat bij elke nieuw model/motor met stappen vooruit. PK's is leuk, maar er is ook nog zoiets als koppel, en ook met dat laatste is er verbetering namelijk 100NM extra koppel
Bron Visser Leeuwarden
E270CDI (W211, vorige model)
Type: Mercedes-Benz E 270 CDI
Motor: 5-Cilinder dieselmotor met directe inspuiting; 2685 cm³; 130 kW /
177 pk Max. koppel
400 Nm bij 1800 – 2600 t/min
bron Amstra
E250CDI ((W212, laatste model)
Deze 'Bonna 212 is uitgerust met een 250 CDI BleuEFFICIENCY dieselmotor welke gekoppeld is aan een automatische versnellingsbak. Dankzij de moderne techniek beschikt deze motor over
een vermogen van 204 pk en maar liefst 500Nm koppel. En daarbij voldoet hij ook aan de geldende EU5-norm.( en dan te bedenken dat deze E250 een 4 cilinder motor is
en dan toch meer vermogen en koppel eruit halen dan de voorganger, een 5 cilinder motor)
Bij de verlengde chassis zijn altijd maar een paar motoren beschikbaar, er is in het geval van het laatste model voor gekozen om alleen de E250CDI te leveren. Het verhaal daarachter weet ik niet, mogelijk heeft het met productie kosten te maken, maar 204 Pk en 500 Nm koppel is ruim voldoende.
De mercedes W210, gekieteld door AMG, had een V8 benzine aan boord met
500Nm koppel, als je dit vergelijkt met die febrieks E250CDI dan zie je dat die 4 cilinder diesel toch flink wat kracht leverd.