Leraar na ingrijpen vechtpartij in klas door politie gearresteerd en afgevoerd

Auteur Topic: Leraar na ingrijpen vechtpartij in klas door politie gearresteerd en afgevoerd  (gelezen 13198 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
'Hoe had het dán gemoeten?'

Rob Wesselingh, adjunct-directeur van de Nieuwegeinse school De Nieuwe Linie, vindt het onbegrijpelijk dat hij vorige week in de cel belandde nadat hij een lastige leerling uit de les had gezet. 'Ik zou niet weten hoe ik het anders had moeten aanpakken.' In het AD doet hij vandaag voor het eerst zijn verhaal.

'Het voelt als een verlies', zegt de 59-jarige Wesselingh. 'Ik had alles prima kunnen uitleggen.' Maar die kans kreeg hij niet nadat hij vorige week een lastige leerling uit de klas haalde, en daarop als verdachte zelf in een politiecel belandde.

Hardhandig
Hij zou de jongen veel te hardhandig hebben aangepakt, stelt de stiefvader van de 13-jarige Calvin. Briesend belde die, staand in het kantoor van de adjunct-directeur, de politie.

'Dat iemand direct de politie belt, doet het meest pijn', blikt Wesselingh terug. 'De politie heeft mij niets gevraagd, maar gelijk meegenomen als verdachte. Ik zei nog: ik rij wel even achter u aan. Maar dat was dus niet de bedoeling.'

Vertwijfeld
Sinds zijn uren durend verblijf in de cel zit Wesselingh thuis, boos en vertwijfeld. 'Hoe had ik het anders kunnen doen?' vraagt hij zich af. Hij benadrukt dat hij Calvin niet heeft verwond. Hij pakte de jongen bij de kraag en zette hem uit de klas. Pas toen de Calvin weer op eigen benen stond, struikelde en viel hij, aldus de adjunct-directeur. 'Ik ben rustig van mezelf en kan goed relativeren, maar de hele kwestie heeft meer impact op me gehad dan ik had gedacht.'

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/3033909/2011/11/15/Hoe-had-het-dan-gemoeten.dhtml


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
O0 voor deze man! Van alle oplossingen in dit drama was het afvoeren als een crimineel van die adjunct-directeur nog de meest slechte!  >:(
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
di 15 nov 2011, 08:39
    
Opgepakte schooldirecteur zou weer hetzelfde doen

NIEUWEGEIN -  Hoe had het dan gemoeten? Dat is de vraag die maar door het hoofd van schooldirecteur Rob Wesselingh blijft spoken. Hij belandde vorige week in de cel nadat hij een lastige leerling uit de klas had gezet. "Ik zou niet weten hoe ik het anders had moeten aanpakken'', aldus Wesselingh.
  
De schooldirecteur doet dinsdag zijn verhaal in het AD. Hij moest de cel in omdat hij de jongen veel te hardhandig zou hebben aangepakt. Dat stelt althans de stiefvader van de leerling. Na drie uur cel werd Wesselingh vrijgelaten, maar hij zit sindsdien thuis. Hij heeft het gevoel in een slechte film te zijn beland. “Ik heb een tijd in een cel gezeten. Geen verhoorkamer, maar een echte cel met zo’n ijzeren plee. Mijn riem moest af en mijn veters moeten uit mijn schoenen”, zo zegt hij in de krant.

Andere school
Het Anna van Rijn College De Linie in Nieuwegein is een school voor kinderen met een sociale en emotionele achterstand. De leerling die door Wesselingh zou zijn mishandeld, was dit jaar al vier keer geschorst. Vorig jaar werd de school duidelijk dat ze de jongen niet de gewenste zorg en begeleiding kan bieden. Voor hem loopt een procedure voor overplaatsing. De jongen heeft volgende week een gesprek op een nieuwe school. Als dat goed verloopt kan hij de dag daarop meteen aan de slag.

Flinke schram
Afgelopen woensdag liep het dus opnieuw uit de hand. Wesselingh vertelt tegen het AD: “Er was rumoer in een lokaal. Ik hoorde de docent verschillende keren tegen een leerling zeggen dat-ie eruit moest. Ik ben er rustig naartoe gegaan, ben in de deuropening gaan staan en heb de jongen nog een keer gezegd dat hij uit de klas moest. In 99 van de 100 keer werkt dat. Eerst leek hij te gaan, toen weer niet en toen hij zo’n anderhalve meter bij de deur vandaan was, heb ik hem in zijn kraag gevat en op de gang gezet. Dat was niet hardhandig.” De jongen liep volgens Wesselingh scheldend weg, maar struikelde daarbij en kwam ten val. Hij liep een flinke schram op zijn rug en enkele blauwe plekken op. Reden voor de vader van de jongen om aangifte te doen.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/10925889/__Directeur_school_boos_thuis__.html


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
ik kreeg vroeger schop onder me kont van de school directeur.. lol..


een erg domme actie. Politie zelf heeft er toch ook belang bij dat er een bepaalde dicipline is.
Ik bedoel hiermee, als  een persoon zo tegen hun zal doen dan lag die op de grond.
 
Zo actie als dit kan best wel gevolgen hebben. Andere kinderen kunnen bij voorbaat zeggen, als je me nog een keer aanraakt dan doe ik aangifte ect.

Kan niet andere mening vormen dan ik dit echt een domme actie is. Je ondermijnt totaal het gezag van een leraar tegenover de leerlingen. Zeker op zo school als dit.
Politie had gewoon langs kunnen gaan en het hele verhaal aanhoren. Gezien dat deze knaap dus 4x geschorst is, daarvoor aan het vechten is geweest had ieder agent (behalve deze dus.. ) grote vraagtekens kunnen plaatsen bij dit voorval.


Had toch minstenst een reactie van de korpschef verwacht.
Maar ja, ik verwacht ook nog steeds de hoofdprijs in de staatslotterij..


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
di 15 nov 2011, 10:58
 
OM neemt 'met grote spoed' besluit Nieuwegein

UTRECHT -  Het Openbaar Ministerie in Utrecht werkt 'met grote spoed' aan de zaak van de adjunct-directeur van het Anna van Rijn College uit Nieuwegein, die een 13-jarige leerling mishandeld zou hebben. Het politiedossier is dinsdag ingeleverd bij het OM, dat woensdag een besluit denkt te nemen over eventuele vervolging in deze zaak.

Dat heeft een woordvoerster dinsdag gezegd. „Het is voor het eerst dat een incident op een school zo'n grote vorm heeft aangenomen”, aldus de zegsvrouw.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/10927225/__Snel_besluit_OM_schooldirecteur__.html?sn=binnenland


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Mag toch ten zeerste hopen op een SEPOT.

Zit eigenlijk te wachten op een reactie van de Min van J&V of zijn handlanger Teeven.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Mag toch ten zeerste hopen op een SEPOT.

Ik zal liever naar de rechter gaan.................(en dan voor vrijspraak  gaan)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
'Leraar moet gezag kunnen waarmaken'
DEN HAAG - Binnen de muren van de klas is de leraar de baas en die moet de ruimte krijgen om zijn gezag waar te maken.
Dat stelde minister Marja van Bijsterveldt (Onderwijs) dinsdag tijdens het vragenuur in de Tweede Kamer. Ze reageerde daar op de aanhouding van een adjunct-directeur van een school in Nieuwegein die een 13-jarige leerling mishandeld zou hebben.
Wat Van Bijsterveldt betreft moeten ouders het gesprek aangaan met de school als volgens hen hun kind onrecht is aangedaan. Nu is het volgens de minister nog te vaak dat ouders in verzet gaan als een kind op school op zijn kop heeft gekregen.
http://www.nu.nl/politiek/2668534/leraar-moet-gezag-kunnen-waarmaken.html


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Adjunct-directeur Nieuwegein onschuldig
wo 16 nov 2011, 16:03

NIEUWEGEIN
Het Openbaar Ministerie in Utrecht vindt dat de adjunct-directeur van het Anna van Rijn College in Nieuwegein onschuldig is en heeft de zaak tegen de man woensdag geseponeerd. Volgens het OM had de man vorige week niet aangehouden moeten worden.

De adjunct zette een 13-jarige leerling na herhaalde waarschuwingen uit de klas. De vader van de jongen deed aangifte van mishandeling, waarop de politie de docent op school oppakte en in de cel zette.

De korpsleiding van de politie in Utrecht is het met de opvatting van het OM eens, aldus een woordvoerster. De korpsleiding heeft al excuses aangeboden aan de betrokken docent en de schoolleiding. Ook is de zaak met de agenten die de adjunct-directeur aanhielden, besproken. „De korpsleiding betreurt de impact die deze situatie heeft op alle betrokkenen”, aldus een verklaring woensdag.

Volgens het OM heeft de adjunct-directeur „de jongen na hem meermalen gesommeerd te hebben de klas te verlaten stevig bij de kraag gepakt en uit de klas gezet”. Daaruit blijkt geen enkel strafbaar handelen en de adjunct is dan ook niet schuldig aan mishandeling, aldus justitie. Het OM heeft de zaak woensdag met de moeder van de jongen besproken en ook een gesprek gehad met de betrokken docent. De adjunct-directeur gaat waarschijnlijk volgende week weer aan het werk.

De 13-jarige jongen volgde al leerwegondersteunend onderwijs op het Anna van Rijn College, maar heeft meer aandacht nodig. Hij had al vaker problemen op de school in Nieuwegein. Hij gaat volgende week naar een school voor speciaal onderwijs, is dinsdag bekendgemaakt.

Het incident heeft in onderwijsland voor veel beroering en verontwaardiging gezorgd. Minister Marja van Bijsterveldt van Onderwijs schakelde de Inspectie voor het Onderwijs in om de zaak te onderzoeken. De minister nam dinsdag zelf poolshoogte in Nieuwegein en sprak daar haar verontrusting uit, omdat docenten volgens haar het recht moeten hebben een leerling uit de klas te verwijderen.

School: steun in de rug
Het Anna van Rijn College ziet de beslissing van het Openbaar Ministerie in Utrecht om de adjunct-directeur niet te vervolgen als „een steun in de rug voor onze collega”. De school herkent zich in het besluit dat de docent niet schuldig is aan mishandeling van een leerling, zo heeft een woordvoerder van de school woensdag laten weten.

Op de Nieuwegeinse school is volgens personeelsleden blij gereageerd op het nieuws. De schooldirectie en adjunct-directeur Rob Wesselingh willen echter zelf geen commentaar geven. „Wij willen ons weer richten op het onderwijs”, meldden zij via hun woordvoerder.

Reactie bonden
Het is goed dat deze zaak uit het juridische is gehaald. Dat zei woensdag een woordvoerder van de Algemene Onderwijsbond (AOb) in reactie op de beslissing van het Openbaar Ministerie de adjunct-directeur van het Anna van Rijn College in Nieuwegein niet te vervolgen nadat de ouders van een leerling aangifte hadden gedaan van mishandeling.

„Het is een slechte zaak dat een ouder aangifte doet zonder eerst te praten op school”, aldus Michel Rog, voorzitter van CNV Onderwijs. „Ouders en school zijn verantwoordelijk voor de opvoeding. Als zij in een juridisch gevecht komen, is dat slecht voor het kind, de leraren en ook voor de ouders zelf.”

BRON: Adjunct-directeur Nieuwegein onschuldig
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Een portier doet op een gemiddelde zaterdagnacht toch precies het zelfde? Daar horen we toch ook niemand over?