Chip op kentekenplaat tegen fraude

Auteur Topic: Chip op kentekenplaat tegen fraude  (gelezen 2725 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Gepost op: 13 november 2011, 19:09:22
VVD wil chip op kentekenplaat tegen fraude

DEN HAAG -  Computerchips op kentekenplaten kunnen voorkomen dat onschuldige mensen boetes krijgen doordat criminelen met gestolen kentekenplaten geflitst worden terwijl ze veel te hard rijden of andere overtredingen begaan. Dat denkt VVD-Kamerlid Charlie Aptroot. In een debat met minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) zal hij haar binnenkort vragen naar deze optie te kijken.

„De fraude kan eenvoudig worden voorkomen door kentekenplaten met een op afstand leesbare chip, die zo op de auto worden bevestigd dat de kentekenplaat onbruikbaar wordt bij verwijdering”, schetste de VVD'er zondag. „Deze chip is af te lezen door politie en bijvoorbeeld benzinepomphouders met een eenvoudige en betaalbare scanner. Kosten: 2000 euro per scanner, terwijl de bestaande optische kentekenlezers 25.000 euro kosten.”

Een woordvoerster van het ministerie van Infrastructuur liet zondag weten dat er al onderzoek wordt gedaan naar diefstalbestendige kentekenplaten. Het gebruik van chips wordt daarin betrokken.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/10916346/__VVD_wil_chip_op_kentekenplaat__.html?sn=binnenland




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 13 november 2011, 19:11:46
Kijk, en van dit soort berichten wordt ik blij. Mijn kentekenplaten zijn al eens gejat, gelukkig zonder gevolgen ookal omdat we meteen aangifte hebben gedaan. Maar dit is een goede ontwikkeling. O0


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #2 Gepost op: 13 november 2011, 19:20:53
Ik heb in bijna 20 jaar 3x een bezwaarschrift moeten schrijven omdat ik een acceptgiro op de mat had liggen voor dusdanige snelheidsovertredingen waarbij mijn kenteken is gebruikt.

Allemaal er vervelend en tijdrovend.

Als het op deze manier kan worden opgelost, ben ik er absoluut voor. Hoe eerder hoe beter.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


sylvester1986

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 13 november 2011, 20:47:02
Kunnen ze een kenteken niet vast lassen oid?
Zodra de overheid iets wil oplossen met een chip vertrouw ik het voor geen meter.
Laat pomphouders daarnaast maar andere maatregels nemen, bijv eerst betalen en dan tanken.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #5 Gepost op: 13 november 2011, 21:02:08
Tsja, rare methode dat heel Nederland zich aan moet gaan passen aan de pomphouders die het verdommen om hun geld te investeren in diefstalbeveiliging ... De branche met de hoogste winstmarge's dus en de branche die momenteel nauwelijks beveiliging heeft om tanken zonder te betalen te voorkomen  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


sylvester1986

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 13 november 2011, 21:09:43
Hoe zijn kentekens in het buitenland bevestigd en zou dit geen oplossing kunnen zijn?


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Reactie #7 Gepost op: 13 november 2011, 21:51:42
In 2008 was er al een onderzoek naar een andere kentekenplaat.

Engeland heeft kunstof kentekenplaten, die breken als je ze probeert te verwijderen/stelen.
Hierdoor zijn de kentekenplaten meteen onbruikbaar.

http://www.autoblog.nl/archive/2008/08/02/spee-kunststof-kentekenplaten


sylvester1986

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 13 november 2011, 21:57:49
Dat zou dan toch een prima oplossing zijn?
Dan hebben we al 2 prima chiploze oplossingen, afbreekbare kentekens/eerst betalen voor het pompen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 13 november 2011, 22:01:54
Tsja, rare methode dat heel Nederland zich aan moet gaan passen aan de pomphouders die het verdommen om hun geld te investeren in diefstalbeveiliging ... De branche met de hoogste winstmarge's dus en de branche die momenteel nauwelijks beveiliging heeft om tanken zonder te betalen te voorkomen  ::)
Jij noemt nu de benzinestations, maar je moet het toch breder trekken. Ook ramkraken, overvallen te hard rijden en door rood rijden met kentekenplaten die gestolen zijn zul je daarmee aanpakken. En ik meen dat de platen 3 euro duurder worden, maar die 3 euro behoedt je wel voor een hoop ellende. ;)