Chip op kentekenplaat tegen fraude

Auteur Topic: Chip op kentekenplaat tegen fraude  (gelezen 2724 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #10 Gepost op: 13 november 2011, 22:41:32
Jij noemt nu de benzinestations, maar je moet het toch breder trekken. Ook ramkraken, overvallen te hard rijden en door rood rijden met kentekenplaten die gestolen zijn zul je daarmee aanpakken. En ik meen dat de platen 3 euro duurder worden, maar die 3 euro behoedt je wel voor een hoop ellende. ;)

Tsja, dan plakken ze een kentekenplaat af voor ze er rare dingen mee gaan doen of ze jatten alsnog andere platen die ze er (tijdelijk) op zetten. Wat mij tegen de borst stuit is dat de benzinebranche er mee komt, gewoonweg omdat zij zich niet aan willen passen of omdat ze zich al genoeg hebben aangepast (dan zou er toch niets meer gestolen moeten worden?).
Nogmaals, kijk hier wat je voor een liter brandstof betaald en hoe makkelijk je het kunt stelen, een beetje de kat op het spek binden in mijn opinie  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #11 Gepost op: 13 november 2011, 22:55:00
VVD wil chip op kentekenplaat tegen fraude

DEN HAAG - Computerchips op kentekenplaten kunnen voorkomen dat onschuldige mensen boetes krijgen doordat criminelen met gestolen kentekenplaten geflitst worden terwijl ze veel te hard rijden of andere overtredingen begaan.
 
Dat denkt VVD-Kamerlid Charlie Aptroot. In een debat met minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) zal hij haar binnenkort vragen specifiek naar deze optie te kijken.

''De fraude kan eenvoudig worden voorkomen door kentekenplaten met een op afstand leesbare chip, die zo op de auto worden bevestigd dat de kentekenplaat onbruikbaar wordt bij verwijdering'', schetste de VVD'er zondag.

''Deze chip is af te lezen door politie en bijvoorbeeld benzinepomphouders met een eenvoudige en betaalbare scanner. Kosten: 2000 euro per scanner, terwijl de bestaande optische kentekenlezers 25.000 euro kosten.''

Onderzoek

Een woordvoerster van het ministerie van Infrastructuur liet zondag weten dat er al onderzoek wordt gedaan naar diefstalbestendige kentekenplaten.

Het gebruik van chips wordt daarin betrokken. Het onderzoek moet eind van het jaar klaar zijn.

Plakken

De VVD vraagt de bewindsvrouw ook de bevestiging van de kentekenplaten aan te passen. Deze platen zijn onlosmakelijk aan auto’s vast te maken.

Aptroot: ''Het gaat hierbij niet om lassen of nagelen maar om plakken, een nieuwe techniek. De leveranciers hebben het beschikbaar en het is getest. Worden ze gestolen, dan zijn de platen duidelijk zichtbaar beschadigd en niet langer te gebruiken.''

http://www.nu.nl/binnenland/2666990/vvd-wil-chip-kentekenplaat-fraude.html


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #12 Gepost op: 14 november 2011, 00:10:20
Tsja, dan plakken ze een kentekenplaat af voor ze er rare dingen mee gaan doen of ze jatten alsnog andere platen die ze er (tijdelijk) op zetten. Wat mij tegen de borst stuit is dat de benzinebranche er mee komt, gewoonweg omdat zij zich niet aan willen passen of omdat ze zich al genoeg hebben aangepast (dan zou er toch niets meer gestolen moeten worden?).
Nogmaals, kijk hier wat je voor een liter brandstof betaald en hoe makkelijk je het kunt stelen, een beetje de kat op het spek binden in mijn opinie  ::)

Als ondernemer krijg je facturen gespecifeerd..... dan pas zie je wie de grote verdiener is op brandstof, dat is de staat. Op de tweede plaats de raffinaderij, op de derde plaats pas met een winstmarge van 8% de pomphouder. Door de diefstallen zien zijn hun marge zakken want de staat pakt wel wat hen toekomt die heeft niets te maken met de diefstal.
Ook over de gestolen liters wordt de afdraging aan de staat gewoon geregeld dus die komt niet zo snel met maatregellen ertegen.

Maar een chip in het kenteken is al wat, was het niet zo dat als men vanavond de plaat steelt en vanavond ermee tankt meerdere liters dat het nog niets uitmaakt. Men gooit voordat er aangifte gedaan kan worden de plaat gewoon in een kanaal.
Echt wat zou het kunnenworden als er twee chips worden gebruikt, 1 in het voertuig en 1 in de plaat. Wanneer beiden verder dan 1m van elkaar zijn gaat er een alarm af en wordt het geregistreerd. Dit komt de pomphouder neit gelijk ten goede maar wel de houder van het kenteken
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #13 Gepost op: 14 november 2011, 00:57:22
Engeland heeft kunstof kentekenplaten, die breken als je ze probeert te verwijderen/stelen.
Hierdoor zijn de kentekenplaten meteen onbruikbaar.

Op zich een goed systeem idd, maar je moest eens weten hoeveel engelse platen in nederland vals/ niet juist zijn.... dat engelse systeem werkt dus ook niet echt. Ik vrees dat elk systeem zo zijn nadeel heeft, en dus is de vraag of het kentekensysteem niet achterhaald is? Moeten we niet gewoon elke auto een vaste plaat geven met een europees "kenteken"nummer? Landcode-registratiecode (stel: 13-vw162ft waarbij 13 dan nederland is en de rest fabrikantcode en blabla). Beetje een combi tussen het franse kentekensysteem en de wel bekende barcode.
Dat beperkt voor de boef het soort kenteken dat hij kan stelen (de burger kan immers zo zien of het kenteken op de juiste auto zit (vw=volkswagen, OP=opel, MZ= mazda, MA = Maybach etc etc)
Daarnaast uiteraard een digitale (niet nederlandse) microchip die de fabrikant op diverse plaatsen plaatst. Alleen nog een goede (niet nederlandse) scanner om de boel met een snelheid van +20km/u bij inhalende surveillance  0098 te scannen.
Lijkt me goedkoop, want elke fabrikant kan in 1 europees-systeem zijn product van een "kenteken" voorzien en het is niet meer nodig om voor elk land een kentekensysteem te ontwikkelen. En van gesloopte voertuigen kunnen de kentekens zo hergebruikt worden.
Dan ook graag scanners bij het tankstation zodat ik niet meer hoef te wachten op die ****** die zijn pincode verkeerd intoetst/ geen saldo heeft/ messen wil bestellen bij B*/ raceauto bij SH*** wil halen en weet ik veel nog meer. Want dat scheelt onwijs veel tijd (ook met werk!) en als we dan toch bezig zijn kan het RDW ook gelijk mijn kilometers meten voor de kilometer heffing en kunnen de dure camera's voor de traject controle ook weg. Als je binnen xx tijd thuis bent vanaf je werk, heb je te snel gereden en krijg je een boete  :o

Lang leve de techniek, en weg met de privacy! Dat zijn de dilemma's, alles is tecnisch gezien mogelijk (ookal in 2008!) maar willen we dat wel??? En dus wordt het een politieke tussenvorm die niet waterdicht is en zullen we nog steeds bezwaarschriften moeten schrijven en ga zo maar door.

Whaha aldus moppersmurf!
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens