Politie pakt activisten op bij intocht Sint - Dordrecht / Amsterdam 11 en 12-11-2011

Auteur Topic: Politie pakt activisten op bij intocht Sint - Dordrecht / Amsterdam 11 en 12-11-2011  (gelezen 24143 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Voel mij ook niet echt getraumatiseerd.  ;D
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

sylvester1986

• Gast
Ik heb er nooit last van gehad, net als dat ik nu zoveel last heb van iemand met zo'n shirt...niet dus.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Mooi, bij deze dus weer on topic mbt dit incident.

Verdere discussies over trauma's en onze goed heiligman mogen in de huiskamer gevoerd worden.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
nog een stukje van NOS.NL:

Arrestaties bij intocht Sinterklaas

http://nos.nl/artikel/312891-arrestaties-bij-intocht-sinterklaas.html
Toegevoegd: zaterdag 12 nov 2011, 18:36

De politie in Dordrecht heeft vier mensen opgepakt bij de intocht van Sinterklaas in die stad. Volgens de politie hadden ze geen gehoor gegeven aan een bevel om te vertrekken. Ze zouden ongeoorloofd hebben gedemonstreerd. Volgens bronnen op internet droegen de vier mensen T-shirts met de tekst 'Zwarte Piet is racisme'.

De politie had de twee mannen en twee vrouwen eerder op de dag al gewaarschuwd de intocht van de goedheiligman niet te verstoren. Toen de agenten ze later op de dag opnieuw tegenkwamen en nog steeds probeerden de aandacht te trekken, is het viertal gearresteerd.

Op YouTube is een filmpje verschenen, waarop de arrestatie van één van hen is te zien. Een man ligt op de grond en schreeuwt dat hij niet heeft gedaan. Drie agenten houden hem aan.

Afgezien van de vier aanhoudingen verliep de intocht van Sinterklaas in Dordrecht zonder problemen, aldus de politie.

#Sinterklaasintocht
Op twitter is de hashtag #Sinterklaasintocht op dit moment trending topic. Veel Nederlanders maken zich vrolijk over Amerikanen die denken dat de hashtag een terroristische code is.
Samen sterk in de hulpverlening!

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Zwarte Piet-demonstrant is Amsterdammer

http://www.parool.nl/parool/nl/224/BINNENLAND/article/detail/3031401/2011/11/13/Zwarte-Piet-demonstrant-is-Amsterdammer.dhtml
13-11-11   15:21 uur

De demonstrant die gisteren bij de intocht van Sinterklaas in Dordrecht aangehouden werd, is een Amsterdammer. Zo blijkt uit verslaggeving van AT5.

De film- en theatermaker uit Amsterdam werd aangehouden omdat hij een t-shirt droeg met 'Zwarte Piet is racisme'. Volgens het AD werden nog drie andere demonstranten aangehouden tijdens de intocht in Dordrecht.

Omstanders die het incident gadesloegen menen dat de politie 'onevenredig hard' ingreep. Een woordvoerder van de politie wilde niets kwijt over de aard van het protest. Wel is bekend dat de politie de demonstranten zaterdagochtend al gewaarschuwd had. Toen de agenten later op de dag terugkwamen stonden de demonstranten er nog steeds en zijn ze gearresteerd.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Politie houdt betogers aan bij intocht Sint

http://www.at5.nl/artikelen/71420/ook-hier-demonstratie-bij-intocht-sint
zondag 13 november 2011 16:51

Ook bij de intocht van Sinterklaas in Amsterdam zijn vandaag Zwarte Piet-demonstranten afgevoerd door de politie. Ze kregen een boete.

Foto: Frank Buis/AT5

Gisteren demonstreerde betogers al in Dordrecht, bij de landelijke intocht van Sinterklaas. Eén man, uit Amsterdam, droeg toen een t-shirt met 'Zwarte Piet is racisme'. Hij werd hardhandig aangehouden.

De vijf demonstranten die zondagmiddag bij het Leidseplein afgevoerd werden, hadden geen t-shirts, maar deelden wel dezelfde pamfletten uit. In de pamfletten werd Zwarte Piet in verband gebracht met racisme, zegt de politie. De aanhoudingen zijn verricht voor Sinterklaas voorbij kwam.

De politie zegt tegen AT5 dat de demonstranten de boete hebben gekregen voor opruiing. De betogers lieten zich niet zomaar afvoeren, één van de demonstranten trapte vrij agressief naar de fiets van een agent.

Volgens een van de aangehouden demonstranten was er helemaal geen reden tot actie van de politie. 'Er is nooit één pamflet uitgedeeld noch aanwezig geweest', schrijft ze via Twitter. Waarom de politie dan toch in actie kwam? 'Dat is het mooie, er was geen reden! Op mijn process verbaal staat VERDENKING van verstoring van de openbare orde...'

Gespot door Frank Buis/AT5: Ook bij de intocht van Sinterklaas in Amsterdam zijn vandaag Zwarte Piet-demonstranten afgevoerd door de politie. Ze kregen een boete. Gisteren demonstreerde betogers al in Dordrecht, bij de landelijke intocht van Sinterklaas. Eén man, uit Amsterdam, droeg toen een t-shirt met 'Zwarte Piet is racisme'. Hij werd hardhandig aangehouden. De vijf demonstranten die zondagmiddag bij het Leidseplein afgevoerd werden, hadden geen t-shirts, maar deelden wel dezelfde pamfletten uit. In de pamfletten werd Zwarte Piet in verband gebracht met racisme. De politie zegt tegen AT5 dat de demonstranten de boete hebben gekregen voor opruiing.

Meer foto's van Frank Buis op AT5 Gespot

sylvester1986

• Gast
Nou, nou pamfletten uitdelen....hoe durven ze.

Dimeg

• Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
Je zal maar 's ochtends wakker worden met het gevoel dat je de Sinterklaas-optocht moet verstoren :-\

TheBeast

• Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • BHV
ben eigenlijk meer geïnstresseerd in het juridisch draagvlak.

Want kan wel niet leuk zijn voor de kinderen ect. (wat ik heel goed begrijp) maar gaat nu toch iets verder..

Gaat politie nu bepalen wat jij op je t-shirt mag zetten of niet...
Mag je geen pamfletten uitdelen?  

Gaat de politie niet erg ver hiermee? Waar ligt de lijn...

Ben ook ook wel erg benieuwd als die in rechtbank komt..

Professor in fictie

• Forum gebruiker
  • ^Samen sta je sterk^
Als ik het mij goed herinner is zwarte piet, gewoon Piet die zwart is geworden van alle schoorstenen? Wat een gedoe, moorkoppen worden chocolade slagroomsoesen, negerzoenen worden Buys zoenen.

Ik voel me zelf altijd erg gediscrimineerd als mijn vrienden met witte chocolade of blanke vla thuiskomt. En de poes begint te mauwen als ik met een tompouce thuis komt. Van mijn homoseksuele broer mag ik geen roze koeken meer eten en van zijn vriend geen jodenkoeken of jodenuien, mijn opa heeft een hekel aan "oude" kaas. De juwelier mag geen slavenarmband meer verkopen. Elvis mag King Creool niet meer zingen.

Eigenlijk moet je je afvragen of de lontjes niet elke keer een beetje korter worden (of de tenen langer). Vooral omdat de personenen die met recht mogen claimen verdriet te hebben bij de gebruikte termen al geruime tijd overleden zijn. In reactie op alle pseudoverontwaardiging wordt alles en iedereen politiekcorrecter. Scheldworden die nu als zeer kwetsend ervaren worden (bv mongool maar ook idioot, debiel, imbiciel etc) waren 20 jaar geleden valide medische indicatie voor een afwijking resp indicatie van het intelligentie niveau. Natuurlijk hoort bij evolutie en ontwikkeling ook een stukje heroverwegen van woordkeuzes maar laten we dat niet baseren op de waan van het moment.

Wat de sint betreft, hij is volgens mij samen met Sint Maarten een van de oudste en een van de weinige goedheiligmannen die daadwerkelijk op deze bol hebben rondgelopen  (itt tot die andere commerciële kerel). Laat het kinderfeest een feest zijn en volg een LOI cursus (Nederland wordt steeds slimmer) ipv de lol voor andere te verstieren met pamfletten en t-shirts. Bah!
Freude am Fahren