Politie pakt activisten op bij intocht Sint - Dordrecht / Amsterdam 11 en 12-11-2011

Auteur Topic: Politie pakt activisten op bij intocht Sint - Dordrecht / Amsterdam 11 en 12-11-2011  (gelezen 24168 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
all cops are brave?
Ja, dat is inderdaad zo... maar dat bedoelen ze dus niet http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=47109.0  ^-^
Samen sterk in de hulpverlening!

dielangemotormuis

• Senior gebruiker
Curaçao: ‘Arrestaties intocht Sint racisme!’

DORDRECHT -  Onacceptabel, vernederend en bovenal racistisch. Dat vindt de regering van Curaçao van de arrestatie van vier anti-zwartepietendemonstranten tijdens de Sinterklaasintocht in Dordrecht.

Een van de vier arrestanten is de Antillaanse dichter Quincy Gario. Hij droeg tidjens de intocht een t-shirt met de tekst 'Zwarte Piet is racisme'.

Op YouTube zijn beelden opgedoken waarop is te zien hoe Gario door drie agenten wordt ingerekend en afgevoerd. Een schande, zo oordeelt de Curaçaose minister Sheldry Osepa tegen de Wereldomroep. "Een skinheadachtig kaalgeschoren agent samen met andere collega’s hebben gemeend de pacifistische Quincy Gario te moeten aanhouden. Op de beelden valt te zien dat deze agenten Quincy Gario daarbij hebben geschopt en grovelijk vernederd, terwijl Quincy desolaat nog riep niets verkeerds te hebben gedaan", foetert hij. "Het fundamentele recht van burgers op vrijheid van meningsuiting en het erkend recht tot vergaderen en betoging dient te worden gerespecteerd. De overheid, waaronder de politieagent, moet hiervoor garant staan", aldus Osepa.

Volgens de minister is de arrestatie ingegeven door “een diepgeworteld motief dat herleidbaar is tot racisme.” Hij spreekt van een klap 'in het ongeschminkt gezicht van zwarte kustenaars en onacceptabel.”

De politie had Gario en zijn drie mededemonstranten zaterdagochtend overigens al gewaarschuwd. Toen agenten ze later op de dag opnieuw tegenkwamen en zij „nog steeds een platform zochten voor hun mening”, is het viertal gearresteerd. Een dag later werden tijdens de Sinterklaasintocht in Amsterdam ook vijf anti-zwartepietendemonstranten opgepakt.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/10920296/__Arrestaties_intocht_Sint_racisme___.html?sn=binnenland

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Je kan Sint en Piet moeilijk tot het openbaar gezag rekenen. ;) En de tekst op het T shirt lijkt me niet opruiend...

Uh, zij hoeven de openbare orde ook niet te handhaven toch ? Het gaat om het opstoken van mensen zodat de openbare orde wordt verstoord.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Pfff die opmerking over die 'skinheadachtige kaalgeschoren agent' is zo dom en voorspelbaar.... En dan vanuit een hoek waar men puur vanwege dat 'zwarte' aspect van Zwarte Piet bralt over 'racisme'. Racisme wordt heden ten dage wel heel gauw geroepen.

Laat men zich daar maar eens meer druk maken om bestrijding van corruptie dan om een eeuwenoude kindertraditie ergens ver weg.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Uh, zij hoeven de openbare orde ook niet te handhaven toch ? Het gaat om het opstoken van mensen zodat de openbare orde wordt verstoord.

Opruiing is in verschillende artikelen gevangen toch? Dit artikel (132) gaat over het opruien tot het plegen van een strafbaar feit en/of geweldpleging tegen het Openbaar gezag. Openbaar gezag is niet hetzelfde als openbare orde (volgens mij, maar ik ben geen jurist dus kan het fout hebben).
De openbare orde is ook niet beschreven in een wetsartikel op zich, maar volgens mij is het een verzameling van vele artikelen uit wetten en APV's. Bij het overtreden van 1 van die artikelen kan je spreken van verstoren van de openbare orde.

(Excuses als ik totaal verkeerd begrijp, ik wil zeker niet betweterig overkomen, dus als het in de praktijk anders werkt dan laat ik me graag verbeteren. :) )
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Dinges

• Senior gebruiker
Neem bijvoorbeeld wie zoet is krijgt lekkers en wie stout is de roe. Of Als je niet lief bent dan ga je in de zak mee naar Spanje.

Sorry hoor maar hiermee worden kinderen jarenlang onnodig de stuipen op het lijf gejaagd want owee als ik niet lief ben dan kan er dit en dat met me gebeuren.
En ouders die je altijd hoort zeggen je moet wel eerlijk zijn tegen pappa en mamma en niet liegen.

Was het maar geen fabeltje....ik kan er een heleboel aanwijzen die als kind best in een zak mee naar Spanje hadden gemogen, wat mij betreft.. ::) ;D

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.

sylvester1986

• Gast
Was het maar geen fabeltje....ik kan er een heleboel aanwijzen die als kind best in een zak mee naar Spanje hadden gemogen, wat mij betreft.. ::) ;D
Ik wilde altijd mee, nadat ik foto's had gezien van Spanje ;D
Of mijn ma er blij mee was, denk het niet :P

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Pfff die opmerking over die 'skinheadachtige kaalgeschoren agent' is zo dom en voorspelbaar.... En dan vanuit een hoek waar men puur vanwege dat 'zwarte' aspect van Zwarte Piet bralt over 'racisme'. Racisme wordt heden ten dage wel heel gauw geroepen.

Laat men zich daar maar eens meer druk maken om bestrijding van corruptie dan om een eeuwenoude kindertraditie ergens ver weg.

Jep, mijn gedachte, scheelt me alweer een reactie schrijven!  O0
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.

TheBeast

• Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • BHV
Misschien overheen gelezen maar waarvoor is deze persoon nu aangehouden dan.

Beledigen van Sint en Piet in functie?  998765

Wordt een leuke rechtzaak..

Of (als advocaat voor de duivel) heeft de politie persoon maar gewoon opgepakt (al dan niet terecht) zodat intocht zonder 'incidenten' verder kon gaan..
Weg=weg zeg maar... al is het niet eens rechtsgeldig.

Want... (al ben ik zelf vader..) dat riekt hier wel heel erg na..
Ik kan mij niet voorstellen dat 3 personen op 50.000 mensen hier nu zo probleem is dat ze medestanders zoeken voor hun platform.

Ik zie daar nou niet echt een probleem in of zie ik dit nu verkeerd. Waren geen opstootjes of what ever.. (tenminste dat kan ik niet terugvinden).