GRIP 3 Zeer grote brand (houthandel) Zijtak - Laren 13-11-2011

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote brand (houthandel) Zijtak - Laren 13-11-2011  (gelezen 49627 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #60 Gepost op: 14 november 2011, 00:49:24
Jammer dat het zo mistig is, anders zou ik zeggen.... zet maar een paar helicopters in van het leger met bambi's.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #61 Gepost op: 14 november 2011, 00:49:39
p2kflex
00:49:15 14-11-11GROUP-1Pr 3 Opkomen kazerne (Inzet: restdekking regio) EEMLANDWEG 30 HUIZEN 732 BvD contact AC
0703005BRW Huizen (Blusploeg 5)
0703008BRW Huizen (Dienstwissel)
0703015BRW Huizen (BvD ploeg 5)
0703017BRW Huizen (Commando)
0703901BRW Huizen (Lichtkrant)
0704998Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek (GMS Koppelcode)
0704999Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek (Lichtkrant GMK)

Tijgernest

• Senior gebruiker
Reactie #62 Gepost op: 14 november 2011, 00:50:28
Brand bij houthandel in centrum Laren
Laatste update:  14 november 2011 00:20

LAREN - Bij een houthandel in Laren woedt zondagavond een grote brand.  De onderneming staat midden in een woonwijk bij het centrum van de Noord-Hollandse plaats.
De hulpdiensten zijn met veel materieel uitgerukt, mede omdat de brand is overgeslagen naar een kantoorpand en de bibliotheek.
De NOS weet te melden dat in de buurt van de brand veel huizen met rieten daken staan, wat het gevaar van overslaan van het vuur groter maakt.
In sommige delen van Laren is de stroom uitgevallen.
http://www.nu.nl/binnenland/2667099/brand-bij-houthandel-in-centrum-laren.html
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter

Fireball

• Senior gebruiker
Reactie #63 Gepost op: 14 november 2011, 00:51:18
Ik denk dat een plasbrand eenvoudiger te blussen is dan dat je een ontploffing hebt van diesel.
Maar zoals Peter al zei, ze kunnen er waarschijnlijk al niet meer bij.

Plasbrand kun je wel blussen, mits je genoeg schuim hebt. Desondanks zul je de plas groter maken, omdat schuim ook grotendeels water is. En dan krijg je leuke taferelen,zoals bij Chemiepack in Moerdijk]

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #64 Gepost op: 14 november 2011, 00:53:17
Jammer dat het zo mistig is, anders zou ik zeggen.... zet maar een paar helicopters in van het leger met bambi's.

Helaas denk ik niet dat dat enigsinds een mogelijkheid is. Ook niet als er geen mist was.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

nrkvbdnh

• Senior gebruiker
  • nrk verbindingsdienst noord holland
Reactie #65 Gepost op: 14 november 2011, 00:56:07
p2kflex
00:54:15 14-11-11GROUP-1BR 1 INT.REG. BIJSTAND COMPAGNIEBRAND (+Inc.net: bgv-bystand-03+) , Houthandel ZIJTAK 8 LAR [ AGS1 ]
0101111BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (AGS-1 Adviseur gevaarlijke stoffen)
0102998BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Monitorcode)
nederlandse rode kruis verbindingsdienst noord holland  AED bediennaar/matriaalbeheerder VBD-NW

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #66 Gepost op: 14 november 2011, 00:56:25
Helaas denk ik niet dat dat enigsinds een mogelijkheid is. Ook niet als er geen mist was.

Waarom niet? Ik neem aan dat de heli's van de luchtmacht ook 's nachts kunnen vliegen?
(nachtkijkers)

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #67 Gepost op: 14 november 2011, 00:58:40
Waarom niet? Ik neem aan dat de heli's van de luchtmacht ook 's nachts kunnen vliegen?
(nachtkijkers)

Ten eerste is er een te lange opkomsttijd voor deze mensen. (meer dan 2 uur). Daarna moet er nog een vulplaats worden gevonden
Daarnaast is het oppervlakte van de brand te klein om een goeie dropping te doen. Het moet sowieso op buitenterrein en niet op gebouwen, want die kunnen die druk niet aan. Dat kunnen mensen overigens ook niet dus de hele omgeving zal moeten worden ontruimd. Ook brandweermannen zullen dus weg moeten bij een dropping.

En zo zijn er nog 17 redenen waarom dit niet zou kunnen, explosiegevaar van die brandstoftank bijvoorbeeld.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #68 Gepost op: 14 november 2011, 01:03:45
Ten eerste is er een te lange opkomsttijd voor deze mensen. (meer dan 2 uur). Daarna moet er nog een vulplaats worden gevonden
Daarnaast is het oppervlakte van de brand te klein om een goeie dropping te doen. Het moet sowieso op buitenterrein en niet op gebouwen, want die kunnen die druk niet aan. Dat kunnen mensen overigens ook niet dus de hele omgeving zal moeten worden ontruimd. Ook brandweermannen zullen dus weg moeten bij een dropping.

En zo zijn er nog 17 redenen waarom dit niet zou kunnen, explosiegevaar van die brandstoftank bijvoorbeeld.

Ok, helpt het dan ook nog als ze b.v. van grotere hoogte droppen, dan krijg je een grotere spreiding van water.
Of is deze optie in dergelijke gevallen gewoon pertinent uitgesloten?

Andere vraag, zijn er ook scenario's voor dergelijke risicovolle bedrijven en wanneer wordt daar dan meteen op ingezet?

sylvester1986

• Gast
Reactie #69 Gepost op: 14 november 2011, 01:05:22
Rampenplan Laren geactiveerd om brand

Bij een houthandel midden in Laren is zondagavond een grote brand uitgebroken. Vanwege de ernst van de brand is het gemeentelijk rampenplan in werking getreden. In delen van Laren is door de brand de stroom uitgevallen.

De hulpdiensten zijn met veel materieel uitgerukt, mede omdat de brand is overgeslagen naar een kantoorpand en de bibliotheek. De brandweer laat weten dat de brand moeilijk te bestrijden is vanwege opdwarrelende vuurdeeltjes, zogeheten vliegvuur. De deeltjes vormen een bedreiging voor een aantal nabijgelegen huizen met rieten daken.

Een dieseltank die zich in de buurt bevindt, wordt door de brandweer afgeschermd.

Bij de brand is iemand lichtgewond geraakt. De toedracht daarvan is nog niet duidelijk. De houthandel bevindt zich aan de Zijtak, midden in een woonwijk nabij het centrum van de Noord-Hollandse plaats.

ad.nl