Gemeente LarenGrote brand bij houtzagerij in Laren
UPDATE Geëvacueerde bewoners kunnen weer naar huishttp://www.laren.nl/laren/home/nieuws/id_504629Update 12.24 uur
Rond half twaalf, zondagavond 13 november 2011, is er brand uitgebroken in een houtzagerij in het centrum van Laren. Helaas is het vuur overgeslagen naar de naastgelegen bibliotheek. Zowel de houtzagerij als de bibliotheek zijn volledig in vlammen opgegaan. Omwonenden hebben hun huis moeten verlaten.
Hieronder een lijst met vragen en antwoorden naar aanleiding van de brand. De lijst wordt regelmatig vernieuwd en aangevuld.
Wanneer kan ik weer naar huis?
Bewoners van de geëvacueerde huizen mogen weer naar huis.
Mag ik mijn tuin betreden?
Ja dat mag. We adviseren u om eventuele polyestervezels die in uw tuin kunnen liggen vooralsnog niet op te ruimen.
Wordt mijn huis bewaakt?
Zo lang het gebied is afgezet, wordt het bewaakt door politie.
Welk gebied is afgezet?
Het gebied rondom de houtzagerij. Dat wordt begrensd door Boekweitskorrel, St. Janstraat, Ambachtstraat en Zijtak.
Zijn er gevaarlijke stoffen vrijgekomen?
In het afgezette gebied is bij de houtzagerij en de bibliotheek een minimale hoeveelheid asbest gevonden. Bij de brokstukjes die in tuinen zijn gevonden gaat het vooralsnog niet om asbest, maar om polyestervezels. We adviseren u om de polyestervezels vooralsnog niet op te ruimen. Uiteraard wordt verder onderzoek gedaan. Buiten het afgezette gebied zijn ook geen gevaarlijke stoffen aangetroffen.
Bij de brand is wel veel rook vrijgekomen. Het inademen daarvan levert altijd gevaar op. De brandweer doet nog wel metingen in de omgeving. Die metingen hebben geen verhoogde concentratie van gevaarlijke stoffen aangetoond.
Kan ik mijn huisdier eten geven?
Het gebied is afgezet. Zodra het gebied is vrijgegeven worden direct omwonenden daarover geïnformeerd. Die informatie komt ook op de website van de gemeente Laren.
Wat is de schade?
Bibliotheek staat op instorten.
Houtzagerij is geheel afgebrand.
Ik heb schade aan mijn huis/tuin/etc. Wat moet ik doen?
U moet contact opnemen met uw verzekeringsmaatschappij. Deze kan de schade voor u afhandelen.
Is de brand onder controle?
Ja, om 3.35 is sein brandmeester afgegeven. Nablussen duurt nog enkele uren.
Hoeveel omwonenden zijn geëvacueerd?
16 Omwonenden zijn in eerste instantie opgevangen op het gemeentehuis in Laren. Daarna zijn de meesten naar vrienden of familie gegaan. Mensen die geen onderdak hebben kunnen vinden is een slaapplaats aangeboden in Hotel Witte Bergen.
Is er een telefoonnummer voor meer info?
Ja, namelijk: 035-7513296
Een deel van het dorp is afgesloten. Hoe moet ik nu rijden?
Voor de aanvoer van bluswater is inderdaad een deel van het centrum afgesloten. Volg de aanwijzingen van de verkeersregelaars op.
Zijn er gewonden gevallen?
Nee. Een persoon had door de schrik pijn op de borst. Deze persoon is direct geholpen.
Wordt er een persconferentie georganiseerd waar de burgemeester het woord voert?
Ja. Vanmiddag om 15.00 uur is er een persconferentie.
Hoe zit het met het openbaar vervoer
Er zijn tijdelijke opstapplaatsen bij Singer.