Hogere boete voor racen bij wegwerk

Auteur Topic: Hogere boete voor racen bij wegwerk  (gelezen 6156 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

wim76

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
  • agent politie haaglanden
Reactie #10 Gepost op: 18 november 2011, 09:25:05
Staande houden en artikel 130 vorderen: weg probleem!

Maar natuurlijk joh. Volgens mij ging 130 over of een persoon nog wel over de juiste rijvaardigheid beschikt.
Is wat anders dan enkel te hard rijden.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #11 Gepost op: 18 november 2011, 14:23:00
Het is niet een kwestie van vergeten maar een kwestie van niet willen (dus makkelijkheid)

Maar daar zou dus ook op gecontroleerd moeten worden   >:D
Dat gebeurt ook, maar helaas niet bij alle wegbeheerders en helaas niet vaak genoeg.

Ik zie wel meer rare dingen bij wegwerkers qua borden.......ook even die kant belichten.   ;)

In 30 km zones zie ik regelmatig een bord wegwerken staan (J18) met het maximumsnelheid bord waarin 50 staat.
of
In 30 km zones het bord (J18) staan met een het maximumsnelheidsbord 30  en na de wegwerkzaamheden  het bord einde maximumsnelheid 30
(hier hoeft dus geen maximumsnelheid van 30 km per uur te worden aangegeven wat het is al 30)

Maar het zijn ook vaak de wegwerkers zelf die, die borden plaatsen.   En niet iemand van bij de gemeente of rijkswaterstaat.
Het is bord J-16 maar dat zij u vergeven  >:D
De regel bij werk in uitvoering is dat altijd een werkvak snelheid wordt ingesteld. Op een snelweg dus 90 of 70, op een provinciale weg 70 of 50, binnen de bebouwde kom altijd 30, ook als er al een 30 km/u zone is. Het gaat er in dat geval niet meer om dat mensen hun snelheid niet kunnen veranderen omdat ze toch al 30 km/u rijden, maar om de waarschuwing voor de werkzaamheden. Een extra stimulans om toch echt niet harder dan 30 km/u te rijden.

De borden bij werk in uitvoering worden in praktisch alle gevallen geplaatst door de opdrachtnemer / aannemer. De wegbeheerder (RWS, provincie, gemeente) heeft vaak geen mensen en middelen om de juiste verkeersmaatregelen te nemen. En als ze dat wel hebben, dan hooguit voor de eigen werkzaamheden (de eigen plantsoenendienst bijvoorbeeld).

Maar terug on-topic:
Prima dat de politie beter controleert op snelheid in werkvakken, maar dan verwacht ik ook dat de werkvakken passen bij de gevraagde snelheid. En niet, zoals eerder genoemd, dat er wel borden staan maar niet gewerkt wordt. Of dat de rijbaan ook inderdaad zo smal is dat 30 km/u gerechtvaardigd is.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #12 Gepost op: 19 november 2011, 01:12:49
Maar natuurlijk joh. Volgens mij ging 130 over of een persoon nog wel over de juiste rijvaardigheid beschikt.
Is wat anders dan enkel te hard rijden.

Inderdaad: een bestuurder moet over de juiste rijvaardigheid beschikken! Er zijn een aantal zaken die in een artikel 130 vordering mee gaan tellen.

- geschiedenis van de betrokken persoon in verkeersovertredingen/ - misdrijven
- de ernst van de gepleegde overtreding of gebeurtenis
- de samenloop van de overtreding of gebeurtenis

Als er goed omschreven wordt wat er aan de hand was kan je altijd een artikel 130 laten vorderen. In A-A gaat er dan iemand over beslissen of de vordering voldoet aan de criteria en doorgezet wordt. Als dat niet zo is, maakt het ook niet uit want dan telt het toch mee voor de geschiedenis!

Oja bij mij staat dit jaar de teller op 13 ingediende vorderingen 098uo
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #13 Gepost op: 19 november 2011, 04:04:21
Behalve dat ik dit soort figuren niet begrijp is het volgens mij al jaren zo dat bij wegwerkzaamheden de boete 3 x hoger is als normaal maar volgens mij weet het gros van rijdend Nederland dit niet eens.

Mocht ik het verkeerd hebben dan graag correctie van bovenstaande.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #14 Gepost op: 19 november 2011, 05:42:54
Behalve dat ik dit soort figuren niet begrijp is het volgens mij al jaren zo dat bij wegwerkzaamheden de boete 3 x hoger is als normaal maar volgens mij weet het gros van rijdend Nederland dit niet eens.

Mocht ik het verkeerd hebben dan graag correctie van bovenstaande.

Op om.nl bij snelheidsboetes heb ik het volgende ingevuld:


Citaat
U heeft aangegeven:
U reed met een personenauto, motor of brommobiel.
U reed binnen de bebouwde kom.
U reed met een snelheid van 80 km/u.
De maximaal toegestane snelheid ter plaatse was 50 km/u.
U heeft de maximumsnelheid dus met 30 km/u overschreden.
Deze input is ZONDER wegwerkzaamheden.
Van deze snelheidsoverschrijding wordt een wettelijke meetcorrectie van 3 km/u afgetrokken; voor de berekening van het boetebedrag wordt dus uitgegaan van een overschrijding van de snelheid met 27 km/u.

Het boetebedrag:
Boetebedrag: € 206,-.

Citaat
U heeft aangegeven:
U reed met een personenauto, motor of brommobiel.
U reed binnen de bebouwde kom.
U reed met een snelheid van 80 km/u.
De maximaal toegestane snelheid ter plaatse was 50 km/u.
U heeft de maximumsnelheid dus met 30 km/u overschreden.
Bovendien werden er ter plaatse wegwerkzaamheden verricht.
Van deze snelheidsoverschrijding wordt een wettelijke meetcorrectie van 3 km/u afgetrokken; voor de berekening van het boetebedrag wordt dus uitgegaan van een overschrijding van de snelheid met 27 km/u.

Het boetebedrag:
Boetebedrag: € 274,-.

Als ik 206 euro keer 1,(1/3) doe, komt er 274 euro uit. Niet drie keer, maar met één derde van het oorspronkelijke boetebedrag verhoogd.


wim76

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
  • agent politie haaglanden
Reactie #15 Gepost op: 19 november 2011, 08:03:07
Inderdaad: een bestuurder moet over de juiste rijvaardigheid beschikken! Er zijn een aantal zaken die in een artikel 130 vordering mee gaan tellen.

- geschiedenis van de betrokken persoon in verkeersovertredingen/ - misdrijven
- de ernst van de gepleegde overtreding of gebeurtenis
- de samenloop van de overtreding of gebeurtenis

Als er goed omschreven wordt wat er aan de hand was kan je altijd een artikel 130 laten vorderen. In A-A gaat er dan iemand over beslissen of de vordering voldoet aan de criteria en doorgezet wordt. Als dat niet zo is, maakt het ook niet uit want dan telt het toch mee voor de geschiedenis!

Oja bij mij staat dit jaar de teller op 13 ingediende vorderingen 098uo

Hoe hard moet iemand langs de wegwerkzaamheden rijden dan om van jou 130 aan zijn broek te krijgen?
Want de nasleep van 130 is nogal wat qua kosten voor zo'n persoon als hij alleen te hard heeft gereden.
Volgens mij moet er heel wat meer aan de hand zijn dan alleen te hard rijden.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #16 Gepost op: 19 november 2011, 09:23:01
Als er goed omschreven wordt wat er aan de hand was kan je altijd een artikel 130 laten vorderen. In A-A gaat er dan iemand over beslissen of de vordering voldoet aan de criteria en doorgezet wordt. Als dat niet zo is, maakt het ook niet uit want dan telt het toch mee voor de geschiedenis!


Dus met een onterechte 130 naai je iemand een oor aan.........dat is fraai.    
Het lijkt mij, zoals je het nu neergezet hebt, dat je het wel eens bewust doet om diegene dus die bovenstaande oor aan te naaien omdat die in jouw optiek "het verdient".  

Als het inderdaad zo is dat een agent een 130 onterecht kan geven met gevolgen dat deze agent dus voor eigen rechter gaat spelen.............

Ik zal het eea aan gaan vechten tot dat die onterechte 130 van mijn "staat van dienst" verwijdert is, indien ik deze zou krijgen.
En de agent er bij aanklagen, nog geen idee waarvoor maar er zal wat te vinden zijn   >:D


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #17 Gepost op: 19 november 2011, 09:33:29
Dus met een onterechte 130 naai je iemand een oor aan.........dat is fraai.    
Het lijkt mij, zoals je het nu neergezet hebt, dat je het wel eens bewust doet om diegene dus die bovenstaande oor aan te naaien omdat die in jouw optiek "het verdient".  

Een 130 wordt niet zo maar opgelegd, dat heeft niets met naaien te maken. Iedere agent mag een 130 procedure starten als hij deze noodzakelijk vind.  In A-A wordt deze dan beoordeeld door een 130 expert welke bepaald of deze terecht is. Van daaruit wordt deze naar het CBR gestuurd en ook daar wordt er gekeken of het noodzakelijk is. Met andere woorden, er zijn meerdere personen die hun oordeel moeten vellen. Mocht er worden besloten dat het niet nodig is dan staat er uiteraard wel een melding van in het systeem zodat men in het vervolg weet dat er al een keer een procedure gestart is. Dat kan voor het CBR namelijk wel een reden zijn om de keer daarop wel de procedure te starten.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #18 Gepost op: 19 november 2011, 09:53:17
Mocht er worden besloten dat het niet nodig is dan staat er uiteraard wel een melding van in het systeem zodat men in het vervolg weet dat er al een keer een procedure gestart is. Dat kan voor het CBR namelijk wel een reden zijn om de keer daarop wel de procedure te starten.

Ik blijf het onterecht vinden.

Als ik wordt vrijgesproken van (ik noem maar wat) diefstal, wordt dit niet meegenomen bij mijn volgende rechtzaak waar ik heen moet voor diefstal.  Dan zegt de rechter niet: de vorige keer stond u hier ook voor diefstal: deze keer ga ik u wél veroordelen want u stond hier verleden maand ook......  

Het niet vervolgen van iemand die een 130 heeft gekregen staat voor mij gelijk aan vrijspraak.   Ik zal het een en ander eens uit gaan zoeken


sylvester1986

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 19 november 2011, 11:08:18