Hogere boete voor racen bij wegwerk

Auteur Topic: Hogere boete voor racen bij wegwerk  (gelezen 6155 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #20 Gepost op: 19 november 2011, 14:16:47
Ik blijf het onterecht vinden.

Als ik wordt vrijgesproken van (ik noem maar wat) diefstal, wordt dit niet meegenomen bij mijn volgende rechtzaak waar ik heen moet voor diefstal.  Dan zegt de rechter niet: de vorige keer stond u hier ook voor diefstal: deze keer ga ik u wél veroordelen want u stond hier verleden maand ook......  

Het niet vervolgen van iemand die een 130 heeft gekregen staat voor mij gelijk aan vrijspraak.   Ik zal het een en ander eens uit gaan zoeken

Een artikel 130 procedure starten we op als iemand zich in het verkeerd misdraagt EN wij de mate waarin iemand zich misdraagt zodanig vinden dat we betwijfelen of die per soon wel geschikt is deel te nemen aan het verkeer.

Praktijk voorbeeld: taxichauffeur rijdt met zijn taxi met een klant over de vluchtstrook over een afstand van 300 meter met een gemeten snelheid van 60kilometer per uur, langs een langzaam rijdende file.

Dat is een simpele overtreding: rijden over de vluchtstrook ad. 240 euro. En kan zo afgehandeld worden. Maar dit is een beroepschauffeur die zich niet zo hoort te gedragen, zijn klant met die gedraging in gevaar brengt (ondanks dat het wellicht op verzoek is van de klant) en gaat het met een dusdanig snelheid dat het buitensporig is.
Een artikel 5 kan dan toegevoegd worden, kost hem circa nogmaals 240 euro.

Na telefonisch overleg met de 130-afdeling heb ik toen besloten deze taxi chauffeur geen bekeuring te geven maar een artikel 130 vordering te gaan doen.

Het is leerzaam voor de taxichauffeur, de vordering blijft staan in de registers (soort punt van het punten rijbewijs) en het kost vrijwel even veel geld. Daarnaast scheelt het mij bakken met tijd aan schrijf en tik werk.

Geeft dit een beter zicht op wat bedoelt wordt??
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #21 Gepost op: 19 november 2011, 14:26:30
Ik blijf het onterecht vinden.

Als ik wordt vrijgesproken van (ik noem maar wat) diefstal, wordt dit niet meegenomen bij mijn volgende rechtzaak waar ik heen moet voor diefstal.  Dan zegt de rechter niet: de vorige keer stond u hier ook voor diefstal: deze keer ga ik u wél veroordelen want u stond hier verleden maand ook......  

Het niet vervolgen van iemand die een 130 heeft gekregen staat voor mij gelijk aan vrijspraak.   Ik zal het een en ander eens uit gaan zoeken

Het rechstsysteem is heel wat anders, dat levert verwarring op. De mulder wetgeving en het strafrecht kan je niet met elkaar vergelijken, dat gaat aan alle kanten scheef.
Bij mulder kan je 100 x door roodlicht rijden, de boete blijft 180 euro en de diender kan nergens terug vinden dat het al 99x gebeurd is.
Bij strafrecht heb je recidive. Dat levert strafverzwaring op! Een keer gepakt worden voor winkeldiefstal is 50 euro (plus administratiekosten van de winkel) 2x gepakt is (onder voorbehoud) 80 euro etc etc.

In dat kader zou je de 130 maatregel ook kunnen zien!
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #22 Gepost op: 19 november 2011, 14:46:43
moppersmurf, dank je wel voor de uitleg.

Maar ik blijf er wat moeite mee hebben als men er van "hogerhand" niets mee doet.  En het bij een volgend vergrijp het er bij komt.

Ook heb ik er toch wel moeite mee dat het CBR, officier van justitie zonder tussen komst van een rechter deze maatregelen kan opleggen.

Ik vind het goed dat de verkeershufters worden aangepakt .

Ook vind ik dat als iemand geen maatregelen opgelegt zou krijgen, deze vrijgesproken is  en zal dit niet mee worden genomen in een volgende overtreding.  Uitgezonderd als betrokkene een brief zou krijgen waarin zou staan "bij de volgende keer............."  

Ik heb uiteraard gegoogeld  http://wetten.overheid.nl/BWBR0008003/geldigheidsdatum_19-11-2011#Bijlage1
Half Nederland komt er voor in aanmerking    >:D  en dan heb ik niet eens over de geestelijke en lichamelijk gesteldheid.   ;)


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #23 Gepost op: 19 november 2011, 15:35:34
@ Kusje,

er is de afgelopen jaren veel gedaan om juist de rechter te verlichten van de simpele zaken. Dit is begonnen met Mulder, er is al het een en ander
in de WVW opgenomen, sinds kort hebben we ook de zogenaamde stafbeschikkingen waarbij de OvJ de strafmaat bepaald. Ben jij het hiermee niet mee eens dan staat het jou altijd vrij om hiertegen in beroep te gaan.

En als ik zo het verhaal hoor van onze smurf is het niks anders als wat wij bij de douane hebben. Wij houden ook van alle controles bij hoe en
wat. Dan hoef jij niet direct iets strafbaars te hebben gedaan maar wij kunnen wel terug zien wie wat en wanneer. Dit maakt het makkelijker voor ons als we een afweging moeten maken om bepaalde beslissingen te nemen.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #24 Gepost op: 19 november 2011, 16:37:07
Het wordt me steeds duidelijker............dat er van alles over me word bijgehouden    e050 ;)


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,364
Reactie #25 Gepost op: 19 november 2011, 16:43:30
Laat mij eens de knuppel in het hoenderhok gooien; wordt het hier zo langzamerhand niet eens tijd voor wat ik de Zweedse aanpak zou willen noemen: bepaalde zware overtredingen niet meer als overtreding maar als misdrijf behandelen; in Zweden staat voor overschrijding van de doorgetrokken streep gewoon 1 jaar onvoorwaardelijke gevangenisstraf...


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #26 Gepost op: 19 november 2011, 17:56:39
Laat mij eens de knuppel in het hoenderhok gooien; wordt het hier zo langzamerhand niet eens tijd voor wat ik de Zweedse aanpak zou willen noemen: bepaalde zware overtredingen niet meer als overtreding maar als misdrijf behandelen; in Zweden staat voor overschrijding van de doorgetrokken streep gewoon 1 jaar onvoorwaardelijke gevangenisstraf...
Ik heb goed nieuws voor je: dat gaat gebeuren! Het mulder systeem gaat op de schop, wordt elders op het forum behandeld. En dan is bijvoorbeeld 20km/u te hard binnen de bebouwde kom een misdrijf ipv een overtreding.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #27 Gepost op: 19 november 2011, 20:46:28
Even een korte reactie op "er wordt niet gewerkt"
Er staan wel vaak nog materielen langs de weg of er is gegraven. Ik hoef de blauwe en gele kant hier niet uit te leggen wat er gebeurt als iemand met 50 een greppeltje raakt of met 80.
Maar ook kan ik u vertellen hoever een verkeersschildje komt bij 30km/h ongeveer 5m, bij 50km/h 20m en bij 70km/h 90m. Vaak is er een fietspad/voetpad naast de weg, denk je eens in wat er gebeurd met jou als jij op de fiets zo'n schildje kopt?

Voor het wegdraaien is de aannemer verantwoordelijk, de controlle hierop de wegbeheerder. Beiden laten het wel eens afweten waarom? Mens zijn betekend ook wel eens dingen vergeten, niet goed maar gebeurd wel.


Hulde voor blauw van mij en mijn vrouw, van mij dat ik door deze actie's mij veiliger voel om te werken.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


wim76

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
  • agent politie haaglanden
Reactie #28 Gepost op: 19 november 2011, 22:14:30
Moppersmurf, hoeveel tijd denk je dat je nodig heb voor het uitschrijven van een mini?
Ik denk dat ik sneller klaar ben dan jij :)
Dus jij geeft iemand die 300m over een vluchtstrook rijd met 60km/h gewoon de 130 aan zijn broek omdat hij een beroepschauffeur is?
Leuk zo'n nasleep qua kosten bij het CBR en de inkomsten wat de chauffeur misloopt.
Rijden over de vluchtstrook en daar een boete voor geven had de chauffeur ook wel gevoeld.

Ik ga van het goede uit maar ik krijg wel een smaak van jou tekst dat je dit met alle plezier doet.

1 jaar onvoorwaardelijke gev straf voor het overschrijden van een doorgetrokkenstreep slaat gewoon nergens op. Staat totaal niet in verhouding.
Als dat hier komt dan ben ik benieuwd hoeveel collega's daar nog voor "schrijven".


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #29 Gepost op: 19 november 2011, 22:26:52
Moppersmurf, hoeveel tijd denk je dat je nodig heb voor het uitschrijven van een mini?
Ik denk dat ik sneller klaar ben dan jij :)
Dus jij geeft iemand die 300m over een vluchtstrook rijd met 60km/h gewoon de 130 aan zijn broek omdat hij een beroepschauffeur is?
Leuk zo'n nasleep qua kosten bij het CBR en de inkomsten wat de chauffeur misloopt.
Rijden over de vluchtstrook en daar een boete voor geven had de chauffeur ook wel gevoeld.

Ik ga van het goede uit maar ik krijg wel een smaak van jou tekst dat je dit met alle plezier doet.


Ik ben van mening veranderd door uitleg  dus in deze ga ik met moppersmurf mee.....................
Zeker een beroepschauffeur moet weten waar deze mee bezig is.                

De (beroeps)chauffeur neemt een risico    en hij/zij moet begrijpen dat een overtreding/misdrijf inkomsten kan kosten.  Maar dit geldt in mijn optiek ook voor de vertegenwoordiger e.d.  deze zie ik ook als een beroepschauffeur.

Waar moet een agent dan de grens leggen 600 meter, 1000 meter, 2000 meter?  

Waarom wacht men gewoon niet tot de blokmakering?  Er zijn gewoon regels.   De regels zijn er niet om overtreden te worden...........indien men deze overtreedt moet men ook gewoon de consuqenties dragen    

Hoe langer ik er over nadenk, ik me kan vinden in artikel 130            niet alleen voor beroepschauffeurs...daar ben ik niet zo mee eens eigenlijk................ >:D