Hogere boete voor racen bij wegwerk

Auteur Topic: Hogere boete voor racen bij wegwerk  (gelezen 6277 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Gepost op: 15 november 2011, 07:28:32
di 15 nov 2011, 05:30  
    
Racen bij wegwerk aangepakt

DRIEBERGEN -  Politie en het Openbaar Ministerie starten een offensief tegen roekeloos rijgedrag van automobilisten bij wegwerkzaamheden en ongevallen. Weggebruikers blijken juist op die momenten waar dat gevraagd wordt, niet bereid om hun snelheid aan te passen.
  
„Wegwerkers en hulpverleners zijn hun leven niet meer zeker omdat automobilisten de regels aan hun laars lappen en met hoge snelheden voorbij razen ”, stelt officier Willebrord Freijsen van het Landelijke Parket Team Verkeer. „Vanaf vandaag beginnen we weer met een poging om weggebruikers tot beter gedrag te dwingen door extra controles. Gemiddeld houdt een op de vijf automobilisten zich niet aan de aangepaste snelheidslimiet waar gewerkt wordt aan de weg of waar hulpverleners bezig zijn.”

http://www.telegraaf.nl/binnenland/10925393/__Hogere_boete_voor_racen_bij_wegwerk__.html?sn=binnenland




dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #1 Gepost op: 15 november 2011, 08:36:15
Extra snelheidscontroles op de A50 bij Uden en Veghel

Uden, Veghel, 14-11-2011
Vanaf 15 november vinden op de snelweg A50 extra snelheidscontroles plaats. Team Verkeershandhaving en de teams Uden en Veghel van de Politie Brabant-Noord trekken daarin samen op met de Verkeerspolitie van het KLPD, unit Wolfheze.

Bij deze controles worden radar, laser en de videosurveillance-auto ingezet. Tevens wordt er gelet op gedragingen die ongevalgevaar verhogen, zoals bellen, bumper kleven en snijden.

Aanleiding

Snelheidsrapporten van Rijkswaterstaat laten zien dat de maximumsnelheid van 120 km/ uur op de A50 vaak en ruimschoots wordt overschreden. In de rijrichting Nijmegen beduidend meer dan op de andere rijbaan.

Op werkdagen rijden bijna 60.000 voertuigen per dag langs de gemeentes Uden en Veghel. Bij de incidenten die plaatsvinden, speelt snelheid regelmatig een grote rol. Ongevallen vinden vooral plaats op woensdag, donderdag en vrijdag.

Voorbeeld: op een gemiddelde werkdag op de rijbaan richting Nijmegen rijdt bij Veghel 19 procent van het verkeer harder dan 130 km/uur. Dat is bijna 1 op de 5 automobilisten. Een ander telrapport laat zien dat er op één dag en slechts in één richting ruim 1200 voertuigen harden dan 140 km/u rijden. Daarbij komt veilig werken voor hulpverleners en wegwerkverkeer bij incidenten in het gedrang door de vele snelheidsovertredingen.

Acties

Rijkswaterstaat onderzoekt actief op welke wijze de weggebruikers op het minst overzichtelijke deel van de A50 vooraf gewaarschuwd kunnen worden voor ongevallen of obstakels op de weg. Rijkswaterstaat en de politie trekken hierin samen op.

De politie Brabant-Noord en het KLPD gaan strenger handhaven op voornamelijk de maximumsnelheid, maar ookop gedragingen die ongevalgevaar verhogen.

Doel

Alle deelnemende partijen hopen met deze acties een veiliger snelweg te creëren voor alle weggebruikers, hulpverleningsdiensten en wegwerkverkeer.
(Cijfers; Rijkswaterstaat)

http://www.politie.nl/brabant-noord/nieuws/1411extrasnelheidscontrolesopdea50bijudenenveghel.asp


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 17 november 2011, 21:20:43
Twee op de drie wegbruikers tevreden over extra toezicht A12

http://www.politie.nl/klpd/nieuws/111116snelheidscontrolesa12.asp

Driebergen, 16-11-2011 • Bijna 2 op de 3 weggebruikers is (zeer) tevreden over extra toezicht door de politie bij wegwerkzaamheden.

Dit blijkt uit het weggebruikersbelevingsonderzoek dat Rijkswaterstaat en het KLPD onlangs hebben uitgevoerd bij wegwerkzaamheden op de A12 tussen Utrecht en Veenendaal.

De Verkeerspolitie van het KLPD heeft vanaf 12 september een maand lang extra gecontroleerd in de wegwerkzaamheden op de A12 tussen Utrecht en Veenendaal. Op het traject A12 knooppunt Lunetten – Veenendaal vinden overdag en ’s nachts werkzaamheden plaats voor de wegverbreding, inclusief aanleg van spitsstroken, diverse ecovoorzieningen waaronder twee ecoducten en ombouw van de aansluitingen. Ter plaatse geldt een lagere maximum snelheid.
Meer dan 90% houdt zich aan de snelheid
Doel van het extra toezicht is het verbeteren van de verkeersveiligheid voor zowel de weggebruikers als de wegwerkers. Bij de controles is gebruik gemaakt van radarapparatuur en opvallende en onopvallende surveillancevoertuigen. De controles zijn vooraf aangekondigd in de media en tijdens de controleperiode zijn ook lichtkranten ingezet. In totaal heeft het KLPD in deze periode 16 snelheidscontroles gehouden op het traject. Gemiddeld hield ruim 92% zich aan de snelheid. In totaal zijn ongeveer 5500 boetes uitgedeeld voor te hard rijden. Daarnaast hebben de (on)opvallende voertuigen waarschuwend en verbaliserend opgetreden tegen op alle andere vormen van onveilig weggedrag en ergernissen zoals bumperkleven en onjuist inhalen. Ook is er extra gelet op pogingen om de files te omzeilen via verzorgingsplaats de Forten.  

Belevingsonderzoek
Rijkswaterstaat en het KLPD willen graag weten hoe de weggebruiker denkt over de wegwerkzaamheden en het toezicht daar omheen. Daarom is een weggebruikersbelevingsonderzoek uitgevoerd. Het onderzoek is uitgevoerd onder 244 weggebruikers. In totaal geeft 64% aan (zeer) tevreden te zijn over de extra controles. Slechts 9% is (zeer) ontevreden. Van de ontevreden weggebruikers vindt 40% dat de controles onvoldoende zichtbaar zijn geweest. Slechts 1 op de 4 van de ontevreden weggebruikers geeft aan de controles niet nodig of nuttig te vinden. Uit deze resultaten blijkt dat er onder de weggebruikers groot draagvlak bestaat voor extra controles bij wegwerkzaamheden. Ondanks de inzet van lichtkranten is de zichtbaarheid van en bekendheid met de extra controles wel een punt van aandacht

Extra toezicht gehandhaafd
De resultaten van het onderzoek zijn aanleiding voor de Verkeerspolitie om de komende weken door te gaan met het extra toezicht bij de wegwerkzaamheden op de A12 tussen Utrecht en Veenendaal.
Samen sterk in de hulpverlening!


sylvester1986

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 17 november 2011, 21:35:54
Politie beboet veel snelheidsduivels Delft

DELFT -  De politie in Delft heeft donderdag bijna 430 automobilisten op de bon geslingerd omdat die in de Phoenixstraat te hard reden langs wegwerkzaamheden. De politie controleerde ruim 1300 auto's. In de binnenstad wordt gewerkt aan de aanleg van een spoortunnel.

Eén bestuurder presteerde het om met een snelheid van 93 kilometer bij het werk een tram in te halen op de linkerweghelft, terwijl daar maar 30 kilometer mocht worden gereden.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/10947068/__430__racers__op_de_bon_geslingerd__.html?p=37,2


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #4 Gepost op: 17 november 2011, 21:40:12
Ik vind dit een hele goede zaak.
Hoe vaak zie je niet bij wegwerkzaamheden dat men maar door blijft knallen met dezelfde snelheid.
En als je dan de juiste snelheid aanhoudt dan is er altijd wel een klever die je in de verleiding brengt om toch maar een paar km's harder te gaan rijden. Dit kan als zeer irritant worden ervaren.
Wat mij betreft wordt het controleren van het verkeer onderdeel van wegwerkzaamheden, al dan niet uitgevoerd door de politie i.v.m. mankracht.
Het moeten in mijn ogen wel echt wegwerkzaamheden zijn waarbij er echt aan de weg gewerkt wordt. Niet een aantal borden, waarbij je nooit iemand ziet die echt met de weg aan het werk is.

Voor mij geldt bij wegwerkzaamheden de snelheid aangegeven op de borden. Wil iemand er overheen, onderdoor of er langs, ga je gang! Ik zal er niet anders om gaan rijden.
En ga nou eens na, over hoeveel km's praten we eigenlijk in lengte en wat levert je dat op in tijd?  Niets!!!
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 17 november 2011, 21:50:10
Tijdelijke borden weghalen als er werkzaamheden zijn geweest, vaak zie je nog borden staan van 30/50/70 en daar zijn ze dan al lang niet meer bezig. Automobilisten nemen de borden dan minder gauw serieus.
Opzich een goed zaak, maar zorg dan ook dat je de borden weghaald zodra de werkzaamheden klaar zijn.
Nu zie je vaak dat er nog borden staan, terwijl er niet meer gewerkt wordt.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #6 Gepost op: 18 november 2011, 01:34:04
Staande houden en artikel 130 vorderen: weg probleem!
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #7 Gepost op: 18 november 2011, 01:37:32
Staande houden en artikel 130 vorderen: weg probleem!

Voor de leden die niet weten wat artikel 130 is, zie deze link:

http://www.cbr.nl/vorderingsprocedure.pp

Citaat
Om aan het verkeer deel te nemen moeten bestuurders medisch geschikt én rijvaardig zijn. Houders van een rijbewijs hebben ooit aangetoond dat zij aan deze voorwaarden voldoen. Desondanks is het mogelijk dat er later getwijfeld moet worden aan de rijgeschiktheid of rijvaardigheid van sommige bestuurders.
Op dat moment is de verkeersveiligheid in het geding en kan de zogenaamde vorderingsprocedure worden gestart.

Het beginpunt van de procedure ligt bij de politie, de officier van justitie of de directeur van het CBR. Bij hen kan het vermoeden ontstaan, dat de houder van een rijbewijs niet meer voldoet aan de eisen voor geschiktheid of rijvaardigheid. Meestal ontstaat dit vermoeden door een feitelijke constatering van de politie.
De politie informeert dan door middel van een zogenaamde 'mededeling' de divisie Rijgeschiktheid van het CBR, die verder actie onderneemt.

Het vervolg van de procedure is afhankelijk van de feiten die de politie heeft geconstateerd. Op grond van de mededeling en de geconstateerde feiten kan de divisie Rijgeschiktheid een betrokkene naar een onderzoek sturen.

Een andere mogelijkheid is nog dat betrokkene een cursus moet volgen.

Wettelijke basis

De vorderingsprocedure is een verkeersveiligheidsmaatregel die wordt uitgevoerd door de divisie Rijgeschiktheid van het CBR. De procedure is gebaseerd op de artikelen 130 - 134A van de Wegenverkeerswet 1994. Deze artikelen zijn nader uitgewerkt in


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #8 Gepost op: 18 november 2011, 06:25:20
Opzich een goed zaak, maar zorg dan ook dat je de borden weghaald zodra de werkzaamheden klaar zijn.
Nu zie je vaak dat er nog borden staan, terwijl er niet meer gewerkt wordt.

Dit moet officieel ook gebeuren(lees: borden weg draaien), helaas komt het nog regelmatig voor dat dit vergeten wordt o.i.d.

Maar blijf wel uitkijken, soms kun je ook niet zien of er nu wel of niet aan de weg gewerkt wordt..
Laatst stond ik op een weg in Ermelo, daar kwamen ze gewoon met 80 de bocht om zeilen (deze automobilisten kon je gelukkig wel op 2 handen tellen), terwijl en notabenen een bordje 30 voor de bocht stond. Maar 75% reed gewoon (+/-)60 km/h de 'normale' snelheid op deze weg.
Zo nu en dan was ik mijn leven niet zeker als je ziet hoe hard ze nog moeten remmen.

En ik kon helaas niet voor de bocht staan, want ik moest verkeer omleiden via de tijdelijke omleidingsroute die na de bocht was ingesteld.

Op verzoek heeft politie toen 20 minuten een controle gehouden en raad eens? 4 man/vrouw aan de kant gezet en allemaal een boete van +/- 250 eurie. (+/- 25 km/h te hard)
Reken je winst maar eens uit op de vrijdag morgen..
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #9 Gepost op: 18 november 2011, 07:21:45
Dit moet officieel ook gebeuren(lees: borden weg draaien), helaas komt het nog regelmatig voor dat dit vergeten wordt o.i.d.
Het is niet een kwestie van vergeten maar een kwestie van niet willen (dus makkelijkheid)

Maar daar zou dus ook op gecontroleerd moeten worden   >:D

Ik zie wel meer rare dingen bij wegwerkers qua borden.......ook even die kant belichten.   ;)

In 30 km zones zie ik regelmatig een bord wegwerken staan (J18) met het maximumsnelheid bord waarin 50 staat.
of
In 30 km zones het bord (J18) staan met een het maximumsnelheidsbord 30  en na de wegwerkzaamheden  het bord einde maximumsnelheid 30
(hier hoeft dus geen maximumsnelheid van 30 km per uur te worden aangegeven wat het is al 30)

Maar het zijn ook vaak de wegwerkers zelf die, die borden plaatsen.   En niet iemand van bij de gemeente of rijkswaterstaat.