Het is niet een kwestie van vergeten maar een kwestie van niet willen (dus makkelijkheid)
Maar daar zou dus ook op gecontroleerd moeten worden
Dat gebeurt ook, maar helaas niet bij alle wegbeheerders en helaas niet vaak genoeg.
Ik zie wel meer rare dingen bij wegwerkers qua borden.......ook even die kant belichten.
In 30 km zones zie ik regelmatig een bord wegwerken staan (J18) met het maximumsnelheid bord waarin 50 staat.
of
In 30 km zones het bord (J18) staan met een het maximumsnelheidsbord 30 en na de wegwerkzaamheden het bord einde maximumsnelheid 30
(hier hoeft dus geen maximumsnelheid van 30 km per uur te worden aangegeven wat het is al 30)
Maar het zijn ook vaak de wegwerkers zelf die, die borden plaatsen. En niet iemand van bij de gemeente of rijkswaterstaat.
Het is bord J-16 maar dat zij u vergeven
De regel bij werk in uitvoering is dat
altijd een werkvak snelheid wordt ingesteld. Op een snelweg dus 90 of 70, op een provinciale weg 70 of 50, binnen de bebouwde kom altijd 30, ook als er al een 30 km/u zone is. Het gaat er in dat geval niet meer om dat mensen hun snelheid niet kunnen veranderen omdat ze toch al 30 km/u rijden, maar om de waarschuwing voor de werkzaamheden. Een extra stimulans om toch echt niet harder dan 30 km/u te rijden.
De borden bij werk in uitvoering worden in praktisch alle gevallen geplaatst door de opdrachtnemer / aannemer. De wegbeheerder (RWS, provincie, gemeente) heeft vaak geen mensen en middelen om de juiste verkeersmaatregelen te nemen. En als ze dat wel hebben, dan hooguit voor de eigen werkzaamheden (de eigen plantsoenendienst bijvoorbeeld).
Maar terug on-topic:
Prima dat de politie beter controleert op snelheid in werkvakken, maar dan verwacht ik ook dat de werkvakken passen bij de gevraagde snelheid. En niet, zoals eerder genoemd, dat er wel borden staan maar niet gewerkt wordt. Of dat de rijbaan ook inderdaad zo smal is dat 30 km/u gerechtvaardigd is.