Kurzzeitkennzeichen / duits export kenteken

Auteur Topic: Kurzzeitkennzeichen / duits export kenteken  (gelezen 75084 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gogol

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #140 Gepost op: 2 december 2015, 15:25:23
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1388997 date=1449010821
Gogol, welkom op dit forum en leuk dat je ons komt verwelkomen met jou bijdragen. Hoop dat je een leuke en goede inhoudelijke bijdrage mag leveren.

Allereerst even voor de duidelijkheid ik werk niet bij de politie (al werk ik wel vaak met, en lever bijstand aan hun) maar werk voor de groene dienst  ;).

Ten eerste heb jij ten dele gelijk met het feit dat je als Nederlands ingezetene met een buitenlands kenteken mag rijden als je de BPM en MRB betaal. Dit is ingevoerd ergens eind 2013 door de toenmalige staatssecretaris Weekers om ervoor te zorgen dat de veelal oost-blokkers hun kenteken konden houden maar toch mochten rijden met hun buitenlandse plaat. Dit betekend echter wel dat jij dus 2 belastingen betaald (zowel de Nederlandse als het land waar je ingeschreven staat) en dat jij regelmatig opvalt in het reguliere verkeer omdat je feitelijk met een ongeregistreerd kenteken rijd. Deze kentekens zijn vaak maar ten dele bekend bij de controle/handhavingsdiensten in Nederland ondanks de Europese afspraak op een betere uitwisseling. Daarbij komt ook dat er dan alsnog veel fraude gepleegd word (bewust of onbewust) door maar 1 belasting te betalen, of maar 1 keer te betalen en dan blijven schermen met het papiertje dat hij/zij betaald heeft. Dus ja het kan wel, maar het werd op een boel vragen op het moment dat jij gecontroleerd word. Want ik denk niet dat er hier heel veel mensen zijn die graag dubbel willen betalen aan belastingen.

Dank voor de opheldering! Ik had inderdaad al vaag ergens gelezen dat dit een vrij nieuwe maatregel is die is ingevoerd door Weekers. Goed om te weten hoe het precies zit.

Excuus voor de verwarring, ik dacht dat je van de politie was :)

Het is inderdaad voor de meeste mensen niet aantrekkelijk om in Nederland te rijden met een buitenlands kenteken, vanwege belastingen maar ook vanwege de lastige situatie m.b.t. verzekeringen. Maar daar zijn uitzonderingen op. Ik ben bijvoorbeeld net verhuisd uit Zweden met een auto uit 1980. Die is in Zweden niet belastingplichtig, dus ik betaal geen dubbele belasting. Aangezien deze auto meer dan 25 jaar oud is hoef ik in Nederland ook geen BPM te betalen (en aangezien ik verhuis ben ik sowieso niet bpm-plichtig).

Vanaf 1 februari 2013 moet een auto die ouder is dan 30 jaar uitgebreid gekeurd worden door de RDW, ook als het voertuig geïmporteerd wordt uit de EU/EVA. Het is dan ook geen APK-keuring (die wordt netjes overgenomen uit de andere lidstaat), maar eerder een check of het chassisnummer en dergelijke klopt. Hiervoor moet online een afspraak gemaakt worden met de RDW, een keuring zonder afspraak is niet langer mogelijk. De eerstvolgend beschikbare keuringsafspraak ligt gemiddeld op een maand in de toekomst, waardoor de 14-dagenregeling voor vrijstelling van mrb en bpm dus niet langer relevant is. Een keuringsafspraak maken vóór de verhuizing is onmogelijk, omdat er bij het maken van de afspraak Nederlandse adres- en telefoongegevens verlangd worden.

Ik had dus weinig andere keus dan de eerste maanden in Nederland te rijden met een Zweeds kenteken. Ik krijg van de Belastingdienst netjes een rekening voor mrb vanaf de datum dat ik weer in de BRP ingeschreven sta en rij binnenkort weer gewoon op een Nederlands kenteken. Een bijkomend voordeel voor mij is dat een Zweedse autoverzekering aanmerkelijk goedkoper is dan een Nederlandse (maar niet elke verzekering is er zo happig op dat je met een Zweeds kenteken in Nederland rijdt).

Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1388997 date=1449010821
Daarnaast scherm jij met enkele uitspraken van het Europese hof/ Europese verordeningen. Ja dit is allemaal leuk en aardig, maar een Europese afspraak moet altijd nog landelijk worden geregeld. Een verordening is niks meer of minder dan een afspraak tussen de Europese landen dat zij zich aan bepaalde afspraken houden danwel deze gelijkstellen. Deze afspraken moeten nog door de diverse lidstaten in hun parlement worden bevestigd door complete wetten, of aanpassingen aan de wet.

Misschien is het goed verschillende zaken even uit elkaar te halen. Europese verdragen treden in werking, na ratificatie door de lidstaat, op de in het verdrag vastgestelde inwerkingtredingsdatum. Het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) is sinds de inwerkingtreding van het Verdrag van Lissabon de naam van het in het in 1957 in Rome gesloten Verdrag tot oprichting van de Europese Economische Gemeenschap. Dat verdrag trad in werking op 1 januari 1958. Het gewraakte artikel 34 VWEU (ex-artikel 28 VEG), waar de Europese Commissie zich in de interpretatieve mededeling 2007/C 68/04 baseert, maakt al deel uit van het oorspronkelijke, ongeamendeerde verdrag uit 1957. Die bepaling trad dus al in werking op 1 januari 1958. Het Europees Hof van Justitie is de enige instantie die zich mag buigen over de interpretatie van de verdragstekst.

Europese verordening is een Europees wetgevingsinstrument dat direct in werking treed en dus niet eerst in nationale wetgeving omgezet hoeft te moet worden. Hetzelfde geldt voor een Europees besluit, dat in tegenstelling tot een verordening geen maatregel van algemene strekking is, maar gericht is aan een adressant (een lidstaat, een EU-burger of een groep EU-burgers).

Verordeningen en besluiten zijn de hardste wetgevingsinstrumenten die er op Europees niveau beschikbaar zijn. Daarom is het leeuwendeel van de Europese wetgeving geen verordening of een besluit, maar een Europese richtlijn. Deze richtlijn geeft de kaders aan waaraan nationale wetgeving moet voldoen en moet dus inderdaad eerst in nationale wetgeving omgezet worden. In een Europese richtlijn wordt een uiterste implementatiedatum gegeven waarvóór de nationale wetgeving moet zijn aangepast.

Het Europees Hof van Justitie heeft in 1964 geoordeeld dat de Europese verdragen een autonome rechtsorde in het leven hebben geroepen die boven het recht van de lidstaten staat (arrest Costa/ENEL). Een jaar eerder, bij het arrest Van Gend en Loos, heeft het hof tevens geoordeeld dat het Europees recht een rechtstreekse werking heeft in de rechtsordes van de lidstaten, wat betekent dat de lidstaten en de Europese instellingen niet alleen elkaar voor het gerecht kunnen dagen met een beroep op de verdragen, maar dat burgers en bedrijven zelf ook hun overheid kunnen dagen met een beroep op Europese wetgeving. Het hof heeft in andere zaken geoordeeld dat bij verdragsartikelen, verordeningen en besluiten de rechtstreekse werking horizontaal en verticaal is, dat wil zeggen dat burgers en bedrijven ook andere burgers en bedrijven kunnen dagen met een beroep op Europees recht. In het geval van richtlijnen is de rechtstreekse werking slechts verticaal, dat wil zeggen dat burgers en bedrijven slechts de overheid kunnen dagen met een beroep op Europees recht.

Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1388997 date=1449010821
En daarbij is de ene uitspraak/ verordening de andere niet. Zo ligt er een Europese verordening over de accijns, maar word die door elke lidstaat op een andere manier uitlegt waardoor er grote verschillen zijn tussen de handhaving en heffing hierin.

Dit zijn dan ook geen Europese verordeningen, maar Europese richtlijnen. Bijvoorbeeld richtlijn 92/83/EEC over alcoholaccijns en richtlijn 2011/64/EU over tabaksaccijns. Die richtlijnen kunnen lidstaten inderdaad gold-platen zover ze maar willen. Het Europees Hof van Justitie is echter de enige instelling die de richtlijn mag interpreteren en bepaalt dus wat de minimumeisen zijn die in de richtlijn worden gesteld.

Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1388997 date=1449010821
Dit zelfde geld voor bijvoorbeeld de BPM/MRB en andere belastingwetten. Ook onze WVW en RVV verschilt tussen die van andere landen. Zo moeten bijvoorbeeld in Duitsland alle voertuigen op de openbare weg een kenteken hebben, waar deze in Nederland niet verplicht is voor de MMBS/landbouwvoertuigen. Moet een motorrijder in Frankrijk verplicht een gele hesje dragen waar dit in andere landen niet verplicht is etc. Zo heb je dus ook kentekens die alleen gelden voor het land waarin ze worden afgegeven.

Zo heeft Nederland het 1-dagskenteken en handelaarskenteken wat alleen maar in NL gevoerd mag worden. Dit geld ook voor andere landen binnen de unie. Voor het handelaarskenteken zijn echter 2 uitzonderingen. 1 Gebruik binnen de BeNeLux is vrij zolang je maar bezig ben binnen de kaders van het handelaarskenteken (proefrit, garage-garage etc), 2 Grens overschrijdend verkeer met commerciele voertuigen (vrachtwagens/bestelbus) van plaats van aankoop naar afleveradres via de kortste weg. Ook voor deze laatste gelden uiteraard de bepalingen voor het geldig voeren van dit kenteken (geen lading, papieren direct toonbaar) en dat de bepalingen niet gelden voor personenvoertuigen.

Omdat Duitsland een stukje groter is dan NL heeft Duitsland ipv een 1-dagskenteken het 5 daagse Kurzzeitkennzeichen gecreërd. Deze is dus enkel geldig binnen Duitsland (en via een verdrag Oostenrijk) en niet daar buiten. Nu hebben we het hier over NL en Duitsland, maar bijna elk land hebben wel soort gelijke kentekens echter zie je deze hier (bijna) nooit omdat er met name tussen NL en Duitsland een grote markt is voor 2e hands voertuigen. Gaat het naar andere landen dan word er gewoon een exportkenteken geregeld omdat dit makkelijk is (langere duur, zeker dat deze in alle landen word erkend) of gaat de auto op een andere manier op transport.

Dit is het standpunt van de Nederlandse overheid. De Europese Commissie stelt zich in de interpretatieve mededeling 2007/C 68/04 op het standpunt dat een lidstaat op basis van artikel 34 VWEU (ex-artikel 28 VEG) elk tijdelijk kenteken van een andere lidstaat moet erkennen, zelfs als het tijdelijke kentekenbewijs wezenlijk verschilt van het model in Richtlijn 1999/37/EG. Dit standpunt is door de Duitse overheid overgenomen. Het Nederlandse 1-dagskenteken mag je dus van de Duitse overheid wél in Duitsland voeren, ook al zegt de uitgever van dat kenteken, de Nederlandse overheid dat dat niet mag.

Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1388997 date=1449010821
Om een verhaal kort te maken. Verblijf je in NL en ben je geen student/toerist dan moet je voor het gebruik van jou auto gewoon belasting betalen (vergunningen daarbuiten gelaten). En ook al is een kenteken in een land een geldig kenteken, dit kenteken hoeft niet overal geldig te zijn. Ben jij van mening dat er door een Europese uitspraak/verordening dit wel het geval is en jij geen boete hoeft te betalen. Dan wens ik jou veel succes met het aanspannen van een lange en kostbare zaak tegen de Nederlandse staat. Vraag me dan wel af of jou dit wel waard is als jij gewoon simpel een auto wil im-, exporteren. Waarom niet een paar tientjes meer betalen voor een kenteken waarvan je zeker weet dat deze geldig is, ipv veel kosten op je nek halen.

Een proefproces is inderdaad de beste manier om eindelijk eens duidelijkheid te scheppen in de wirwar van interpretaties. Iemand zou dus met een Duits kurzzeitskennzeichen in Nederland rond moeten gaan rijden, een boete van de politie moeten uitlokken en vervolgens deze boete via de rechter moeten aanvechten, met een beroep op artikel 34 VWEU (waarbij hij zich gesteund weet door de interpretatieve mededeling van de Commissie). Omdat de Nederlandse rechter het Europees recht niet mag interpreteren (het voorrecht van het Europees hof) zal de rechtbank dan een prejudiciële vraag stellen aan het Europees Hof van Justitie over of artikel 34 VWEU ook betrekking heeft op het voeren van een tijdelijk kenteken in een andere lidstaat.

Dat dit voor een gemiddelde autohandelaar teveel rompslomp is doet uiteraard niet ter zake. Het gaat er in dit topic niet om of het het waard is om met een Duits kurzzeitskennzeichen in Nederland te gaan rijden, de vraag is of het mag (nogmaals, de Europese Commissie en Duitsland zeggen dat het mag, Nederland zegt van niet).


Gogol

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #141 Gepost op: 2 december 2015, 15:35:35
Begrijp ik trouwens ook goed dat het Nederlandse beleid ten aanzien van het kurzzeitskennzeichen niet is veranderd naar aanleiding van de aangescherpte wetgeving in Duitsland? Voor een Duits kurzzeitskennzeichen is dus sinds 1 april 2015 een officiële toelatingsverklaring nodig van de Duitse overheid, waardoor het probleem waar de Nederlandse overheid zich op beroept (het voertuig is in geen enkele index traceerbaar), niet meer bestaat.

Zo wordt een proefproces wel erg gemakkelijk.

Citaat van: Gogol link=msg=1388911 date=1448991995
Ik lees overigens ook dat Duitsland de regels m.b.t. het kurzzeitskennzeichen heeft aangescherpt, mede met het oog op het vele misbruik en de problemen die het kenteken over de grens geeft:

Neuregelung seit 01.04.2015      
 
Ausstellung einer Zulassungsbescheinigung
Durch die Ausstellung einer amtlichen Zulassungsbescheinigung (alt: Fahrzeugschein) ist künftig eine Mehrfachnutzung erschwert. Damit werden voraussichtlich auch die rechtlichen Probleme beseitigt, die bei Fahrten im Ausland aufgrund der bislang fehlenden amtlichen Eintragungen entstanden sind.

Ort der Kennzeichenausstellung
Nach neuem Recht kann das Kennzeichen sowohl am Wohnsitz des Halters als auch am Standort des Fahrzeuges ausgestellt werden. Sofern sich eine Person mit Wohnsitz in München spontan zum Kauf eines Fahrzeugs in Hamburg entscheidet, kann das Kurzzeitkennzeichen zukünftig auch in Hamburg beantragt werden.  

Hauptuntersuchung  
Zukünftig dürfen Fahrzeuge mit Kurzzeitkennzeichen ohne Nachweis der durchgeführten Hauptuntersuchung innerhalb des Zulassungsbezirks nur zur nächstgelegenen Untersuchungsstelle gefahren werden; das Fehlen der gültigen Hauptuntersuchung und die Beschränkung der erlaubten Fahrt wird dabei im Fahrzeugschein des Kurzzeitkennzeichens vermerkt.

Wurde bei einer Hauptuntersuchung ein Mangel am Fahrzeug festgestellt, dürfen mit dem Kurzzeitkennzeichen neben Fahrten zur Untersuchungsstelle auch Fahrten zum Zweck der unmittelbaren Reparatur geringer oder erheblicher Mängel im Zulassungsbezirk oder einem angrenzenden Zulassungsbezirk durchgeführt werden. Dies gilt nicht, wenn das Fahrzeug bei der Hauptuntersuchung als verkehrsunsicher eingestuft wurde; damit soll verhindert werden, dass Fahrzeuge am öffentlichen Straßenverkehr teilnehmen, die die Verkehrssicherheit in erheblichem Maße beeinträchtigen.

Bron: https://www.adac.de/infotestrat/fahrzeugkauf-und-verkauf/zulassung/kfz-kennzeichen/kurzzeitkennzeichen/Aenderungen_Kurzzeitkennzeichen/default.aspx


Is de richtlijn bij de Nederlandse politie m.b.t. tot het Duitse kurzzeitskennzeichen intussen ook veranderd?


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #142 Gepost op: 2 december 2015, 15:54:13
Ik heb ergens eens gelezen (ik meen zelfs ergens op dit forum) dat landen kentekens uit andere in zekere zin moeten erkenen. Zo zijn onze zogenaamde dag kentekens niet geldig in het buitenland, de reden zul je vinden / zien als je een keer gaat kijken bij een RDW keuringsstation dan zie je zomaar 10 of meer auto's staan met het zelfde, al dan niet zelf gemaakte, dag kenteken.

Ik heb zo'n gevoel dat onze oosterburen het kurzzeitkennzeichen op gelijke wijze gebruiken als wij het dag kenteken en dan zijn de platen over de duitse lands grenzen niet geldig.

Uit ervaring weet ik dat verschillende landen verschillende werkwijzes hanteren voor tijdelijke kentekens.
Oostenrijk geeft bijvoorbeeld de exportnummers per toerbeurt uit via de verzekeringsmaatschappijen, (met drie keuze mogelijkheden voor de geldigheidsduur) heeft als voordeel dat je direct alles in een keer kunt regelen als nadeel dat je wel vooruit dient te weten bij welke maatschappij je moet zijn.

Ook is mijn ervaring dat het lastig is om een Nederlands exportnummer mee te nemen naar het buitenland als je particulier een auto op gaat halen, alles moet immers vooruit bekent zijn en je neemt het risico dat de verkoper bijvoorbeeld een nummertje verkeerd opschrijft en je kenteken daardoor ongeldig is.

Ik vraag me dan ook een beetje af waarom je voor een paar tientjes het risico wilt nemen dat je op een foutief / ongeldig kenteken het land binnen komt rijden.
Wel blijf ik van mening dat het (gangbare) niet mogen rijden op een buitenlandsketeken als nederlands ingezetene in geval van exportkentekens wat simpeler geregeld zou mogen zijn, de exportkentekens zijn er tenslotte voor bedoeld om op geregelde, erkende en verzekerde wijze een voertuig voor beperkte periode te kunnen rijden. De geldigheid vervalt na een bepaalde periode en dan zou het voertuig ofwel van de openbareweg verwijderd behoren te zijn ofwel voorzien zijn van een NL kenteken met alle bijbehorende keuringen en aangiftes
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #143 Gepost op: 2 december 2015, 23:01:21
Dat het misschien makkelijker zou moeten kunnen, daar ben ik het enigszins mee eens. Probleem is echter dat je met diverse wetten te maken heb die weer vrij diep door gaan. Zo kan ik me jou verhaal nog herinneren over jou bus dat die ook weer lastig was ivm het kenteken (WVW) en belastingen (MRB) waardoor je laatst een grondige controle mocht meemaken.

En gogol waar jij het over hebt met jou auto is dat jij een vrijstelling hebt omdat de auto als verhuisboedel geld. Hier horen weer een aantal bepalingen bij waar jij je wel aan moet houden anders dan mag je alsnog betalen. En ook al is de auto misschien ouder dan zoveel jaar, je moet dan alsnog de rest BPM betalen. Dit is gedaan omdat er een aantal jaar geleden plots een heleboel vervuilende oldtimers werden ingevoerd.

Wat ik bedoelde met de nationale wetgeving is dat er in al die verdragen, verordeningen en richtlijnen dan wel afspraken gemaakt worden tussen de landen onderling. Hier kan niet direct op worden geacteerd, dit moet altijd via nationale regelgeving geregeld worden omdat in de europese schrijven geen mogelijkheden staan om zaken te handhaven. Even een voorbeeld vanuit mijn werk. Er is europees de CDW (communautaire douane wetboek) opgesteld met daarin uitgelegd hoe en wat bepaalde zaken geregeld moeten worden. Welke spelregels er zijn en waar iedereen zich aan moet houden. Echter mijn optreden word via de nationale douanewet (sinds 2010 de Algemene DouaneWet) geregeld. Deze verwijst dan wel richting de CDW, mijn verbalen en mijn bevoegdheden worden vanuit de ADW geregeld.

Nog even mijn vraag, is het een saab of een volvo  ;)
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Gogol

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #144 Gepost op: 3 december 2015, 02:36:08
Het is een karmijnrode Saab 99 GL :)

Voertuigen ouder dan 25 jaar zijn vrijgesteld van BPM, zie vraag 3 op het aangifteformulier (gisteren op de post gedaan). De MRB-plicht is verhoogd naar 40 jaar, maar de BPM is met rust gelaten.

De Europese overheid is inderdaad amper een uitvoerende macht, afgezien van de werkzaamheden van een leger ambtenaren bij de Europese Commissie voert de EU maar weinig beleid zelf uit. In plaats van een uitvoerende macht wordt de EU dan ook wel eens omschreven als een regulerende macht. Het zijn de lidstaten die Europese wetgeving moeten uitvoeren. Daarover zijn we het dus eens.

Ik had mijn pijlen dan ook vooral gericht op Pully, die schreef: "Volgens mij zijn we nog altijd in Nederland. Daar gelden de Nederlandse wetten." Dat is dus pertinent onjuist. In Nederland gelden Nederlandse wetten slechts voor zover ze niet in strijd zijn met Europese wetten. Als het Europees Hof van Justitie bepaalt dat het niet-erkennen van een Duits tijdelijk kenteken in strijd is met artikel 34 VWEU dan is de Nederlandse wetsbepaling die het voeren van een dergelijk kenteken verbied nietig.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #145 Gepost op: 3 december 2015, 07:30:59
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1389246 date=1449093681
Dat het misschien makkelijker zou moeten kunnen, daar ben ik het enigszins mee eens. Probleem is echter dat je met diverse wetten te maken heb die weer vrij diep door gaan. Zo kan ik me jou verhaal nog herinneren over jou bus dat die ook weer lastig was ivm het kenteken (WVW) en belastingen (MRB) waardoor je laatst een grondige controle mocht mee maken.

DieDie controle had niets met een tijdelijk kenteken te maken maar alles met afgifte van het definitieve kenteken, kentekensoieten en inruchtingseisen het verschil tussen registratie bij de RDW en de belastingdienst. Uit eindelijke resultaat was goed maar het toont inderdaad wel dat tussen de verschillende partijen en de wetgever. En ja die controle liet ook zien dat die wetten en eisen erg ver kunnen gaan zeker wanneer je import voertuig zoals in mijn geval aan geen enkele inrichtingseis voldoet maar er wettelijk wel een kenteken voor moet worden afgegeven. Botomline de doorslaggevende registratie is uiteindelijk die van de belastingdienst. .. En die was gelukkig correct
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #146 Gepost op: 3 december 2015, 08:56:27
Citaat van: Gogol link=msg=1389279 date=1449106568
Als het Europees Hof van Justitie bepaalt dat het niet-erkennen van een Duits tijdelijk kenteken in strijd is met artikel 34 VWEU dan is de Nederlandse wetsbepaling die het voeren van een dergelijk kenteken verbied nietig.
Maar het EHJ heeft dit nog niet bepaald, wel? Dus zou er een proefproces moeten komen? (Even om de situatie te bevestigen.)
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #147 Gepost op: 3 december 2015, 08:59:09
Even door op mijn vorige posting (is wel even een zijspoor maar indicatief voor het afgeven van kentekens en de trickie zaken die daar aanvast hangen)

De brandweerbus is gekentekend als een bedrijfsauto !! (*-VDS-**)
Dit staat uiteraard keurig op het kentekenbewijs. Voor de belastingdienst staat de bus echter (gelukkig) geregistreerd als personenvoertuig !!

Hoe is de afgifte door de RDW tot stand gekomen:

Officiele benaming van de wagen is een Volkswagen LT 35 281/291 zijnde een kastenwagen/spezialfahrzeug
- tricky... is de 291 die komt in nederland niet voor tenzij een ZZ kenteken afgegeven kan worden maar aan die voorwaarden voldoet een "standaard" bestelbus niet gezien de 281 code bestelwagen.

De RDW heeft bij de import het volgende vast gesteld.
- bedrijfsvoertuig
- gesloten wagen
- voldoende laadruimte
Tot hier geen probleem maar dan komt het er is een manschappencabine gemonteerd voor 6 manschappen.
- laadruimte is daarmee terug gebracht tot 1/3 terwijl de eis voor een dubbele cabine een laadruimte vereist van minimaal 2/3 (einde bedrijfsvoertuig) en de RDW is overgegaan naar de eisen voor personen auto.
- Aantal zit plaatsen 7 + 1 (8 zitplekken)
Tweede probleem, nederland kent deze inrichting niet die kent 6+1 (luxe auto 7 zitplekken) of 8+1 (personenbus 9 zitplekken) volgens de inrichtingseisen dus ook einde personenauto

Daar kreeg de RDW een echt probleempje want de wetgever zegt immers ook dat voor een voertuig welke met een toelating heeft gehad binnen de EU (dus een kenteken heeft gehad van enig EU land) zonder meer een Nederlandse toelating krijgt (dus een nederlands kenteken)
En daar heb IK een foutje gemaakt door het probleem zonder enig tegengas bij de RDW neer te leggen "jullie zien maar in welk pulletje je de bus gieten" Dat had ik nooit moeten doen want dit is de moeder aller ellende bij een controle  :o

De RDW heeft uiteindelijk puur op de handels benaming een kenteken afgegeven en de bus als bedrijfswagen geregistreerd overigens wel met de aantekening dat het voertuig beschikt over 8 zitplekken. Voor de WVW is de brandweerbus hiermee dus keurig gedekt.

Toen kwam er een controle waar ook de belastingdienst bij aanwezig was....  ^-^ en zie hier de geboorte van de opmerking van groenemotor muis, het werd een grondige controle want..... inderdaad de inrichting kon nooit die van een bedrijfwagen zijn zo had de RDW ook al vastgesteld maar ja de RDW heeft niets van doen met de wetgeving tav de MRB, was tijdens de import ook van geen enkel belang gezien de leeftijd van 25 jaar maar, inmiddels is de wetgeving hier en daar wat aangepast en is de brandweerbus de overgangsregeling ingegaan.
Dat dit voor een uitdaging tijdens een controle zou zorgen, tja daar hadden we even niet bij stil gestaan. Maar goed de controle.....

Het begon al goed met de brandstof, de 6 cilinder benzine en de 6 cilinder diesel van een LT maken niet heel veel verschil in geluid en de 6 cilinder benzine is in nederland niet wat je noemt veel voorkomend maar die ligt wel in de brandweerbus !! Dit was de eerste voeding voor de belastingcontroleur want immers kan een diesel niet in de overgangsregeling. Gelukkig was de controleur wat betreft de brandstof snel overtuigt het open van de tankdop was voldoende  ::) Het overtuigen van de controleur wat betreft het kenteken tov de inrichting werd allemaal wat lastiger en hier kwam de rolmaat aan te pas alles werd opgemeten, na gemeten en verklaringen opgenomen (we zijn dan al een half uur verder) foto's werden gemaakt en een PV werd opgesteld. Tot slot werd alles ingevoerd in de computer en daar kwam het verlossende woord... opeens viel de controleur een kleinigheidje op in de registratie bij de belastingdienst hier bleek de brandweerbus bekent om zijn inrichting en stond bij hen wel als personenauto geregistreerd.

Nu achteraf, durf ik te zeggen dat ik voor eventuele gevolgen van een foutieve registratie niet heel erg bang was, bij de import was de brandweerbus 25 jaar oud en dus niet BPM en MRB plichtig, fraude tav de belasting was er dus niet gepleegd in de zin dat we zaken niet hebben voldaan die wel voldaan hadden moeten zijn dus van een mogelijke naheffing kon geen spraken zijn te meer omdat na de wetswijziging altijd alles netjes was betaald. Wel has er nog een probleem kunnen zijn ten aanzien van het kenteken maar er rijden meer bedrijfswagens rond in bezit van particulieren die gewoon nog een "grijs" kenteken hebben dus ook daar (en zo blijkt ook) was weinig te verwachten wat betreft problemen.
Uiteindelijk heeft de controle ongeveer 3/4 uur geduurd en dat had nog iets langer kunnen zijn als de aanwezige dienders betere kennis hadden gehad van de regelgeving rond de OGS maar das een heeeeel ander topic en verhaal.
Ondanks alle "gedonder" moet ik zowel de belastingcontroleur als de dienders nageven dat alles uiterst prettig is verlopen en we lekker hebben kunnen verhalen over de hobby en het voertuig en er verder dus niks negatiefs te vertellen is behalve dat de controle een hoop tijd gekost heeft maar, daarmee weet ik nu wel hoe ik bij een volgende controle kan voorkomen dat ik weer gemangeld wordt.  098uo O0

Zoals gezegd een zijspoor maar het is wel uiterst illustratief om aan te geven dat er tussen de diverse wetgevingen en overheids diensten een wereld van verschil is en wetten en regels best weleens met elkaar in tegenspraak zijn waar de ene wet zegt het kan niet verplicht een andere wet om toch zaken toe te staan..... waardoor overheidsdiensten weleens moeten passen en meten en twee geheel andere dingen aangeven om alles toch weer sluitend te krijgen.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #148 Gepost op: 3 december 2015, 10:40:17
Och, het RDW en de belastingdienst liggen wel vaker met elkaar in de clinch.
Want ze hadden ook al een meningsverschil over mijn voertuig:

Volgens het RDW was het een bedrijfsvoertuig.
Echter de belastingdienst keek alleen maar naar het aantal personen dat met de bus kon worden vervoerd en inderdaad de lengte van de cabine tov het chassis. De bus is maar 5.99m lang ivm parkeerperikelen van diverse steden.

Het heeft bijna een jaar touwtrekken met de belastingdienst gekost om toch juistheid te verkrijgen. De ommezwaai is geweest dat de dakhoogte van 1.3m met gemak kon worden gehaald.

Overigens heb ik al die tijd geen MRB voor de bus betaald omdat ik die onterecht vond en zo ook in mijn bezwaar heb beschreven waarop uitstel is verleend. Maar bij de juiste beslissing werd wel gelijk geeist dat binnen 14 dagen het openstaande bedrag ineens zou worden voldaan. Gelukkig was dat maar 680 euri ipv. 2880....  0098
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.