Klinkt allemaal heel mooi, maar het zijn wel vesten etc. die in "extreme gebieden" alleen maar gebruikt worden. Zelfs als je naar de V.S. kijkt, ben ik bang dat je dit soort kleding alleen maar in de zuidelijke staten zult vinden (Arizona, New Mexico, Texas etc. ) simpelweg omdat daar agenten met een ander soort geweld te maken hebben ( lees: automatische aanvalsgeweren in handen van criminelen ).
En ik snap het verband totaal niet tussen uniform en spreiding van politiepersoneel in een bepaald gebied ?
Of dergelijke kleding beschikt is bij politiewerk in Nederlandse of Noord-Europese steden, zou moeten worden uitgezocht met een wetenschappelijk proefproject. En dat moet niet eenzijdig worden bepaald op basis van vermoedens, gevoelens of ideologie.
Ik denk dat die functionele kleding ook wat meer indruk maakt op geweldplegers, lekkerder zit en beter beschermt tegen het weer dan de huidige politieuniformen.
En een dergelijk functioneel uniform kun je langer blijven dragen, als het een beetje sleets wordt, dan de huidige gala-uniformen. Want het misstaat dan niet zo snel. Dat bespaart veel geld aan vervanging van politiekleding.
Tegen automatische geweren moet je veel zwaardere vesten hebben dan ik voorstel. Dat kan wel geschikt zijn voor bijvoorbeeld één op de zes agenten, die dan ook uitgerust is met een pistoolmitrailleur ipv een pistool en met een voertuig met meer bepantsering. Want een arrestatieteam is niet altijd snel beschikbaar.
Als er minder agenten nodig zijn bij een aanhouding, door beschermende kleding, hoeven daarbij dus minder agenten ter plaatse te komen.
En die andere agenten kunnen dan dus optimaal verspreid blijven over hun werkgebied. Vooral op het platteland is die verspreiding natuurlijk erg belangrijk voor het beperken van de aanrijtijden. Want je voorkomt daarmee dat een politiekoppel bijv. een half uur nodig heeft om een prio-incident in een uithoek van het district te bereiken, doordat ze bezig zijn met assistentie van collega's in een andere uithoek van het district.