(...)Ook is merkwaardig dat voor EHBO de brandwer sneller ter plaatse kan zijn dan de ambulance. De brandweer heeft een defilibrator aan boord, maar kan die ook verder de zelfde "eerste hulp" geven als een ambulance? Uiteraard met uitzondering van het transport van de patiënt.
Één brandweerman draagt een gele helm, alle andere witte. Bij een daarvan loopt er een rode streep om heen en die heeft ook een rode strook op zijn schouders. Zijn dat kentekenen van rang of functie?(...)
Het verbaasde mij gisteren te zien dat de brandweer in Amsterdam nu ook uitrukt voor (mogelijke) reanimaties. Dat vind ik een hele positieve ontwikkeling. Maar ze kunnen niet hulp geven zoals de ambulance dat kan. Zo kunnen ze bijvoorbeeld geen medicijnen toedienen, intuberen et cetera. Belangrijk is dat ze wel reanimeren en kunnen defibrileren. Dat zijn de levenreddende handelingen waar de brandweer goed in is.
Toch nog even een puntje van kritiek. Wanneer je bij een reanimatie aankomt met een brandweerwagen met 6 mensen, tegelijk met een ambulance, kun je dan als bevelvoerder niet twee mensen naar de woning sturen? Dan hoeft niet iedereen naar binnen te stuiven. Dan blijven er ook nog vier mensen over om het ambulancepersoneel even te assisteren. Ik vond het raar om te zien dat veel mensen naar boven rennen, en dat het ambulancepersoneel dan met alle koffers er achteraan zeult.
Over de bevelvoerder gesproken. Die is daar herkenbaar aan de rode band op zijn helm, en zijn rode schouderbedekking. De brandweerman met een gele helm heeft een keer te lang in de warmte gestaan waardoor die helm gewoon verkleurd is. Dat betekent verder niets.
Groeten van Michel