Vervoer ambulance kan stuk efficiënter

Auteur Topic: Vervoer ambulance kan stuk efficiënter  (gelezen 6174 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #20 Gepost op: 16 november 2011, 21:13:47
[advocaat van de duivel-modus]

Maar waarom wil je de response-tijd dan verkorten? Uitgezonderd voor reanimaties is er voorzover ik weet geen bewijs beschikbaar dat verkorting van de response-tijd een verbetering in overleving laat zien. Voor reanimaties kan je leuk de tijd verkorten van 15 naar 13 minuten maar dat zet geen zoden aan de dijk en kan je je dus veel beter focussen op AED-Alert e.d.

Ik quote uit een aantal willekeurige studies en artikelen hieromtrent:

1. : To date, patients with out-of-hospital cardiac arrest remain the only field-based patient population with a consistent association between time (response interval) and survival.

2. : The risk-adjusted mortality increased with transportation time, but did not correlate with the response time.

3. : Exceeding the ambulance industry response time criterion of 8 min does not affect patient survival after traumatic injury.

4. : A paramedic response time within 8 minutes was not associated with improved survival to hospital discharge after controlling for several important confounders, including level of illness severity. However, a survival benefit was identified when the response time was within 4 minutes for patients with intermediate or high risk of mortality. Adherence to the 8-minute response time guideline in most patients who access out-of-hospital emergency services is not supported by these results.

Als dit soort studies al een verband vinden tussen response-time en survival dan ligt de grens onder de 4-5 minuten en kan dat eigenlijk altijd toegeschreven worden aan reanimaties.

Laat ik eerlijk zijn, ik heb net wel één studie gevonden die suggereert dat response-tijd wel correleert aan overleving echter gaat het daar om een vergelijking tussen ongevallen in stedelijk gebied en in landelijk gebied waarbij voor mij niet duidelijk is of mechanism of injury wel vergelijkbaar is en dus een eerlijke vergelijking mogelijk is en daarnaast ook andere zaken duidelijk verschillen (o.a. tijd op plaats incident, transporttijd, etc.)

De focus op response-tijd kent bovendien een ander belangrijk nadeel: In de UK hebben ze de afgelopen 10 jaar behoorlijk gefocusd op response-tijd, er wordt daar een response-tijd van 8 minuten gehanteerd voor de meest kritieke gevallen en daar is van de zomer een vernietigend rapport over verschenen. Een quote vanuit het persbericht:

The 8-minute response target, intended for the most seriously ill patients, is one of the most demanding in the world. However, without more direct measures of patient outcomes, its application has skewed ambulance trusts’ approach to performance measurement and management.

Twee kanttekeningen bij bovenstaande is wel dat de meeste studies vanuit de VS komen met een iets andere EMS-model, alhoewel de hoger opgeleide verpleegkundigen die we hier hebben juist een verbetering van overleving zouden kunnen geven t.o.v. relatief lager geschoold personeel in de VS (zie bv ook deze studie waarbij Bonn en Birmingham vergeleken worden en Birmingham een betere response tijd heeft echter Bonn met hoger opgeleid personeel (artsen) een betere respons van patiënten op behandeling liet zien en daarnaast een hogere kans op overleven van hartstilstand).
Ook is de tijdslimiet veelal gesteld op 8 minuten en geldt hier in NL een limiet van 15 minuten.

Duidelijk is wel dat je misschien eerst beter moet bekijken wat de voordelen zijn van een snellere response-tijd voordat je het voltallige  Nederlandse ambulancewezen aan een Burn-out helpt met dit soort initiatieven  ;)

[/advocaat van de duivel-modus]


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #21 Gepost op: 16 november 2011, 21:53:56
[advocaat van de duivel-modus]

[/advocaat van de duivel-modus]

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt... daarnaast wordt er vooral in de stedelijke omgeving vaak 112 gebeld voor dingen waar ik zelf de huisarts niet eens voor zou durven te bellen... maar omdat je door de telefoon niet kunt beoordelen wordt er wel A1 op ingezet...
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #22 Gepost op: 16 november 2011, 22:17:55
@Vesaliius, natuurlijk hartstikke leuk die onderzoeken maar er wordt nooit goed gemeten, dwz, er wordt nooit goed vergeleken dmv een dubbelblind onderzoek of de waarde van een paramedic in de USA binnen 8 minuten na ongeval grotere meerwaarde heeft dan het arriveren van een EHBO-er. Dubbelblind onderzoeken zijn namelijk niet altijd even ethisch te noemen. In Nederland gaat de meldkamer echt geen lootje trekken om te bepalen of een first responder wordt gestuurd of een ALS ambulance, netzomin als er bij een reanimatie dit wordt gedaan. Dus er zal altijd een bias zijn in het uitvoeren van het onderzoek, de manier waarop de gegevens worden verzameld, de objectiviteit en representatitviteit en mbt de ethische kanten van het onderzoek. Het perfecte onderzoek kan nooit optimaal worden gedaan in prehospitale en levensbedreigende situaties.

Het vergelijken van onderzoeken die enigzins bovenstaande benaderen schieten hier altijd in tekort.
Anders was er allang onomstotelijk aangetoond wat de exacte meerwaarde is of juist het gebrek daaraan is bij bepaalde interventies.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #23 Gepost op: 16 november 2011, 22:56:30
ik begreep dat RAV Limburg noord recentelijk gestopt is met VWS ritten.

Het schijnt ook goed te werken, omdat met VWS de auto's uit het meest bevolkte gebied moet halen en je dus per saldo altijd gemiddeld langere aanrijtijden krijgt, want zowel in als buiten de stad is alles nu verder weg.

Dus moeten we wel spreiden?

Verder denk ik dat de onderzoeken wel degelijk relevant zijn tot op bepaalde hoogte, ze zeggen immers iets over de invloed van aanrijtijden en dat de boodschap geen stimulans geeft aan de overheid om meer geld in de spoedeisende zorg te pompen betekent niet dat de resultaten zinloos zijn.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #24 Gepost op: 16 november 2011, 23:24:21
ik begreep dat RAV Limburg noord recentelijk gestopt is met VWS ritten.

Het schijnt ook goed te werken, omdat met VWS de auto's uit het meest bevolkte gebied moet halen en je dus per saldo altijd gemiddeld langere aanrijtijden krijgt, want zowel in als buiten de stad is alles nu verder weg.

Dus moeten we wel spreiden?

Verder denk ik dat de onderzoeken wel degelijk relevant zijn tot op bepaalde hoogte, ze zeggen immers iets over de invloed van aanrijtijden en dat de boodschap geen stimulans geeft aan de overheid om meer geld in de spoedeisende zorg te pompen betekent niet dat de resultaten zinloos zijn.

Meeste resultaten over inzet van verschillende niveaus van zorg zijn niet zo zinvol omdat er niet optimaal vergeleken kan worden, (zoals beschreven in mn eerdere post) aanrijtijden worden anders gemeten maar ook daar kan men niet totaal objectief vergelijken of de inzet van een ambu die 10 minuten van het ongeval af beter of minder goed is voor de patient dan wanneer een ambu was gealarmeerd die maar 4 minuten hoeft te rijden, ethisch gezien wordt die keuze namelijk niet gemaakt. Daarbij is het vergelijken van patienten in 1 categorie al een heidens karwij omdat ook daar allerlei factoren in en buiten de patient een rol spelen die lastig te meten zijn.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #25 Gepost op: 16 november 2011, 23:52:33
Meeste resultaten over inzet van verschillende niveaus van zorg zijn niet zo zinvol omdat er niet optimaal vergeleken kan worden, (zoals beschreven in mn eerdere post) aanrijtijden worden anders gemeten maar ook daar kan men niet totaal objectief vergelijken of de inzet van een ambu die 10 minuten van het ongeval af beter of minder goed is voor de patient dan wanneer een ambu was gealarmeerd die maar 4 minuten hoeft te rijden, ethisch gezien wordt die keuze namelijk niet gemaakt. Daarbij is het vergelijken van patienten in 1 categorie al een heidens karwij omdat ook daar allerlei factoren in en buiten de patient een rol spelen die lastig te meten zijn.

Dus dan maar niets onderzoeken? Inderdaad is het lastig level 1A bewijzen te krijgen, echter gelukkig zijn er ook nog andere levels die weliswaar wat overschaduwd worden door RCT's maar toch echt nog wel wat info kunnen geven over goede en minder goede zorg. Een eenzijdige focus op aanrijtijd is in ieder geval géén goede zorg. Dat is het punt wat ik duidelijk wilde maken en dat punt staat ook nog steeds.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #26 Gepost op: 17 november 2011, 00:31:54
Inderdaad, en met die laatste bewering heb je zeker een punt  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod