Lijkt wel de ideale optie om dus door een ramp getroffen te worden en dat de rode kruis medewerkers je dan helpen, wow eindelijk zeer ervaren hulpverleners aan je geimporviseerde ziekenhuisbed! (meer bedoeld als een understatement)
Wat bedoel je hiermee te zeggen?
Beetje jammer om te moeten constateren dat het NRK totaal niet weet wat ze met hulpaanbiedingen van nederlandse hulpverlners moet doen, het blijft akelig stil in/vanuit het landelijk bureau. Nogal exemplarisch voor het NRK en het LB Dit bevordert niet de steun vanuit beroepsbeoefenaren die het hulpverleningswerk in Nederland uitvoeren.
Het NRK (als onderdeel van het Internationale Rode Kruis) heeft een database van professionals die bij dergelijke rampen wordt aangesproken. Je eigen aanmelden als de ramp al heeft plaatsgevonden heeft dan ook geen zin omdat er (o.a.) nogal wat aanvullende formaliteiten moeten worden verricht.
Het AZG heeft trouwens dezelfde typische hautaine instelling. Kan me niet voorstellen dat al die buitenlandse rode kruis medewerkers die worden uitgezonden alle nederlandse ambulanceopleidingen etc gevolgd hebben.
Laat ik maar beginnen dat voor 99,99% van hetgeen er wordt gedaan een ambulanceopleiding absoluut geen nut heeft.
Verder lees even dit van de Rode Kruis Website:
De afgelopen dagen na de ramp in Azië staat de telefoon roodgloeiend bij het Nederlandse Rode Kruis. Mensen die spontaan hulp aanbieden om de slachtoffers te helpen. Artsen, verpleegkundigen en andere deskundigen willen graag een bijdrage leveren, maar ook materialen als bedden, kleding en dekens worden ons veelvuldig aangeboden. Hartverwarmend en fantastisch dat iedereen een steentje wil bijdragen!
Echter, we moeten hier toch ´nee´ op antwoorden, hoe raar dat ook moge klinken. In noodhulpsituaties gaat onze aandacht in de eerste plaats altijd uit naar de (medische) verzorging, het onderdak en de bescherming van slachtoffers van rampen en conflicten. Om hulpgoederen zo snel mogelijk naar het rampgebied te kunnen transporteren en verantwoord te distribueren, is een hoge mate van standaardisering en uniformiteit vereist. We werken hierbij met bij ons al bekende vrijwilligers of professionelen en materialen.
We zullen dan wel niet de meest ideale hulpverleners zijn (misschien iets te kritische instelling??). Maar miskenning van professionals is geen goed uitgangspunt!
Inderdaad miskenning van professionals is geen goed uitgangspunt. Zou je daar dan ook mee op willen houden? Ik misken namelijk niemand en zeker niet jouw collega’s die mijn respect hebben. Ik ben niet begonnen met woorden als aanmodderen”.
Kan me niet aan de indruk onttrekken dat men liever geld wil ontvangen dan professionele steun.
Het Rode Kruis beschikt wereldwijd over professionele hulpverleners. Een dergelijk statement van iemand die zich tevens docent van het Rode Kruis noemt is ronduit schandalig!
M.a.w. je weet niet voor welke organisatie je les geeft en heb zeker geen kaas gegeten van Internationale Hulpverlening of hoe dat internationale hulpverlening via het LB werkt!
William