Azie en rode kruis

Auteur Topic: Azie en rode kruis  (gelezen 6333 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

William

• Gast
Reactie #10 Gepost op: 7 januari 2005, 22:32:50
Beste allemaal,
Het zal duidelijk zijn dat Joffry en ondergetekende over bepaalde zaken duidelijk een verschil van mening hebben. Omdat dit verschil echter de boventoon begon te voeren en behoorlijk ging afwijken van waar dit topic voor staat (Azie en de rol van het NRK) hebben we besloten dit voorlopig maar even via de email voort te zetten.

Enkele zaken mbt de Internationale Hulpverlening wil ik jullie echter toch niet onthouden:

Vraag:
Welke deskundigheden zijn er in de NRK database vertegenwoordigd en waarom is hiervoor geen beroep gedaan op de Nederlandse GGD en Ambulancediensten en waarom wordt het personeel hiervan geacht dit niet in het buitenland te kunnen doen?

Antwoord:
In de database van het Nederlandse Rode Kruis zitten deskundigen op het gebied van logistiek, water en sanitatie, constructie en medische zorg.

Mbt medische zorg zijn praktisch alle vakken vertegenwoordigd: Chirurgen, artsen (niet alleen tropen), anesthesisten, Verpleegkundigen en ja, ook Ambulance Verpleegkundigen. Het beroep doen op deze deskundigheid is dus eigenlijk een kwestie van (op tijd) aanmelden.

Het is dus ABSOLUUT NIET zo dat het personeel van GGD en RAV ongeschikt is om in het buitenland te werken.

Er is dus ook niets mis met de deskundigheid van de Nederlandse Ambulance Verpleegkundige. Echter, het werken in een rampgebied in een ander land vraagt nou eenmaal wat meer dan alleen die deskundigheid. Om hiervan in het bezit te worden gesteld is het raadzaam om al op voorhand (maw vóór een ramp) zich al voor een missie in een rampgebied beschikbaar te stellen. Voordat men namelijk naar het gebied af kan reizen moeten er nogal wat formaliteiten worden afgewerkt, keuring, verzekering, visa, contract. Je doorloopt een BTC (o.a. oorlogsrecht, zeker geen overbodige luxe op Atjeh en Noord Oost Sri Lanka), (WHO) rapportage, Monitoring, evaluatie, cultural awareness) en ja, in Zuid Oost Azië is een beetje tropenkennis toch ook geen overbodige luxe (Malaria, Cholera, slangenbeten…).

Ook een niet onbelangrijke factor is het elimineren van de emotionele response (waarom denk je er nu pas aan om daarheen te gaan en heb je niet op voorhand je beschikbaar gesteld voor de internationale rampenhulpverlening? (Dit is algemeen en niet persoonlijk bedoeld.)

Tot slot nog even het volgende:
Bij een internationale ramp opereert het Nederlandse Rode Kruis onder de vlag van het Internationale Rode Kruis (ICRC en IFRC). Het is een kwestie van vraag en aanbod in Genéve op welke deskundigheid er bij het NRK een beroep wordt gedaan.  Veel medici zijn ingevlogen uit Australië, Nieuw Zeeland en Japan (zeer goed ontwikkelde landen met een sterk Rode Kruis en –redelijk- dicht in de buurt). Nederland heeft in dit verhaal vooral een logistieke taak (voorlopig). Er is wel een appeal geweest voor extra chirurgen. Mbt chirurgen is er een uitzondering op de regel; zij hebben kortere contracten. Zij hebben zich wel aan een speciaal protocol chirurgie te houden. Er zijn echter ook Nederlandse chirurgen full-time in dienst van het (Internationale) Rode Kruis.

Nederland heeft niet een afwachtende houding aangenomen maar heeft o.a. vier al in Indonesië en Sri Lanka werkzame gedelegeerden nog 2e kerstdag naar het rampgebied gestuurd voor een eerste evaluatie. Aan de hand daarvan werden op 27 december al  de eerste goederen door het NRK verstuurd (Sri Lanka: 1.150 tenten, Indonesië: 9.600 dekens, 1.500 keukensets, 57.000 m2 plastic zeil,5 nood gezondheidskits, 150 jerrycans, Sri Lanka: 27.000 dekens, 1.500 keukensets, 78.000 m2 plastic zeil, 8.000 lijkenzakken, Indonesië: 6.300 dekens, 12 grote tenten en plastic zeilen.

verder werden er ter plaatse ook nog grote hoeveelheden hulpgoederen aangekocht en verdeeld.

Het aantal NRK gedelegeerden wordt uitgebreid. Naar het zich laat aanzien zullen dat vooral logistici zijn. Het is dus niet zo dat als er geen Nederlandse medici worden gestuurd men in die gebieden van medische kennis verstoken blijft (vooral Australië speelt daar een grote rol in.).  Ook is het niet zo doordat er niet meteen honderden mensen worden gestuurd, er helemaal niets wordt gedaan. Het is vooral deze nuchtere houding die straks zijn vruchten zal afwerpen.

Met vriendelijke groet,
William van Heerden
(oud) Gedelegeerde voor het Internationale Rode Kruis (ICRC & IFRC)
(Rwanda, Goma Zaïre 1994, Noord Kaukasus, Tsjetsjenië 1995, Kyrgyzstan, Tadzjikistan 1996/ 1997, Kosovo 1999/2000, Noord Afghanistan 2001-2003.

Sinds april 2003 Regionaal Coördinator Rampenhulpverlening.

PS Het NRK is onder de vlag van het ICRC (o.a.) ook grootschalig aanwezig in Darfur (waar een veelvoud van het aantal slachtoffers in Azië dreigt te vallen).

Uiteraard steun ik de badge actie en raadt jullie allemaal aan om dat ook te doen :) :) :)

Rolf

• Gast
Reactie #11 Gepost op: 7 januari 2005, 23:12:07
Citaat
(oud) Gedelegeerde voor het Internationale Rode Kruis (ICRC & IFRC)
(Rwanda, Goma Zaïre 1994, Noord Kaukasus, Tsjetsjenië 1995, Kyrgyzstan, Tadzjikistan 1996/ 1997, Kosovo 1999/2000, Noord Afghanistan 2001-2003.

Sinds april 2003 Regionaal Coördinator Rampenhulpverlening.

Volgens mij hebben ze voor zulks soort mensen een apart woord: "ervarings deskundige"

Maarhe je hebt een indruk wekkende staat van dienst,respect,respect  ???

Rolf

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 7 januari 2005, 23:12:58
Maarhe je hebt een indruk wekkende staat van dienst,respect,respect  ???

Haham ik werd er ook stil van, ja... :o ;D

Christian

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #13 Gepost op: 8 januari 2005, 22:25:16
Dat is het risico, dat je loopt als je met een "onbekende" in discussie gaat.
Als je niet weet wat zijn achtergrond is, moet je voorzichtig zijn met uitspraken over zijn deskundigheidsnivo en beweegredenen.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #14 Gepost op: 9 januari 2005, 03:10:07
Dat is het risico, dat je loopt als je met een "onbekende" in discussie gaat.
Als je niet weet wat zijn achtergrond is, moet je voorzichtig zijn met uitspraken over zijn deskundigheidsnivo en beweegredenen.

Misschien is dat een illustratie van de ''open houding'' van het NRK  ;) :-\

Je hoeft geen ervaring in diverse rampengebieden te hebben om een mening te formuleren aangaande het beleid van het NRK. Ik ben erg benieuwd naar de reden waarom het NRK zo weinig open is (geweest?) in het uitzendingsbeleid en het  zoeken naar deskundigen die geschikt zijn voor uitzending namens het NRK/ICRC naar diverse crisisgebieden. Tot op heden heb ik nooit een oproep voor deskundige vrijwilligers gelezen of gehoord, laat staan een oproep aan ambulanceverpleegkundigen om zich als gedelegeerde beschikbaar te stellen. Maar goed, misschien verandert dat ooit nog. Ik ben benieuwd wat er bij het NRK gebeurt als nederlandse ambulanceverpleegkundigen e.d. zich massaal aanmelden als potentieel gedelegeerde  ;)

Ondertussen zijn er ruimschoots (potentiele) patienten in het aziatische crisisgebied die niet op discussies zoals deze maar op deskundige hulp zitten te wachten. Die trekken zich niets aan van allerlei bureaucratische zaken maar wensen gewoon snelle hulp.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #15 Gepost op: 9 januari 2005, 12:42:10
Misschien is dat een illustratie van de ''open houding'' van het NRK  ;) :-\

Misschien wel, misschien niet.
Wie het weet mag het zeggen.