[1] Vraag de gemiddelde automobilist hoe de rood/witte wegwerkpaaltjes moeten staan en ik gok dat 99% zegt dat het niet uitmaakt. [...] pijlwerking in de goede richting
[...]
[2] 1990. Helaas zijn ze gewoon niet met de tijd mee gegaan. Het reflecterende materiaal wat er hedendage gebruikt wordt is dermate verouderd qua reflectie. De huidige vrachtwagens hebben lengte (en hoogte) markering die vele klassen beter is qua reflectiewaarde. Redelijk vergelijkbaar met de strepen op de VZA ambulance's (qua reflectiewaarde)
Over 1 zou je in de praktijk wel eens gelijk kunnen hebben, ook omdat de paaltjes vaak in de "verkeerde richting" worden gebruikt. Niettemin zijn de regels richting verkeersdeelnemer vrij duidelijk:
"blijf aan de lage kant van de diagonaal lopende strepen". En ik blijf erbij: de huidige striping geeft een tegengestelde, dus [vingertje] per definitie verkeerde [/vingertje] indicatie. In de praktijk zal het niet zo'n vaart lopen omdat je de rest van de auto normaal gesproken ook ziet, maar een vanuit het onbewuste werkende (slaap-)rijder in de mist is daar misschien niet vatbaar voor.
2: volkomen eens - bovendien is dat reflectiespul vele malen goedkoper geworden dan de eerste generatie, én zijn er de nieuwere varianten die behalve reflecteren ook nog eens fluoresceren (zijn nog wel duur, maar die prijs zakt ook nog wel). Fluo-folie (rood en citroengeel) is ook beter geworden, bleekt niet meer zo snel uit.
Dat is m.i. het nadeel van een landelijke standaard: als je er eenmaal aan vast zit is hij moeilijk te updaten. Aan de andere kant - hoe lang wil je met een verouderde standaard blijven zitten? Wel leuk zo'n werkgroep, maar veel ruimte voor updates hebben ze niet gelaten.