Goed, ik ben eens in de software geklauterd... in eerste instantie ben ik uitgegaan van de VW Touran voor de politie (dezelfde bronfoto als Flying Dutchman).
Volgens mij willen wij voor hulpdiensten een opvallend, niet veel gebruikt patroon als
herkenning (als je dat patroon ziet, weet je dat een hulpdienst is). Daarvoor lijkt mij Battenburg goed geschikt. Wordt in Nederland voor zover ik weet niet op private voertuigen toegepast, in tegenstelling tot de BiZa striping en de RWS (tegenwoordig Rijksoverheid) striping, die overal te pas en te onpas wordt gebruikt. Van belang is dus om vast te leggen dat het Battenburg patroon uitsluitend door aangewezen diensten mag worden gebruikt.
Voor de
zichtbaarheid/opvallendheid willen wij zowel overdag als 's nachts opvallend zijn. Overdag kun je dat bereiken door contrasterende kleuren, 's nachts door retroreflectie. Gegeven is dat witte (klasse C/III) retroreflectoren de hoogste reflectiecoëfficiënt hebben, ofwel je wilt bij voorkeur witte retroreflectoren en dus een donkere, contrasterende kleur voor overdag. Voor een politieauto kan aangesloten worden bij de hedendaagse politiekleuren wit en blauw. Voor het Battenburg patroon is het blauwe deel dus niet reflecterend, het witte deel wel reflecterend.
Omdat ik van mening ben dat een politieauto een
geleidende functie in het verkeer heeft, dient er iets van een geleidende striping aanwezig te zijn. Ik zie daarbij meer in de geleidende werking van de omlaag wijzende strepen dan een daadwerkelijke pijlvorm. Bovendien past dat ook mooier bij de rest. Ook hier geldt dat de geleidende werking zowel overdag als 's nachts uitgevoerd moet kunnen worden. 's Nachts dus door middel van reflectoren, overdag door middel van een contrasterende kleur. Hiervoor is signaaloranje wat mij betreft goed geschikt: van oudsher een aanduiding van gevaar.
Dan nog de aanduidingen ter
identificatie. Het woord 'POLITIE' dient duidelijk aanwezig te zijn. Overdag moet het contrasteren met wit en blauw, 's nachts moet het vooral contrasteren met wit en tegelijkertijd niet wegvallen tegen het blauw. Hiervoor kan dus een niet-reflecterende basiskleur in signaaloranje in combinatie met een wit reflecterende omlijning worden gebruikt. Overdag is de tekst dan oranje, contrasterend op zowel wit als blauw. 's Nachts is de niet-reflecterende basiskleur contrasterend met de witte reflectie, terwijl de wit reflecterende omlijning het contrast met de blauwe vlakken benadrukt. Eventueel kan ook de aanduiding '112' en het roepnummer worden aangebracht (de laatste desnoods minder opvallend in zwart met wit reflecterende omlijning).
Tot slot de
contourmarkering. Uiteraard wederom in wit reflecterend materiaal, volledig en zoveel mogelijk ononderbroken. Valt overdag dus niet op, maar geeft 's nachts direct de contouren van het voertuig.
Als eerste een "artist impression", daarna de lijntekeningen met de beoogde uitstraling overdag en 's nachts onder aanstraling van koplampen.
Artist impressionLijntekening overdagLijntekening 's nachts, retroreflecterend onder aanstraling koplampen