Interessant ontwerp maar het opvallende deel zit nu onderaan de auto. Voor Battenburg maken ze juist veel gebruik van bv groen, geel, oranje (allemaal al dan niet fluoriserend) omdat dit opvallende kleuren zijn die je in het dagelijks verkeer niet zoveel tegen komt. Donkerblauw valt nauwelijks op en er zijn ook zat blauwe auto's op de weg. Je zou wel kunnen kiezen om de blokken om en om een opvallendere kleur te maken.
Ik neem aan dat je "opvallend" dan alleen vanuit kleurperspectief bekijkt, en dat de oranje kleur dus beter opvalt. Waarschijnlijk is dat waar, maar de oranje kleurstelling is dan ook bedoeld voor de verkeersfunctie van het voertuig en niet voor de herkenning als hulpdienst. Mijn idee is dat de blokken de grootste oppervlakte vormen en daarmee de identiteit als hulpdienst aangeven (voorbeeld Australië waar wit/blauwe blokjes worden gebruikt). De oranje-witte striping kent dan een kleinere oppervlakte voor de secundaire, geleidende functie. Het is te overwegen om de witte blokken te vervangen door bijvoorbeeld fluor-geel, en dan afhankelijk van de reflectiecoëfficiënt te bepalen of de gele of blauwe blokken 's nachts moeten reflecteren.
Een extra reden om de oranje strepen onderop het voertuig te plaatsen is de werking 's nachts. De aanstraling van de koplampen is het meest effectief zo laag mogelijk bij de grond. De laag op het voertuig geplaatste reflectoren zullen daarom het meeste gaan opvallen. Omdat de herkenbaarheid als hulpdienst door de blokken ook bij lichte aanstraling gewaarborgd is, lijkt het mij verstandiger om de geleidende functie bij nacht extra te benadrukken.
Ik zal eens kijken wat het effect is van een andere kleurstelling.