Ontwikkelingen (geplande en gewenste) in de BZK-striping

Auteur Topic: Ontwikkelingen (geplande en gewenste) in de BZK-striping  (gelezen 273350 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

cavia

• Senior gebruiker
Reactie #290 Gepost op: 5 december 2011, 11:03:53
Ik mis op de zijkanten nog de tekst politie/brandweer/ambulance en evt hun functie (bv huisarts)

Lt. Col. Me

• Senior gebruiker
  • Nederland moet door!
Reactie #291 Gepost op: 5 december 2011, 11:52:34
Interessant ontwerp maar het opvallende deel zit nu onderaan de auto. Voor Battenburg maken ze juist veel gebruik van bv groen, geel, oranje (allemaal al dan niet fluoriserend) omdat dit opvallende kleuren zijn die je in het dagelijks verkeer niet zoveel tegen komt. Donkerblauw valt nauwelijks op en er zijn ook zat blauwe auto's op de weg. Je zou wel kunnen kiezen om de blokken om en om een opvallendere kleur te maken.
Ik neem aan dat je "opvallend" dan alleen vanuit kleurperspectief bekijkt, en dat de oranje kleur dus beter opvalt. Waarschijnlijk is dat waar, maar de oranje kleurstelling is dan ook bedoeld voor de verkeersfunctie van het voertuig en niet voor de herkenning als hulpdienst. Mijn idee is dat de blokken de grootste oppervlakte vormen en daarmee de identiteit als hulpdienst aangeven (voorbeeld Australië waar wit/blauwe blokjes worden gebruikt). De oranje-witte striping kent dan een kleinere oppervlakte voor de secundaire, geleidende functie. Het is te overwegen om de witte blokken te vervangen door bijvoorbeeld fluor-geel, en dan afhankelijk van de reflectiecoëfficiënt te bepalen of de gele of blauwe blokken 's nachts moeten reflecteren.

Een extra reden om de oranje strepen onderop het voertuig te plaatsen is de werking 's nachts. De aanstraling van de koplampen is het meest effectief zo laag mogelijk bij de grond. De laag op het voertuig geplaatste reflectoren zullen daarom het meeste gaan opvallen. Omdat de herkenbaarheid als hulpdienst door de blokken ook bij lichte aanstraling gewaarborgd is, lijkt het mij verstandiger om de geleidende functie bij nacht extra te benadrukken.

Ik zal eens kijken wat het effect is van een andere kleurstelling.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Nachtbroeder1978

• verpleegkundige, evenementen verkeersregelaar, niet gecertificeerde hoogtewerker
  • Forum gebruiker
Reactie #292 Gepost op: 5 december 2011, 14:39:06
Ik mis op de zijkanten nog de tekst politie/brandweer/ambulance en evt hun functie (bv huisarts)

En dat was me nu nog even teveel werk in mijn afgelopen drukke nachtdiensten. Maar dat zal er inderdaad hier en daar wel op moeten komen uiteraard.

GreetZ,
Nachtbroeder1978
ook al heb je ergens geen verstand van, kan je er toch een mening over hebben.

Nachtbroeder1978

• verpleegkundige, evenementen verkeersregelaar, niet gecertificeerde hoogtewerker
  • Forum gebruiker
Reactie #293 Gepost op: 5 december 2011, 14:48:04
Ik zou bij de ambu wat nu wit is liever in geel zien, voor de rest ziet dit er niet slecht uit :)

Was er niet iets over een internationale richtlijn dat reddingsbrigade's met geel moesten rijden?
maar kan natuurlijk ook prima beiden geel zijn met andere details. Ik zal binnenkort weer verder knutselen.

GreetZ,
Nachtbroeder1978
ook al heb je ergens geen verstand van, kan je er toch een mening over hebben.

mark hes

• Senior gebruiker
Reactie #294 Gepost op: 5 december 2011, 21:22:22
zwitserse striping, mogelijk leuk voor de discussie, latere uitvoeringen zijn geel met de wanna be biza striping  :)
foto Swissrescue

foto art special cars

sylvester1986

• Gast
Reactie #295 Gepost op: 5 december 2011, 21:33:33
of dit ;)
Gevonden op Fotki, niet door mijzelf gemaakt.
Bekend kleurenschema ;)

FlyingDutchman

• HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
Reactie #296 Gepost op: 16 december 2011, 06:58:16
Met dank an allen die suggesties gegeven hebben, en in afwachting op het antwoord naar de vraag van de kleur van de contourreflectie (die ik dus nog even links laat liggen) vat ik nu mijn nieuwe HV-kleurschema als volgt samen:

BRANDWEER:

[...]

Grappig - foto van een test in België:

Kadert dit ook in een testfase?

Foto gevonden op Flickr: http://www.flickr.com/photos/44768025@N04/6510896529/#

Ben benieuwd wat de resultaten van deze test zijn, speciaal qua zichtbaarheid voor ander verkeer...
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")

Code3NL

• Manschap A, brandweer Heerjansdam
  • Forum gebruiker
    • Code3NL Emergency vehicles photo and videography
Reactie #297 Gepost op: 17 december 2011, 22:32:07
De EODD gaat ook met BZK striping rijden en met blauw/blauw
http://home.kpn.nl/jrlandman/plaatjesmap/internet/eodd.jpg

Nickvm

• Senior gebruiker
Reactie #298 Gepost op: 17 december 2011, 22:50:42
De EODD gaat ook met BZK striping rijden en met blauw/blauw
http://home.kpn.nl/jrlandman/plaatjesmap/internet/eodd.jpg

Mogen ze het weer gaan gebruiken?
Ze hebben al eens met BZK striping gereden toen de sprinters in dienst werden gesteld.

PWB

• Senior GGP A’dam
  • Senior gebruiker
Reactie #299 Gepost op: 18 december 2011, 00:22:09
Naar aanleiding van het bericht van MartinJ (uit dit topic: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=14432.msg966514) maar even gemaakt om een beeld te schetsen. Leek mij hier beter op zijn plaats  O0

Ik ontdekte een nieuwere versie, die voor de USA bestemd schijnt te zijn.
Lijkt me wel indrukwekkend als noodhulpautootje
http://www.vdubnews.com/wp-content/uploads/2010/10/VW-Amarok_kombi_big.jpg

Het volgende heb ik gemaakt:
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.