Ontwikkelingen (geplande en gewenste) in de BZK-striping

Auteur Topic: Ontwikkelingen (geplande en gewenste) in de BZK-striping  (gelezen 266037 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #340 Gepost op: 29 december 2011, 23:47:43
Zowiezo wel opvallend, die K1600GT-P is redelijk kaal aan de voorzijde voor wat betreft striping. De Pan-European's en BMW's R1200RT-P hebben meestal nog wel een oranje streepje voorop.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #341 Gepost op: 29 december 2011, 23:51:07
Ik heb dit topic pas gister avond gezien en ik moet zeggen dat er wel aardig wat leuke
kunstwerkjes tussen zitten. Al moet ik zeggen dat ik niet zo van die engelse striping
hou (vind onze BZK toch een stuk mooier) ben ik het wel zeker eens dat de herkenbaarheid
beter kan.

Wat betreft de douane striping die een stukje terug is aangepast, kleurstelling is wel mooi
maar dan moeten we wel eerst van departement veranderen (van belastingdienst naar veiligheid&justis).
Want het groene is van de douane en de gele streep is van de belastingdienst.

Maar FD ik moet zeggen je levert wel mooi werk.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #342 Gepost op: 30 december 2011, 00:36:09
Dat is allemaal waar. In de (relatief zeldzame) gevallen van motor in fend-off kān het dus een beetje helpen.  98uiye

Zo heel zeldzaam is dat niet hoor. Zeker daar waar er veel spitsstroken zijn, is een motor vaak eerder ter plaatse ondat deze makkelijker door een file heen komt. Dat is in ieder geval mijn (Amsterdamse) ervaring.


FlyingDutchman

  • HV-geīnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #343 Gepost op: 30 december 2011, 08:54:30
Ik heb dit topic pas gister avond gezien en ik moet zeggen dat er wel aardig wat leuke
kunstwerkjes tussen zitten. Al moet ik zeggen dat ik niet zo van die engelse striping
hou (vind onze BZK toch een stuk mooier) ben ik het wel zeker eens dat de herkenbaarheid
beter kan.

Wat betreft de douane striping die een stukje terug is aangepast, kleurstelling is wel mooi
maar dan moeten we wel eerst van departement veranderen (van belastingdienst naar veiligheid&justis).
Want het groene is van de douane en de gele streep is van de belastingdienst.


Maar FD ik moet zeggen je levert wel mooi werk.

Mijn dank is groot, Customs. Maar als je het complete pijl-Battenburg schema bedoelt, dat is oorspronkelijk van Maarten (ik heb alleen twee aanpassingen gedaan).

De laatste aanpassing was overigens die van de douanekleur naar blauw/(fluo-)groen ipv donkergroen/(fluo-)geel - ik ben door het vetgedrukte gedeelte hierboven even in de war geraakt  e050, maar bedoel je dat de douane liever fluogeel dan fluogroen zou moeten gebruiken? Met donkergroen/geel ontstaat misschien verwarring met de Engelse en Scandinavische ambulance-kleurstelling, wat de aanleiding was voor mijn laatste wijziging in Maarten's voorgestelde schema, wederom met "Engelse inspiratie" (zie voor Engelse kleurafspraken ook hier, de door Maarten boven aangehaalde (nogal donkere) blauw/groene Battenburg stamt overigens af van een door de politie en douane gezamenlijk gebruikte wagen (bron: www.ukemergency.co.uk)).

Overigens worden diverse vormen van Battenburg ook op HV-wagens in Australië en Nieuw-Zeeland gebruikt (voor een paar interessante NZ-variaties klik en klik) en zijn ook daar de kleuren "vastgelegd" (alle met geel of wit als "achtergrond"): politie is blauw, brandweer is rood en ambulance is groen. De laatste foto toont een "scheve" Battenburg wat misschien ook weer een alternatief is voor de pijl-Battenburg (hoewel de pijl natuurlijk in NL, tenminste bij een aantal gemeentekorpsen en de Rijkspolitie, een solide historische basis heeft, en ook zinvol is i.v.m. de vaak bij IM gebruikte fend-off positie).

Een principevraag is natuurlijk of we ons in NL aan "buitenlandse kleurafspraken" zouden moeten houden (wat we nu al niet doen, met een schema met drie getoonde kleuren tegelijk, inclusief blauw, op bijna alle hulpdiensten), ook al schijnen steeds meer landen de Engelse/Scandinavische lijn te volgen...
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #344 Gepost op: 30 december 2011, 15:34:47
Mijn dank is groot, Customs. Maar als je het complete pijl-Battenburg schema bedoelt, dat is oorspronkelijk van Maarten (ik heb alleen twee aanpassingen gedaan).

De laatste aanpassing was overigens die van de douanekleur naar blauw/(fluo-)groen ipv donkergroen/(fluo-)geel - ik ben door het vetgedrukte gedeelte hierboven even in de war geraakt  e050, maar bedoel je dat de douane liever fluogeel dan fluogroen zou moeten gebruiken? Met donkergroen/geel ontstaat misschien verwarring met de Engelse en Scandinavische ambulance-kleurstelling, wat de aanleiding was voor mijn laatste wijziging in Maarten's voorgestelde schema, wederom met "Engelse inspiratie" (zie voor Engelse kleurafspraken ook hier, de door Maarten boven aangehaalde (nogal donkere) blauw/groene Battenburg stamt overigens af van een door de politie en douane gezamenlijk gebruikte wagen (bron: www.ukemergency.co.uk)).
Wat ik met mijn opmerking bedoelde was dat de huidige kleurstelling een samenvoeging is van de douane kleur (groen) en de belastingkleur (geel). Vind de tweede stelling met de fluo groen een stuk mooier en profesioneler staan dan de fluo geel, maar aagezien het gele dan weg is
zou dat betekenen dat wij onder V&J horen ivm de blauwe stukken. Ik zeg niet dat het gaat gebeuren (al gaan er wel zo af en toe die verhalen),
maar dat zou dan wel de betekenis zijn van de kleurstelling.

Overigens worden diverse vormen van Battenburg ook op HV-wagens in Australië en Nieuw-Zeeland gebruikt (voor een paar interessante NZ-variaties klik en klik) en zijn ook daar de kleuren "vastgelegd" (alle met geel of wit als "achtergrond"): politie is blauw, brandweer is rood en ambulance is groen. De laatste foto toont een "scheve" Battenburg wat misschien ook weer een alternatief is voor de pijl-Battenburg (hoewel de pijl natuurlijk in NL, tenminste bij een aantal gemeentekorpsen en de Rijkspolitie, een solide historische basis heeft, en ook zinvol is i.v.m. de vaak bij IM gebruikte fend-off positie).

Een principevraag is natuurlijk of we ons in NL aan "buitenlandse kleurafspraken" zouden moeten houden (wat we nu al niet doen, met een schema met drie getoonde kleuren tegelijk, inclusief blauw, op bijna alle hulpdiensten), ook al schijnen steeds meer landen de Engelse/Scandinavische lijn te volgen...
En als het dan toch de battenburg word, dan liever die van maarten en jou (met de pijl) dan de simpele blokken. Uiteraard dan wel met de witte strepen rondom het voertuig inplaats van die stippen die er nu op zitten. En als we dan toch helemaal aan het aanpassen zijn aan de europese
regels laten we dan ook gelijk de lichtbalk aanpakken en inplaats van amber ook blauw gaan voeren. Maar dat is een hele andere discussie.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #345 Gepost op: 30 december 2011, 17:08:55
Wat ik met mijn opmerking bedoelde was dat de huidige kleurstelling een samenvoeging is van de douane kleur (groen) en de belastingkleur (geel). Vind de tweede stelling met de fluo groen een stuk mooier en profesioneler staan dan de fluo geel, maar aagezien het gele dan weg is
zou dat betekenen dat wij onder V&J horen ivm de blauwe stukken. Ik zeg niet dat het gaat gebeuren (al gaan er wel zo af en toe die verhalen),

Dat is de betekenis die jij eraan hangt ;) Wie zegt dat blauw moet betekenen dat het onder VenJ valt? :) In het Battenburg model in ieder geval niet, als het aan mij ligt. Wat mij betreft staan die kleuren los van welk ministerie het is; het gaat er immers om of je als dienst goed herkenbaar bent op straat. Daarbij geeft blauw aan dat het een handhavingsdienst beteft en rood dat het een hulpverleningdienst betreft.

Een principevraag is natuurlijk of we ons in NL aan "buitenlandse kleurafspraken" zouden moeten houden (wat we nu al niet doen, met een schema met drie getoonde kleuren tegelijk, inclusief blauw, op bijna alle hulpdiensten), ook al schijnen steeds meer landen de Engelse/Scandinavische lijn te volgen...

Er zijn meer landen die dat niet doen en dat wil best wel eens goed uitpakken :)
(weliswaar valt hier de ambulancedienst onder de brandweer, maar het gaat me even om de kleurstelling)
in de rode en blauwe kolom Ierland aangekaart, hier ook maar wat foto's plaatsen
Korps: Dublin Fire Brigade
Post: Phibsboro (Charlie District), Phibsborough Road
Soort voertuig: Emergency Ambulance
Roepnummer: D 34 (?)
Merk en type: Ford Transit 135T430
Fabrikant opbouw: Wilker CEN
Kenteken: 06-D-59454 (06 = 2006, jaar van indienststelling, D = Dublin)
Bouw/dienstjaar: 2006
Bijzonderheden: Battenburg brandweer markering, laadklep, front-, zij- en achterflitsers, intersection lights


of het pakt minder goed uit... ::)
Kwam op 'n Engels forum een discussie tegen over deze voertuigen die d.m.v. hun speciale striping nog meer moeten opvallen.
'k kan overigens niet zeggen dat ik ze mooi vind....  :-X


Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


FlyingDutchman

  • HV-geīnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #346 Gepost op: 1 januari 2012, 18:05:31
Gelukkig Nieuwjaar allemaal!

Om even op Maarten's schema door te borduren heb ik een mogelijke KLPD-uitvoering van een Amarok in de kleurstelling van 2015  998765 gemaakt:



Ik moet zeggen dat ik aardig aan het idee begin te wennen... Wijkt natuurlijk wel erg van de huidige striping af, maar goed, dat zal misschien inderdaad snel wennen.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #347 Gepost op: 1 januari 2012, 18:24:47
Ziet er erg goed uit!  8)


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #348 Gepost op: 1 januari 2012, 18:30:36
Gelukkig Nieuwjaar allemaal!

Om even op Maarten's schema door te borduren heb ik een mogelijke KLPD-uitvoering van een Amarok in de kleurstelling van 2015  998765 gemaakt:



Ik moet zeggen dat ik aardig aan het idee begin te wennen... Wijkt natuurlijk wel erg van de huidige striping af, maar goed, dat zal misschien inderdaad snel wennen.

Ik vind het wel wat hebben, eerlijk gezegd beter dan de huidige BiZa striping. Het zal beter opvallen en het wordt meer universeel in Europa.


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,332
Reactie #349 Gepost op: 1 januari 2012, 18:35:09
Niks meer aan veranderen en gelijk doorsturen naar V en J t.a.v. dhr I. Opstelten!