Ik heb dit topic pas gister avond gezien en ik moet zeggen dat er wel aardig wat leuke
kunstwerkjes tussen zitten. Al moet ik zeggen dat ik niet zo van die engelse striping
hou (vind onze BZK toch een stuk mooier) ben ik het wel zeker eens dat de herkenbaarheid
beter kan.
Wat betreft de douane striping die een stukje terug is aangepast, kleurstelling is wel mooi
maar dan moeten we wel eerst van departement veranderen (van belastingdienst naar veiligheid&justis).
Want het groene is van de douane en de gele streep is van de belastingdienst.
Maar FD ik moet zeggen je levert wel mooi werk.
Mijn dank is groot, Customs. Maar als je het complete pijl-Battenburg schema bedoelt, dat is oorspronkelijk van Maarten (ik heb alleen twee aanpassingen gedaan).
De laatste aanpassing was overigens die van de douanekleur naar blauw/(fluo-)groen ipv donkergroen/(fluo-)geel - ik ben door het vetgedrukte gedeelte hierboven even in de war geraakt
, maar bedoel je dat de douane liever fluogeel dan fluogroen zou moeten gebruiken? Met donkergroen/geel ontstaat misschien verwarring met de Engelse en Scandinavische ambulance-kleurstelling, wat de aanleiding was voor mijn laatste wijziging in Maarten's voorgestelde schema, wederom met "Engelse inspiratie" (zie voor Engelse kleurafspraken ook
hier, de door Maarten boven aangehaalde (nogal donkere) blauw/groene Battenburg stamt overigens af van een door de politie en douane gezamenlijk gebruikte wagen (bron:
www.ukemergency.co.uk)).
Overigens worden diverse vormen van Battenburg ook op HV-wagens in Australië en Nieuw-Zeeland gebruikt (voor een paar interessante NZ-variaties
klik en
klik) en zijn ook daar de kleuren "vastgelegd" (alle met geel of wit als "achtergrond"): politie is blauw, brandweer is rood en ambulance is groen. De laatste foto toont een "scheve" Battenburg wat misschien ook weer een alternatief is voor de pijl-Battenburg (hoewel de pijl natuurlijk in NL, tenminste bij een aantal gemeentekorpsen en de Rijkspolitie, een solide historische basis heeft, en ook zinvol is i.v.m. de vaak bij IM gebruikte fend-off positie).
Een principevraag is natuurlijk of we ons in NL aan "buitenlandse kleurafspraken" zouden moeten houden (wat we nu al niet doen, met een schema met drie getoonde kleuren tegelijk, inclusief blauw, op bijna alle hulpdiensten), ook al schijnen steeds meer landen de Engelse/Scandinavische lijn te volgen...