Ik vind het verdwijnen van de secundaire striping vreemd.
Men heeft gevonden dat de prioritaire voertuigen voor hulpverlening (zowel in rood, geel als wit leverbaar) voorzien moeten zijn van twee kleuren striping. Bij de brandweer wit/blauw op een rood voertuig, ambulancedienst rood/blauw op een geel voertuig & bij de politie oranje en blauw op een wit voertuig.
Voertuigen die ondersteunende taken uitvoeren worden/werden uitgerust met één kleur streep. Bij allen alleen de blauwe.
Achterliggende gedachte hierachter is dat het een herkenbaar voertuig is, in dienst van een van de diensten maar dat deze niet voor prioritaire hulpverlening wordt ingezet. Men is al geruime tijd bezig om de secundaire striping in te voeren en je zag langzaam dat in alle kolommen de secundaire striping zijn intrede deedt.
Men bedenkt opeens dat de de politie geen secundaire striping meer nodig heeft. Ik ben benieuwd naar de achterliggende gedachte?!
Men heeft bij invoering van de Nationale Politie een soort motto ingebracht, ''Prio 1 voor iedereen''. Ik vraag me alleen af of je een huismeester, (post)-bode of ander administratief personeel dan in een opvallend politievoertuig moet laten rijden
Overigens zie ik wel dat ook de secundaire brandweerstriping nu is aangepast, de secundaire striping voor brandweer wordt rood/blauw. Bij de ambulancedienst is dat geel/blauw geworden