Het is duidelijk dat de politiekleuren niet meer oranje en wit, maar blauw en geel zijn geworden. Een logisch gevolg is dat ook de auto's blauwe en geel worden. Dit zijn (bijna) complementaire kleuren, die elkaar versterken. Misschien dat FlyingDutchman hier ook een voorbeeld van wil maken. Deze combinatie is dan direct bruikbaar voor de ME, dus een donkerblauwe auto met fel-gele strepen...
Wil ik best wel eens proberen, maar ik weet even niet of het geel/blauw-verhaal alleen opgaat voor de kleuraccenten in de striping (met een grote mate van vrijheid voor de basiskleur - wit of zilver worden vaak genomen en dit komt tot uiting in mijn voorbeelden hierboven) of dat de wens is dat de basiskleur hetzij blauw wordt (wat, indien donkerblauw, voor de zichtbaarheid slecht is, wat voor ME misschien niet zo erg is maar voor noodhulp en VP m.i. wél) of geel (wat wel weer zichtbaar is maar in conflict met de ambulancekleur, die meen ik ook naar Europees voorbeeld is gekozen ten nadele van het vooheen gebruikte wit met fluorode strepen).
Ik denk dus het eerste - zie de recente kleurwisseling in Noorwegen (overigens nog steeds geen EU-lid, maar wel lid van de Scandinavische statenbond) en Denemarken - beide op witte basiskleur met gele en zeer donkerblauwe accenten - en de al iets langer geleden doorgevoerde wisseling in Zweden en GB - waar de basiskleur wit of zilver is en blijft. Ook in de Duitse bondsstaten die met gele accenten bij de blauwe striping zijn begonnen, is de basiskleur zilver of (toch weer) wit.
In de landen waar (donker-)blauw als basiskleur wordt gebruikt is het kleurschema in beginsel al veel ouder (Italië, Frankrijk) en traditioneel te noemen.
Heeft iemand misschien de tekst van de Europese tekst die deze wens verwoordt? Dan wordt eea misschien duidelijker.