Ontwikkelingen (geplande en gewenste) in de BZK-striping

Auteur Topic: Ontwikkelingen (geplande en gewenste) in de BZK-striping  (gelezen 273272 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

dielangemotormuis

• Senior gebruiker
Reactie #710 Gepost op: 2 december 2013, 22:13:03
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1224864 date=1386018321
Even een off-stapje, maar dan hoop ik dat ze eindelijk ook in Beieren op blauw-geel overgaan, ze mogen hier dan wel leuke wagens hebben maar groen-zilver is niet écht goed zichtbaar...

Ook in die Heimat is men aan het overstappen naar het blauw/geel. Echter gaat het daar wat langzamer, echter zijn er al deelstaten die over zijn op blauw/geel icm nwe uniformen.

sylvester1986

• Gast
Reactie #711 Gepost op: 2 december 2013, 22:30:38
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1224866 date=1386018783
Ook in die Heimat is men aan het overstappen naar het blauw/geel. Echter gaat het daar wat langzamer, echter zijn er al deelstaten die over zijn op blauw/geel icm nwe uniformen.
Zie Klik klik

dielangemotormuis

• Senior gebruiker
Reactie #712 Gepost op: 2 december 2013, 23:11:09
Citaat van: DD link=msg=1224884 date=1386021320
Het is duidelijk dat de politiekleuren niet meer oranje en wit, maar blauw en geel zijn geworden. Een logisch gevolg is dat ook de auto's blauwe en geel worden. Dit zijn (bijna) complementaire kleuren, die elkaar versterken. Misschien dat FlyingDutchman hier ook een voorbeeld van wil maken. Deze combinatie is dan direct bruikbaar voor de ME, dus een donkerblauwe auto met fel-gele strepen...

Zo iets als de Franse Gendarmerie
Citaat van: Mikey link=msg=938159 date=1319110956
De nieuwe striping van de Franse Gendarmerie:

Bron: autotitre.com

paulg

• Senior gebruiker
Reactie #713 Gepost op: 3 december 2013, 02:04:50
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1224866 date=1386018783
De overstap naar blauwe uniformen is al wat langer aan de gang. De aandacht voor betere zichtbaarheid, te beginnen met de voertuigen van de Autobahnpolizei in een aantal Bundesländer, is van recentere datum. Het een heeft echter geen verband met het ander.

paulg

• Senior gebruiker
Reactie #714 Gepost op: 3 december 2013, 02:24:26
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1224889 date=1386022269
Zo iets als de Franse Gendarmerie
voor zover ik heb begrepen was dat een showmodel

FlyingDutchman

• HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
Reactie #715 Gepost op: 3 december 2013, 06:53:46
De overstap naar blauwe uniformen is al wat langer aan de gang. De aandacht voor betere zichtbaarheid, te beginnen met de voertuigen van de Autobahnpolizei in een aantal Bundesländer, is van recentere datum. Het een heeft echter geen verband met het ander.

Jawel, klopt, maar het is wel opvallend dat Beieren nog steeds aan groen in zowel de kleur van de striping als die van het uniform vasthoudt- in tegenstelling tot alle andere bondsstaten en de Bundespolizei - dit levert op stations en luchthavens vaak enigszins koddige taferelen op... Maar nu BOT ;)
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")

FlyingDutchman

• HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
Reactie #716 Gepost op: 3 december 2013, 07:39:02
Het is duidelijk dat de politiekleuren niet meer oranje en wit, maar blauw en geel zijn geworden. Een logisch gevolg is dat ook de auto's blauwe en geel worden. Dit zijn (bijna) complementaire kleuren, die elkaar versterken. Misschien dat FlyingDutchman hier ook een voorbeeld van wil maken. Deze combinatie is dan direct bruikbaar voor de ME, dus een donkerblauwe auto met fel-gele strepen...

Wil ik best wel eens proberen, maar ik weet even niet of het geel/blauw-verhaal alleen opgaat voor de kleuraccenten in de striping (met een grote mate van vrijheid voor de basiskleur - wit of zilver worden vaak genomen en dit komt tot uiting in mijn voorbeelden hierboven) of dat de wens is dat de basiskleur hetzij blauw wordt (wat, indien donkerblauw, voor de zichtbaarheid slecht is, wat voor ME misschien niet zo erg is maar voor noodhulp en VP m.i. wél) of geel (wat wel weer zichtbaar is maar in conflict met de ambulancekleur, die meen ik ook naar Europees voorbeeld is gekozen ten nadele van het vooheen gebruikte wit met fluorode strepen).

Ik denk dus het eerste - zie de recente kleurwisseling in Noorwegen (overigens nog steeds geen EU-lid, maar wel lid van de Scandinavische statenbond) en Denemarken - beide op witte basiskleur met gele en zeer donkerblauwe accenten - en de al iets langer geleden doorgevoerde wisseling in Zweden en GB - waar de basiskleur wit of zilver is en blijft. Ook in de Duitse bondsstaten die met gele accenten bij de blauwe striping zijn begonnen, is de basiskleur zilver of (toch weer) wit.

In de landen waar (donker-)blauw als basiskleur wordt gebruikt is het kleurschema in beginsel al veel ouder (Italië, Frankrijk) en traditioneel te noemen.

Heeft iemand misschien de tekst van de Europese tekst die deze wens verwoordt? Dan wordt eea misschien duidelijker.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")

dielangemotormuis

• Senior gebruiker
Reactie #717 Gepost op: 3 december 2013, 08:08:18
Citaat van: paulg link=msg=1224933 date=1386033866
voor zover ik heb begrepen was dat een showmodel

Oke, echter heb ik dit jaar de motoren van de Gendarmerie ook al zien rijden met fluogele streepjes op de zijkanten.

TDMdR

• Senior gebruiker
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #718 Gepost op: 3 december 2013, 08:35:39
Oke, echter heb ik dit jaar de motoren van de Gendarmerie ook al zien rijden met fluogele streepjes op de zijkanten.

Dit is een aanpassing op de bestaande motoren. Ze zijn in Frankrijk ook bezig met het zoeken naar meer zichtbaarheid. In 2012 is er proefgedraaid, in 2013 is het doorgevoerd. Het kan dus wel snel.

Als het goed is, is het je ook opgevallen dat ze daar nu ook ineens in motorpak rondrijden.

dielangemotormuis

• Senior gebruiker
Reactie #719 Gepost op: 3 december 2013, 08:40:50
Citaat van: TDMdR link=msg=1224974 date=1386056139
Dit is een aanpassing op de bestaande motoren. Ze zijn in Frankrijk ook bezig met het zoeken naar meer zichtbaarheid. In 2012 is er proefgedraaid, in 2013 is het doorgevoerd. Het kan dus wel snel.

Als het goed is, is het je ook opgevallen dat ze daar nu ook ineens in motorpak rondrijden.
Das correct en tevens juist over, met gele accenten erin.

Overigens gaat de Belgische politie ook over op gele motorjassen.