Ontwikkelingen (geplande en gewenste) in de BZK-striping

Auteur Topic: Ontwikkelingen (geplande en gewenste) in de BZK-striping  (gelezen 271611 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #840 Gepost op: 24 februari 2015, 19:40:52
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1333096 date=1424800885
Als je je beperkt tot de kale feiten dan kun je alleen maar zeggen dat de doctrine ("het beleid voor het optreden") van de Duitse hulpdiensten anders is dan de Nederlandse hulpdiensten. Ook is er vanuit de overheid een andere benadering van de weggebruiker over hoe om te gaan met hulpdiensten, en andersom. Dat kun je wel met elkaar vergelijken, maar dan moet je daar ook de jarenlange werkwijze die eraan ten grondslag ligt meenemen. De Duitser is gewend aan de Duitse werkwijze, de Nederlander is gewend aan de Nederlandse werkwijze.
Juist, als je als klein Duits jongetje op de achterbank ziet dat de hele file op rijstrook 1 en 2 naar links en rechts uitwijkt omdat er een hulpdienst aan komt dan is de kans aanwezig dat je dat ergens in je hoofd opslaat. Als je dat een paar keer meemaakt, of ziet dan wordt dat een "automatisme" In tegenstelling tot Nederland, waar de hulpdiensten vaak de vluchtstrook opzoeken.

Ondanks dat de landen aan elkaar grenzen, is het echt een wereld van verschil voor de weggebruiker.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #841 Gepost op: 25 februari 2015, 00:21:48
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1332616 date=1424636969
Maar waarom doen wij hier in NL zo moeilijk met de striping en noem maar op? Die BZK striping is leuk, maar hebben die vele lijntjes echt meerwaarde?

Uit onderzoek is gebleken... en ter bevestiging een citaat uit 2011 van onze LT.COL.ME die het echt niet beter had kunnen verwoorden:

De gesuggereerde relatie met Fend Off positie is onwaar voor het huidige striping patroon van BiZa. Verkeersdeelnemers zijn geneigd een schuin patroon aan de "lage" kant voorbij te gaan. Ter illustratie: een patroon \\\\\ wil men rechts voorbij, een patroon ///// wil men links voorbij. Geleidebakens (de rood/witte schilden bij wegwerkzaamheden) staan daarom ook altijd met de "lage" kant aan de verkeerszijde (auto // werkvak). Een tweezijdig te passeren obstakel wordt daarom ook voorzien van omhoog wijzende pijlen (auto //\\ auto). Een politieauto in Fend Off suggereert dus in feite ook dat je 'm juist aan de verkeerde kant moet passeren (POL/// auto). Dit in tegenstelling tot de Rijkswaterstaat auto's, waarbij de striping wél naar voren "wijst" (RWS\\\ auto) (en de achterzijde is voorzien van omhoog wijzende pijlen, zoals de Engelse politievoertuigen).
Ik heb me overigens eens laten vertellen dat een politieauto de huidige striping heeft omdat hij op deze manier twee rijstroken kan afzetten door de neus tegen het verkeer in te zetten en beide deuren geheel open te zetten. Hoewel dit in combinatie met de striping op de motorkap inderdaad leidt tot "omhoog wijzende pijlen" (dus links en rechts passeren), wordt dit bij mijn weten nooit toegepast en ik weet dus niet of het waar is.

Het Engelse Battenburg patroon is in het kader van verkeersgeleiding dan ook niet handig; wel is het bewezen dat het vierkantjespatroon het meeste opvalt.

Overigens is de kleur van de striping wel degelijk van belang voor de (retro)reflectie. De kleur bepaalt ook voor een groot deel de mate van (retro)reflectie. Zo heeft wit een hogere (retro)reflectie dan geel, en geel een hogere (retro)reflectie dan rood. Bovendien zijn er ook nog verschillen in (retro)reflectieklasse. Hulpverleningsvoertuigen worden beplakt met de laagste klasse (retro)reflectie, terwijl voor contourmarkering de hoogste klasse (retro)reflectie geldt. Het verschil is zeer duidelijk te zien (zet maar eens een vrachtauto met lijn- of contourmarkering naast een politieauto en neem een foto met flits op 100 of 200 meter afstand).
Het zou dan ook veel handiger zijn om de huidige kleurstelling te behouden, desnoods niet reflecterend te maken, en de witte vlakken op te vullen met retroreflecterend materiaal van de hoogste reflectieklasse. Overdag wordt het contrast dan gevormd door de "donkere" blauwe/oranje strepen op de witte achtergrond, 's nachts maakt het sterk retroreflecterende wit het contrast met de blauwe/oranje "achtergrond". Het aanbrengen van hoogste klasse contourmarkering op hulpdiensten zou ook al enorm schelen in de zichtbaarheid, in plaats van die armetierige stippen die er nu op zitten....

Moet ik uitleg geven of snap je mijn punt?
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #842 Gepost op: 25 februari 2015, 00:36:53
Post van Lt.Col.Me las ik pas nadat ik mijn bericht had geplaatst.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,369
Reactie #843 Gepost op: 25 februari 2015, 09:55:08
Dan was de striping op de vm Rijkspolitie GSA's/KSA's (gekantelde chevrons met de punt naar voren gericht, ik heb er even zo snel geen foto van) zo slecht nog niet...


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #844 Gepost op: 25 februari 2015, 10:53:21
 ;)


Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #845 Gepost op: 25 februari 2015, 10:59:59
Overigens is hier goed te zien hoeveel beter zichtbaar de nieuwe contourmarkering is vergeleken met de oude (vergelijk de twee overlappende Tourans):

http://www.112meerlanden.nl/wp-content/uploads/images//2015/02/20150225_cruquius_07.jpg

Copyright 112Meerlanden

Niettemin is de striping voor veel verbetering vatbaar.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #846 Gepost op: 25 februari 2015, 11:38:56
Je ziet eigenlijk alleen de contourmarkering van de auto's. Er is nog veel plek voor verberering mogelijk inderdaad.

Die chevrons zie je ook op de oude brandweerwagens. Goed zichtbaar!
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #847 Gepost op: 25 februari 2015, 12:09:01
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1333199 date=1424858001
;)




En toen al zelf 360 blauw en amber;)


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,369
Reactie #848 Gepost op: 25 februari 2015, 12:24:38
Bij de TPW (citroën HY) kon je de stang met de amber pit binnenin het voertuig nog verder omhoog schuiven, bij de GSA hoort een verlengstuk van ongeveer 1,00m..


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #849 Gepost op: 25 februari 2015, 14:46:47
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1333201 date=1424858399
Overigens is hier goed te zien hoeveel beter zichtbaar de nieuwe contourmarkering is vergeleken met de oude (vergelijk de twee overlappende Tourans):
Niet mee eens, als die lichtbundel van de VOA een kwartslag had gedraaid dan hadden beide tourans goed in het licht gestaan en had  je minder verschil gehad en was de bus op de voorgrond weer weggevallen.

Voor herkenbare voertuigen zou ik het niet erg vinden als men minimaal klasse 2 ging gebruiken voor de striping of totzelfs diamandgrade klasse 3  O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.