Als je je beperkt tot de kale feiten dan kun je alleen maar zeggen dat de doctrine ("het beleid voor het optreden") van de Duitse hulpdiensten anders is dan de Nederlandse hulpdiensten. Ook is er vanuit de overheid een andere benadering van de weggebruiker over hoe om te gaan met hulpdiensten, en andersom. Dat kun je wel met elkaar vergelijken, maar dan moet je daar ook de jarenlange werkwijze die eraan ten grondslag ligt meenemen. De Duitser is gewend aan de Duitse werkwijze, de Nederlander is gewend aan de Nederlandse werkwijze.
Juist, als je als klein Duits jongetje op de achterbank ziet dat de hele file op rijstrook 1 en 2 naar links en rechts uitwijkt omdat er een hulpdienst aan komt dan is de kans aanwezig dat je dat ergens in je hoofd opslaat. Als je dat een paar keer meemaakt, of ziet dan wordt dat een "automatisme" In tegenstelling tot Nederland, waar de hulpdiensten vaak de vluchtstrook opzoeken.
Ondanks dat de landen aan elkaar grenzen, is het echt een wereld van verschil voor de weggebruiker.