Ontwikkelingen (geplande en gewenste) in de BZK-striping

Auteur Topic: Ontwikkelingen (geplande en gewenste) in de BZK-striping  (gelezen 270624 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Gepost op: 21 november 2011, 21:17:53
Uit het topic over de Sprinter-ambulances (witte kolom):
Tevens het eerste voertuig in Nederland met zo te zien de nieuwe strepen als zijmarkering :)
Als het goed is, komt dit ook op de politie & brandweervoertuigen (in het wit & rood natuurlijk)


1. Is er al iets meer bekend over datum van invoering bij de rode en blauwe kolom?

2. Het is al eens eerder opgemerkt dat de BZK-striping "tegengesteld verloopt" in vergelijking met de verdrijfstrepen op de rood/witte bebakening bij wegwerkzaamheden. Is dit thema ooit bij de BZK-ambtenaren aangesneden? In principe zóu het kunnen dat de striping verkeerd geinterpreteerd wordt en de automobilist zodoende niet van de HV-wagen wég, maar juist ernaartoe geleid wordt. Is er iets over ongevallen bekend waar dit een factor bij was?

3. Een aantal landen zijn op "battenburg" overgegaan (Engeland en Zweden), mogelijk volgen andere. (In ieder geval in Engeland is bovendien op de achterkant van de wagens een opvallende, in de "juiste" richting verlopende striping aangebracht, zie 2 boven). Afgezien van de vraag of dit esthetischer is, is het ook effectiever?

4. Sommige leden vinden het (met mij) jammer dat het fluo-oranje bij brandweer en ambulance is verdwenen, en verwijzen naar wijlen de kleurstelling bij de VZA (met grotere hoeveelheden fluo-rood) en naar de tenminste overdag geweldige zichtbaarheid. Is het misschien tijd dat die kleur terugkomt bij brandweer en ambulance? Nieuwere folies zijn veel beter tegen uitbleken bestand dan spuitlak, en fluo-rood is bovendien ook in reflecterende uitvoering te verkrijgen (zoals ik in Queensland/AUS kon zien van de zomer; geldt overigens ook voor fluo-geel, ik heb een rolletje liggen). Zou dit deel kunnen uitmaken van een verbeterde striping?

Wie is er handig met Photoshop en kan een conceptje maken op een bestaande auto? Ik denk daarbij aan:
- Basis: BZK-striping
- Omkering van de helling van de strepen (overal, dus voor, achter en opzij)
- Bij brandweer en ambulance vervangen van de rode strepen door fluo-rood (reflecterend). Ook bij de politie kunnen de fluo-rode strepen reflecterend worden.
- Blauwe, gele én witte strepen moeten eigenlijk ook reflecterend.
- En de nieuwe contourmarkering in basiskleur.

Mijn excuses als dit thema al ergens aangesproken wordt, zo ja mag een mod dit graag ergens naartoe schuiven.


Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #1 Gepost op: 21 november 2011, 21:56:33
Jammer dat ik niet kan Photoshoppen, heb wel mooie ideeën.

Voor alle diciplines een fluor-oranje (duits voorbeeld) boven en onderkant (rondom), en daartussen de BZK-striping (ieder zijn eigen).
Volgens mij krijg je dan super zichtbare voertuigen.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #2 Gepost op: 21 november 2011, 22:37:20
Ik denk daarbij aan:
- Basis: BZK-striping
- Omkering van de helling van de strepen (overal, dus voor, achter en opzij)
- Bij brandweer en ambulance vervangen van de rode strepen door fluo-rood (reflecterend). Ook bij de politie kunnen de fluo-rode strepen reflecterend worden.
- Blauwe, gele én witte strepen moeten eigenlijk ook reflecterend.
- En de nieuwe contourmarkering in basiskleur.
Je noemt best interessante opties op. Alleen vraag ik me dan af of de sovam project groep bepaalde opties in 2000 of 2002 bij de invoering al niet heeft weggestreept. Dat van die tegenovergestelde strepen bijvoorbeeld, die sovam project groep heeft niet voor niets geadviseerd om het te doen zoals het nu is.
Ik heb die strepen net omgedraait en ik zie het verschil eigenlijk niet zo, ik zou niet weten waarom ze het om zouden moeten draaien, ik moet zelfs goed kijken om te zien of ik het wel echt heb omgedraait zoals je het beschrijft.
En volgens mij is alles toch al een heel eind reflecterend, ik kom er alleen nog niet achter of t nou wel of niet fluo is, ik dacht zelf dat dit dus wel zo was.
foto hospimobiel, met paint iets geweld aangedaan e050



Sommige forum collega's zullen mogelijk niet eens zien dat de striping is omgedraait, en ikzelf zie het ook met moeite en dan moet ik eerst een T5 met de orginele striping zien. Die Visser striping ziet er zelfs omgedraait niet uit >:D
(er zijn vast betere bewerkings programma's en dit is gewoon simpel gedaan, maar het gaat om t idee..)

foto arjan

Met name in amsterdam hebben ze veel problemen gehad met fluor oranje dat helemaal vervaagde wat later wel beter werd met een andere kwaliteit striping, maar dat was volgens mij juist de reden dat de sovam groep voor rood heeft gekozen. Op duitse voertuigen zie je ook nogwel eens een erg vage fluoriserende band op het voertuig.


Gast

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 21 november 2011, 22:54:02
De strepen hebben een bepaalde visuele dwingende richting, naar die kant toe waar de punt onderin naartoe wijst. Zo zie je bij de UK en USA voertuigen achterop de omgekeerde "V", als in "aan deze beide zijden onderlangs erlangs gaan, een splitsing. Achterop de NL voertuigen wijst de puntrichting juist vol in het achterwerk van het voertuig "hier moet je op mikken" met de normale "V". Zo kun je dat ook zien bij de neus, als halve "V", nu dwingt de striping je eigenlijk om er bij de deur langs het voertuig te gaan, terwijl met de striping de andere kant op je aangeeft dat er bij de neus langs het voertuig moet worden gepasseerd.

Voor zover de gemiddelde weggebruiker die striping al zo opvat natuurlijk net zoals de gemiddelde weggebruiker snapt wat die knipperende oranje lampjes achterin die LFL van de NHN Tourans betekent...

Het "dayglow" oranje staat bekend (als verf) om zijn geweldige zichtbaarheid en snelle vervagende eigenschappen. Diezelfde Dayglow oranje werd in vroeger dagen (nu niet meer volgens mij) gebruikt als kleur op de oefen-raketten van de F16's aan de wingtips. Dayglow viel beter op dan donkerblauw, maar ook die nep-Sidewinders vervaagden vlotjes. Tegenwoordig kun je folie in elke kleur krijgen dus waarschijnlijk ook wel in dat dayglow oranje.


Gast

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 21 november 2011, 23:03:05
Jerommeke, met uw welnemen een foto van een door jou gemaakte VZA ambu ter illustratie bij dit verhaal



De omgekeerde V op de zijkant, als in een van binnen-naar-buiten-gaande beweging "DIE KANT OP"

En JVO, met uw welnemen ook een foto van jou, ter illustratie:



Ook de achterkant "dwingt" visueel om erlangs te gaan aan beide zijden

In de USA is het nu zelfs opgenomen in een NFPA regulation

"NFPA 1901

Fire Apparatus Regulations:

At least 50% of the rear vertical surfaces of the apparatus shall be equipped with a minimum of 6" alternating yellow and red chevron retroreflective striping sloping downward and away from the centerline of the vehicle at an angle of 45 degree.
"


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #5 Gepost op: 21 november 2011, 23:03:13
Je bent al aardig bezig geweest, Micha.  O0
Als je nu eens aan de onderkant die fluorerende oranje kleur neemt met de hoogte van bumper tot bumper en de hele opbouw aan de bovenkant ook. En dan verder het middengedeelte zoals het zou moeten worden v.w.b. de BZK-striping.
Dan heb je de ambulance al af zoals ik bedoelde.  ;)


Leuk topic zo...  O0
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #6 Gepost op: 21 november 2011, 23:20:24
Misschien wel ff handig als je een foto plaatst die geshopt is dat het er even bij staat.

Ik twijfel nu al over de foto's die caprice geplaatst heeft. Is daar aan geshopt?  :)

Ik weet niet of jullie hier iets aan hebben maar hier zijn tekeningen te downloaden:
http://ambulancestriping.profmedia.eu/2_home.htm
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Gast

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 21 november 2011, 23:27:13
Ik twijfel nu al over de foto's die caprice geplaatst heeft. Is daar aan geshopt?  :)

Nee, dat is "gewoon" de OUDE striping op de VZA voertuigen, dat herken je toch wel ;)


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #8 Gepost op: 21 november 2011, 23:30:36
Nee, dat is "gewoon" de OUDE striping op de VZA voertuigen, dat herken je toch wel ;)

Hee, ik woon in Emmen he. Dat is een geheel andere regio.... wij hebben alleen geel en vroeger wit.  ;D ;D 0098
Zo vaak zag ik die Amsterdamse voertuigen nou ook weer niet.  :)



 98uiye
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #9 Gepost op: 22 november 2011, 00:09:14
Voordat er veel dezelfde informatie wordt geplaatst als in het ''andere'' topic, hierbij de link, zodat iedereen even bij kan lezen;
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=28756.0
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !