Ontwikkelingen (geplande en gewenste) in de BZK-striping

Auteur Topic: Ontwikkelingen (geplande en gewenste) in de BZK-striping  (gelezen 270603 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #610 Gepost op: 19 maart 2013, 15:11:31
Bijzonder vind ik toch wel de combinatie van secundaire striping met de blauwe pit op het dak en de stop-matrix aan de buitenzijde van de achterklep... Wat is hier de logica van?

Sommige regio's kozen ervoor om bijvoorbeeld de wijkzorg in secundair gestripte voertuigen te laten rijden. In dat geval zitten er (wijk)agenten in een auto die ook gewoon voertuigen aan de kant zetten en met spoed kunnen rijden. Met de komst van de Nationale Politie komt hier een einde aan en zal de secundaire striping in zijn geheel verdwijnen.
Senior GGP / Oost-Brabant


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #611 Gepost op: 19 maart 2013, 17:21:46
Sommige regio's kozen ervoor om bijvoorbeeld de wijkzorg in secundair gestripte voertuigen te laten rijden. In dat geval zitten er (wijk)agenten in een auto die ook gewoon voertuigen aan de kant zetten en met spoed kunnen rijden. Met de komst van de Nationale Politie komt hier een einde aan en zal de secundaire striping in zijn geheel verdwijnen.

Goede zaak. Altijd vreemd gevonden. Half afgemaakte striping en het dan secundair noemen. Alsof de burger dat begrijpt. Of alles of niks is mijn mening. (korte zijstap offtopic)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #612 Gepost op: 19 maart 2013, 17:30:31
Ik vind het verdwijnen van de secundaire striping vreemd.

Men heeft gevonden dat de prioritaire voertuigen voor hulpverlening (zowel in rood, geel als wit leverbaar) voorzien moeten zijn van twee kleuren striping. Bij de brandweer wit/blauw op een rood voertuig, ambulancedienst rood/blauw op een geel voertuig & bij de politie oranje en blauw op een wit voertuig.

Voertuigen die ondersteunende taken uitvoeren worden/werden uitgerust met één kleur streep. Bij allen alleen de blauwe.

Achterliggende gedachte hierachter is dat het een herkenbaar voertuig is, in dienst van een van de diensten maar dat deze niet voor prioritaire hulpverlening wordt ingezet. Men is al geruime tijd bezig om de secundaire striping in te voeren en je zag langzaam dat in alle kolommen de secundaire striping zijn intrede deedt.

Men bedenkt opeens dat de de politie geen secundaire striping meer nodig heeft. Ik ben benieuwd naar de achterliggende gedachte?!
Men heeft bij invoering van de Nationale Politie een soort motto ingebracht, ''Prio 1 voor iedereen''. Ik vraag me alleen af of je een huismeester, (post)-bode of ander administratief personeel dan in een opvallend politievoertuig moet laten rijden  ::)


Overigens zie ik wel dat ook de secundaire brandweerstriping nu is aangepast, de secundaire striping voor brandweer wordt rood/blauw. Bij de ambulancedienst is dat geel/blauw geworden  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #613 Gepost op: 19 maart 2013, 17:38:14
Jerom, nu moet je ook wel toegeven dat er de afgelopen jaren bij de politie een wildgroei is geweest van de secundaire striping. Er waren zelfs voertuigen die met secundair als noodhulp werden ingezet. Ik zou het dan ook liever willen zien dat alle executieve in een primair gestripte voertuig rijden die volledig is opgetuigd volgens het "prio 1 voor iedereen" idee. En dat de ondersteunende voertuigen die echt alleen ondersteunend rijden (kantoorvrachtwagens, kadi wagens, paardenvervoer, ibt etc) gewoon blanco rijden met alleen een stikker politie op de zij-, achterkant.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #614 Gepost op: 19 maart 2013, 19:02:11
Jerom, nu moet je ook wel toegeven dat er de afgelopen jaren bij de politie een wildgroei is geweest van de secundaire striping. Er waren zelfs voertuigen die met secundair als noodhulp werden ingezet. Ik zou het dan ook liever willen zien dat alle executieve in een primair gestripte voertuig rijden die volledig is opgetuigd volgens het "prio 1 voor iedereen" idee. En dat de ondersteunende voertuigen die echt alleen ondersteunend rijden (kantoorvrachtwagens, kadi wagens, paardenvervoer, ibt etc) gewoon blanco rijden met alleen een stikker politie op de zij-, achterkant.

Klopt! Er is inderdaad een onduidelijkheid geweest, zéker in het begin van de invoering. Toen werden (in principe) alle noodhulpwaardige voertuigen primair gestriped en waren er korpsen die de overige voertuigen secundair stickerden.
Hierna zijn diverse korpsen een aanpassingsslag gaan maken en is er vanuit BiZa ook op aangestuurd.

Ik verbaas me dus over het feit dat we nu inderdaad dus naar schijnbaar compleet ''onopvallende'' ondersteuningsvoertuigen moeten gaan. Juist ook omdat geel & (zeker) rood aardig op weg zijn met secundaire striping  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


RS6

  • HAP - AA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 989
  • Audi - Vorsprung durch Technik
Reactie #615 Gepost op: 2 april 2013, 21:58:32
Weet iemand van de blauwe tak wanneer de nieuwe contour markering zijn intrede gaat doen bij de opvallende voertuigen?
Ik heb het alleen nog bij een aantal nieuwe BMW motor fietsten gezien.

http://politiestriping.nl/93_520_1_1_1_1_primaire-striping_volkswagentouranmodeljaarstripingnieuwestijl.htm


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #616 Gepost op: 3 april 2013, 10:29:05
Weet iemand van de blauwe tak wanneer de nieuwe contour markering zijn intrede gaat doen bij de opvallende voertuigen?
Ik heb het alleen nog bij een aantal nieuwe BMW motor fietsten gezien.

Hierbij een nieuwe VW Caddy van Eenheid Amsterdam(Forensische Opsporing)



met dank aan Moppersmurf


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #617 Gepost op: 3 april 2013, 11:11:13
Denk dat we kunnen concluderen dat de contour markering aanwezig is. ;)
Evenals een prachtige pit... ;)


RS6

  • HAP - AA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 989
  • Audi - Vorsprung durch Technik
Reactie #618 Gepost op: 3 april 2013, 11:53:40
Hierbij een nieuwe VW Caddy van Eenheid Amsterdam(Forensische Opsporing)



met dank aan Moppersmurf

Netjes!  O0 Er staat links nog een nieuwe Caddy naast?

Op de nieuwe Touran / Golf / T5 heb ik het nog niet gezien terwijl er hier in het Noorden al de nodige nieuwe voertuigen rijden.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #619 Gepost op: 5 april 2013, 00:14:13
De discussie over het nieuwe zwaailicht van de Caddy uit Amsterdam is samengevoegd met het topic Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1146839