De Nationale Politie is een Rijksdienst en had net zo goed (weer) Rijkspolitie kunnen heten. Dat mag wat mij betreft best zichtbaar zijn. Het gewenste onderscheid kun je op een andere wijze aangeven, zoals ook de Krijgsmacht aparte logo's heeft voor de verschillende krijgsmachtdelen, maar wel passend binnen de Rijkshuisstijl.
De Rijkshuisstijl heeft als doel alle Rijksoverheidsdiensten een herkenbare uitstraling te geven.
Men handhaaft de BiZa striping om het herkenbare uiterlijk van alle eerste lijns uitruk/hulpdiensten te garanderen.
Dan moet je niet de Weginspecteur of VROM-inspecteur met een zelfde uiterlijk rond laten rijden als de Politie.
Geel en blauw zijn complementaire kleuren, dat wil zeggen dat deze elkaar versterken, wit en oranje doen dat niet.
Dat is kantoortijgertaal... Iets waar ze bij de overheid goed in zijn. Ik heb het over praktijkvoorbeelden.
En ja, in Battenburg is geel/blauw inderdaad beter zichtbaar. Battenburg is zowiezo veel beter zichtbaar omdat er ten eerste gebruik wordt gemaakt van een hogere kwaliteit stickers én omdat zowat het hele voertuig gestickerd is.
De nieuwe Touran's binnen de Nederlandse politie hebben een veel groter oranje vlak op de achterzijde als de oude Tourans en zijn in mijn opinie (werkveld/praktijk) al véél beter zichtbaar.
Het ''mooie'' van oranje is ook dat het een vrij unieke kleur is. Geel wordt gebruikt door de DHL, de ANWB, weginspecteurs en ga nog maar even door.