Ontwikkelingen (geplande en gewenste) in de BZK-striping

Auteur Topic: Ontwikkelingen (geplande en gewenste) in de BZK-striping  (gelezen 270642 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #620 Gepost op: 7 april 2013, 21:24:47
De politiehuisstijl is ontworpen bij de vorige reorganisatie en inmiddels 21 jaar oud. Ik kan mij voorstellen dat ook de Nationale Politie behoefte krijgt aan een eigen gezicht. De afgelopen jaren is geel toegevoegd aan het kleurenpallet, waardoor naar mijn smaak de politiehuisstijl een bont geheel is geworden. Dit doet afbreuk aan de beeldvorming. Wellicht goed om ook voor de voertuigen in de toekomst twee kleuren te kiezen: als basis donkerblauw en (fel)gele striping voor de zichtbaarheid. Dit zijn ook de kleuren van het nieuwe uniform. Wit en fluoriserend oranje mogen wat mij betreft verdwijnen. Deze kleuren doen inmiddels gedateerd aan en zijn niet zo houdbaar gebleken. Donkere auto's leveren ook meer op bij inruil. Wellicht kan bij de volgende aanbesteding de huisstijl worden aangepast en enige aansluiting worden gezocht bij de Rijkshuisstijl.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #621 Gepost op: 8 april 2013, 02:28:21
De politiehuisstijl is ontworpen bij de vorige reorganisatie en inmiddels 21 jaar oud. Ik kan mij voorstellen dat ook de Nationale Politie behoefte krijgt aan een eigen gezicht. De afgelopen jaren is geel toegevoegd aan het kleurenpallet, waardoor naar mijn smaak de politiehuisstijl een bont geheel is geworden. Dit doet afbreuk aan de beeldvorming. Wellicht goed om ook voor de voertuigen in de toekomst twee kleuren te kiezen: als basis donkerblauw en (fel)gele striping voor de zichtbaarheid. Dit zijn ook de kleuren van het nieuwe uniform. Wit en fluoriserend oranje mogen wat mij betreft verdwijnen. Deze kleuren doen inmiddels gedateerd aan en zijn niet zo houdbaar gebleken. Donkere auto's leveren ook meer op bij inruil. Wellicht kan bij de volgende aanbesteding de huisstijl worden aangepast en enige aansluiting worden gezocht bij de Rijkshuisstijl.

En toch is oranje op een witte auto vele malen beter zichtbaar als een gele streep op een blauwe auto... Ik zie een politieauto véél sneller als een Douane voertuig in het verkeer. Diezelfde discussie is al eens geweest over de (voormalige) VZA striping... Ook dat oranje zie je veel sneller als geel.

Aansluiting bij de Rijksshuisstijl moet je helemaal niet willen. Die afscheiding is juist gemaakt om het apart te houden  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #622 Gepost op: 8 april 2013, 02:32:58
En toch is oranje op een witte auto vele malen beter zichtbaar als een gele streep op een blauwe auto...

Geel en blauw zijn complementaire kleuren, dat wil zeggen dat deze elkaar versterken, wit en oranje doen dat niet.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #623 Gepost op: 8 april 2013, 02:42:50
Aansluiting bij de Rijksshuisstijl moet je helemaal niet willen. Die afscheiding is juist gemaakt om het apart te houden  ::)

De Nationale Politie is een Rijksdienst en had net zo goed (weer) Rijkspolitie kunnen heten. Dat mag wat mij betreft best zichtbaar zijn. Het gewenste onderscheid kun je op een andere wijze aangeven, zoals ook de Krijgsmacht aparte logo's heeft voor de verschillende krijgsmachtdelen, maar wel passend binnen de Rijkshuisstijl.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #624 Gepost op: 8 april 2013, 12:28:14
De Nationale Politie is een Rijksdienst en had net zo goed (weer) Rijkspolitie kunnen heten. Dat mag wat mij betreft best zichtbaar zijn. Het gewenste onderscheid kun je op een andere wijze aangeven, zoals ook de Krijgsmacht aparte logo's heeft voor de verschillende krijgsmachtdelen, maar wel passend binnen de Rijkshuisstijl.

De Rijkshuisstijl heeft als doel alle Rijksoverheidsdiensten een herkenbare uitstraling te geven.
Men handhaaft de BiZa striping om het herkenbare uiterlijk van alle eerste lijns uitruk/hulpdiensten te garanderen.
Dan moet je niet de Weginspecteur of VROM-inspecteur met een zelfde uiterlijk rond laten rijden als de Politie.

Geel en blauw zijn complementaire kleuren, dat wil zeggen dat deze elkaar versterken, wit en oranje doen dat niet.

Dat is kantoortijgertaal... Iets waar ze bij de overheid goed in zijn. Ik heb het over praktijkvoorbeelden.

En ja, in Battenburg is geel/blauw inderdaad beter zichtbaar. Battenburg is zowiezo veel beter zichtbaar omdat er ten eerste gebruik wordt gemaakt van een hogere kwaliteit stickers én omdat zowat het hele voertuig gestickerd is.

De nieuwe Touran's binnen de Nederlandse politie hebben een veel groter oranje vlak op de achterzijde als de oude Tourans en zijn in mijn opinie (werkveld/praktijk) al véél beter zichtbaar.
Het ''mooie'' van oranje is ook dat het een vrij unieke kleur is. Geel wordt gebruikt door de DHL, de ANWB, weginspecteurs en ga nog maar even door.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


I1985

  • Monteur Laad/los
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
Reactie #625 Gepost op: 12 april 2013, 19:42:03
Tja ik vind de huidige striping op zich prima zoals hij is. Maar er wat aan sleutelen om de zichtbaarheid te vergroten is nooit verkeerd. Al zou ik dan meer denken aan meer oranje gebruiken, zoals op de nieuwe tourans blijkbaar ook al gedaan wordt. Wellicht zijn oranje bumpers daarbij nog een eenvoudige aanpassing die volgens mij de zichtbaarheid zouden vergroten. Dit wordt bij de politie in Belgie al toegepast meen ik. Maar verder blijf ik het bedrijf Reym daar een heel goed voorbeeld in vinden.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #626 Gepost op: 12 april 2013, 21:42:06
Bij ons in de garage staan nu VW Transporters met de nwe contourmarkering. Zal eens kijken of ik er van de week een fotootje van kan schieten.


paulg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 999
Reactie #627 Gepost op: 2 mei 2013, 01:15:10
Bij ons in de garage staan nu VW Transporters met de nwe contourmarkering. Zal eens kijken of ik er van de week een fotootje van kan schieten.
Bij deze, hij stond gewoon buiten, weliswaar niet optimaal geparkeerd voor een foto, maar toch ...  098uo




FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #628 Gepost op: 2 mei 2013, 06:53:53
Is het fluoroodoranje nu ook reflecterend?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #629 Gepost op: 2 mei 2013, 09:03:58
Is het fluoroodoranje nu ook reflecterend?

Negatief over.