Ontwikkelingen (geplande en gewenste) in de BZK-striping

Auteur Topic: Ontwikkelingen (geplande en gewenste) in de BZK-striping  (gelezen 270639 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

TAS-716

  • Werkzaam op brandweervoertuigen-gebied
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Reactie #630 Gepost op: 2 mei 2013, 10:16:48
Amsterdam heeft nu ook (eindelijk) de striping op de achterklep goed zo te zien. >:D
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #631 Gepost op: 2 mei 2013, 12:00:15
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #632 Gepost op: 2 mei 2013, 12:17:40
Bovendien, ik lees toch echt in het handboek politiestriping het volgende:

"1.1.2 Afmetingen en kleuren van de stripingbanen
Stripingbanen hebben als regel een standaardbreedte van 118 mm. Bij kleine voertuigen, bijvoorbeeld fietsen, scooters, Segway en bij vaartuigen kan daarvan worden afgeweken.
Bij vaartuigen is de breedte van de stripingbanen afhankelijk van de lengte van het vaartuig (zie tabel 02 op pagina 45).
Onderstaande kleuraanduidingen volgens kleurschaal Cielab, meetgeometrie 45/0:
Kleur blauwe stripingbanen:
L=21,46
a=0,42
b=-45,58
Kleur fluor oranje stripingbanen:
L = 64,31
a 90,47
b=90,96"

en

"1.2 Reflectieklasse van stripingelementen
1.2.1 Reflectieklasse van stripingbanen, politielogo, teksten en cijfers
De materialen die worden gebruikt voor de stripingbanen, het politielogo, teksten en cijfers moeten voldoen aan reflectieklasse E volgens ECE 104."

Ik ben dan wel een leek, voor mij betekent dit dat het fluooranjerood ook reflecterend zou moeten zijn. Dit is overigens in overeenstemming met het beroemde (beruchte?) TNO-rapport omtrent de striping.  998765
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #633 Gepost op: 2 mei 2013, 12:32:54
Het oranje heb ik nog nooit reflecterend gezien. Bij alle foto's waarbij ik een flits gebruikte werd het blauw altijd veel lichter, en de oranje kleur bleef identiek.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #634 Gepost op: 2 mei 2013, 13:26:05
Dat klopt NikonDirk, het oranje was totnogtoe niet reflecterend; de bussen hieboven zijn dan ook de eerste voorbeelden waar de nieuwe politiestriping toegepast schijnt te zijn - dit geldt echter kennelijk alleen voor de van de nieuwe striping deel uitmakende contourmarkering, niet voor het reflecterende oranje. Dit is op zich jammer, en (zoals ik hierboven trachtte aan te geven) in strijd met zowel het Handboek Politiestriping (uitgave Feb 2013) als de voorstellen in het TNO-rapport.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #635 Gepost op: 2 mei 2013, 13:27:00
Fluor Rood is 3M Scotchcal 7725-414, en is niet reflecterend. De overige striping is 3M Scotchlite 580, en is wel reflecterend. Helaas wel op de laagste goedgekeurde reflectieklasse (klasse E conform ECE-104). Dat is dezelfde klasse als reclame-folie op willekeurig welk bedrijfsbusje.

Het is niet alleen een gemiste kans om de fluor rode striping reflecterend te maken, maar het is nog veel meer een gemiste kans om de striping niet naar een hogere reflectieklasse te tillen. Zeker wit en blauw zijn gewoon op de hoogste reflectieklasse te verkrijgen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #636 Gepost op: 2 mei 2013, 13:34:21
Nagekomen bericht: fluorescerend oranje is in de hoogste reflectieklasse gewoon beschikbaar, als 3M Scotchlite 4000 Diamond Grade DG3. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.  >:D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #637 Gepost op: 2 mei 2013, 13:41:29
Hoppa, flinke reflectiestrepen! Ben benieuwd naar de pics by night.


paulg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 999
Reactie #638 Gepost op: 2 mei 2013, 22:43:09
Bij deze, hij stond gewoon buiten, weliswaar niet optimaal geparkeerd voor een foto, maar toch ...  098uo


En wat staat er op de rand van de kentekenplaat achter? Geen "Stern" of "Autovroon" of "PON" of wat dan ook, maar heel stoer "politie" ...


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #639 Gepost op: 2 mei 2013, 22:54:40
En wat staat er op de rand van de kentekenplaat achter? Geen "Stern" of "Autovroon" of "PON" of wat dan ook, maar heel stoer "politie" ...

Dat wordt op elk kenteken geplakt. Ook van de motoren, zelfs scooters heb ik al gezien.